Litet med rum men behöver lägga däcken nånstans, så uppåt får det bli:
lAEQBCeh.jpg
 
  • Gilla
hobbs och 15 till
  • Laddar…
tommib
Fiffigt men är det inte jobbigt att få upp däcken dit?
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Rickard.
Helg, Regnfritt och plusgrad då gäller det att passa på med utejobb. Idag har jag kantat björk och drygat ut vinterns vedförråd på en och samma gång, inte så dumt.

Tyvärr hade björken inte förvarats optimalt men å andra sidan så hade jag nog inte fått det gratis om den var det, det går nog att få ut en del användbart ändå. Skottkärra full med ved; ved på gräs; påbörjat träprojekt eller bord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Fiffigt men är det inte jobbigt att få upp däcken dit?
Inte med en trappstege, ett i gången bara men tar inte fem minuter ens. Så det får gå an då det inte blir så ofta.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AXS
DennisCA DennisCA skrev:
Inte med en trappstege, ett i gången bara men tar inte fem minuter ens. Så det får gå an då det inte blir så ofta.
Jag ser stora möjligheter för en travers! 😁😉
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Behövde en långsmal skärbräda till frukostbordet. Så det blev ett ypperligt
tillfälle att testa nya fräsen.

Verkstadsmiljö med verktyg och utrustning på blå arbetsbänk; fil, kniv, skumplastinlägg, sladdlös skruvdragare, diverse smådelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Behövde en långsmal skärbräda till frukostbordet. Så det blev ett ypperligt
tillfälle att testa nya fräsen.

[bild]
Så nu har du en perfekt mall, