D
A AndersS skrev:
Värdeminskning är lurig, utifrån bilens inköpspris/ålder och mil/år så kan den minska lika mycket i värde oberoende av om den körs 1000 eller 1500 mil/år, faktiskt även om den inte körs någon mil. Och så även slitagekostnad på lågmilare. Även service om vi tar vår som exempel som har 3000 mil eller färre mil blir det en service/år, kan dock skilja lite utifrån någon enstaka filter som byts utifrån mil.
Speciellt med nyare bilar där värdeminskning är stor kostnad.
Japp, stor skillnad, en skrotfärdig bil tappar nog inget relaterat till körda mil medan en nybil tappar desto mer. Servicekopplingen kan också variera, likaså däck beroende på hur man kör, men det svårt att få allt till noll och att undvika slitage omöjligt. Oftast innehåller försäkringen en koppling till körda mil.

Sen finns det ju bilar som ökar i värde från dag ett.
 
D djac skrev:
Det är det, däck, service, slitage, värdeminskning, m m är väsentligt högre än så.
Det är nog inte alls så säkert skulle jag vilja påstå - hur räknar du då?

/Krille
 
D djac skrev:
Japp, stor skillnad, en skrotfärdig bil tappar nog inget relaterat till körda mil medan en nybil tappar desto mer. Servicekopplingen kan också variera, likaså däck beroende på hur man kör, men det svårt att få allt till noll och att undvika slitage omöjligt. Oftast innehåller försäkringen en koppling till körda mil.

Sen finns det ju bilar som ökar i värde från dag ett.
Det var därför jag skrev att skulle vilja se din grannes kalkyl hur man räknat att hyrbilen blev billigare än den egna, i detta fallet en stor bil som inte nyttjades till längre resor. Bilkostnader har i alla tider varit uppe till diskussion och omöjligt i en forumtråd finna konsensus.😎
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Jag kör diesel och tycker väl inte att tankning är nån jättehassel men ibland är det irriterande. Stressad men måste tanka. Råkat köra ner den på reserven så värmarn inte startar en kall morgon.
Jag har i princip aldrig upplevt nån stress att tanka, men det beror kanske på var man bor. Åt alla håll jag kan köra så passerar jag en mack. Jag kör ju normalt så pass sällan att jag passar på att tanka om jag passerar en mack och har mindre än 20 liter kvar i tanken typ. Vid vardagskörning räcker 20 liter ett par veckor, så jag har liksom inget bråttom alls. Om jag däremot vet att jag ska ut på långkörning så passar jag ju på att tanka fullt 1-2 veckor innan. Gör inget om jag kör upp 10-15 liter av den fulla tanken, har ändå 50 mils räckvidd så jag kommer till landet och hem igen utan att behöva tanka på vägen.
 
GoC GoC skrev:
Hur tusan skall jag kunna veta det. Jag svarade på hans kommentar om hur mycket han körde per dag, hur många gånger per år han tankade och bilens förbrukning.
Vi verkar ha läst Markarbetarens inlägg olika. Jag såg inget om hur många gånger per år, däremot "så blir det 4-5 månader mellan tankningarna". Jag tolkade det som vardagskörning, och påpekade att även om man kör lite till vardags så använder man kanske även bilen till långresor ibland.

Det är ju lite liknande för mig. Till vardags går det 2-3 månader mellan tankningarna, men på semestern blir det 4-5 tankningar på en månad. (Mitt tankningsmönster sen december 2022 har jag ju postat i tråden.)
 
D djac skrev:
Antar att du med samma logik, om du nu har dessa vanor, också har ett eget tåg och ett flygplan, alla andra vet vid samma tidpunkt som man bokar fjällboendet, oftast 10 månader i förväg, att det kommer medföra en resa och har god tid på sig för att boka en bil.
Det är lite skillnad i kostnaden mellan att ha en stor bil för långresor istället för en liten bil för vardagspendlande och att ha eget flygplan.
 
D djac skrev:
Jag har nämnt det tidigare men tycker fortfarande det är tankeväckande, har bekanta med mycket god ekonomi, fin, stor ny bil men de kör aldrig på semester i egen bil, de anser att det helt enkelt är för dyrt, de hyr motsvarande, ibland tom samma, bilmodell och visar tydligt att milkostnaden då blir lägre.
Och hur blir kalkylen om man skippar "ny bil" och istället kör en 5-6 år gammal bil? Blir det fortfarande billigare att hyra? Bränslet kostar väl lika mycket, är verkligen värdeminskningen per körda mil så stor att det blir mer än vad hyrkostnaden är?
 
D djac skrev:
Det är egentligen inte så konstigt, om du betalar 3500kr för en hyrbil och kör 200mil så kostar det 17,50/mil, det kör du inte egen bil för, nästan oavsett ålder. Ta tex deras Stockholmsresor, ofta en helg och då finns det ganska ofta erbjudande på ca 1500kr, köra man då 140mil så hamnar du på 11kr/mil, igen superbilligt.
Om så nu är fallet, hur tjänar hyrbilsföretagen pengar? Eller menar du att de ägnar sig åt välgörenhet?

Bilens värdeminskning måste ju spridas över alla körda mil. Om vi säger att bilen har en värdeminskning på 50 000 om året, man kör normalt 1200 mil om året. Visst, det blir 42 spänn milen.

Men om man nu kör 200 mil extra, d.v.s. 1400 mil, så blir det ju 36 spänn milen, milkostnaden för den egna bilen minskar alltså!

Det är därför jag tjatat hur mycket som helst att man måste titta på årskostnaden, inte milkostnaden.
 
D djac skrev:
Alla bilar förlorar värde, köper du en för 10.000kr och skrotar efter två år så har du förlorat dina pengar, undantaget är såklart att du får bilen gratis.

Sen blir det högre standard på en hyrbil än denna fiktiva bil för 10.000
Jag hyrde ny Volvo en vecka och körde 300 mil när jag ägde en gammal Volvo värd mindre än 10 000. Bekvämt, säkert och 0,4 liter bränsle mindre per mil sparade in större delen av hyran, slitaget resten.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
G
A AndersS skrev:
Det var därför jag skrev att skulle vilja se din grannes kalkyl hur man räknat att hyrbilen blev billigare än den egna, i detta fallet en stor bil som inte nyttjades till längre resor. Bilkostnader har i alla tider varit uppe till diskussion och omöjligt i en forumtråd finna konsensus.😎
Jag har ibland hyrt likvärdig bil som jag själv äger. Kört drygt 200mil på tre dagar på vintern och vet exakt efteråt vad det kostat. Gjort det flera ggr. Hyrt med kreditkort som då hade självriskeliminering så noll risk vid ev skador på hyrbilen, man får ligga ute med självrisken, kortbolaget betalar ut självrisken senare.
Bränslekostnaderna är detsamma men man sliter mycket mindre på den egna, stenskott osv. Det krävs naturligtvis att det är "låg hyra" per dygn och många mil.
Har ibland hyrt privat för tjänseresor och privat gott ekonomiskt plus på milersättningen. Kortare tjänsteresor under fler dygn får firman betala hyrbilen.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men dagen efter står det ju 57 mil. Och nästa dag 44... Och några dagar senare, shit, måste åka och tanka, och jag som har bråttom! Elbilen överraskar varje morgon med 25 friska mil.
Förstår jag dig rätt, du får räckviddspanik för 44 mil räckvidd men inte för 25 mil räckvidd?

Du bor alltså så illa till att du inte passerar en mack på vägen där du kan svänga in och tanka på 5 minuter? Jag åker som sagt var aldrig iväg enbart för att tanka, jag passar på att tanka när jag åker förbi en mack.
 
D
N Nerre skrev:
Det är lite skillnad i kostnaden mellan att ha en stor bil för långresor istället för en liten bil för vardagspendlande och att ha eget flygplan.
Ja det är det, gemensamt är att det är just skillnader.
 
M
A AndersS skrev:
Är faktiskt vanligt när något nytt introduceras, först en stor efterfrågan, sedan lugnar det ner sig, innan en tillväxt sakta men säkert kommer igång igen. Sedan är ju en bil i regel den dyraste produkten en privatperson köper som ny, i många fall även begagnad, och även konjunkturkänslig.
Ja när vi diskuterade priser precis efter bonusen togs bort så kunde man leasa en vw id4 för styvt 10,000 i månaden. Nu såg jag id4/5 för halva det priset på privatleasing. Vw säger upp folk och 25% av bilarna är osålda. Och till årsskiftet försvinner en stor del av den 30%-iga reduktionsplikten på dieseln. Det är kanske läge att slå till på en elbil?
 
D
N Nerre skrev:
Och hur blir kalkylen om man skippar "ny bil" och istället kör en 5-6 år gammal bil? Blir det fortfarande billigare att hyra? Bränslet kostar väl lika mycket, är verkligen värdeminskningen per körda mil så stor att det blir mer än vad hyrkostnaden är?
Tja, då får du ytterligare en faktor med i ekvationen, som man kan bedöma på olika sätt, då får du en nyare, förmodligen säkrare och beroende på vad man valt bekvämare bil, värdet på detta får man själv sätta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tesla M3 har ca dubbla försäkringskostnaden som Golfen. Så den är sämre än Niro bara på grund av försäkringen.
Nu är MG4 X power helt ny men jag blev positivt överaskad hur billig den var att helförsäkra, under 5000kr/år hos Folksam för en bil som åker till 100 under 4s är nog ovanligt. Men som sagt, det kanske blir ett annat pris för helförsäkring när vagnskadan går ut och den helförsäkras "på riktigt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.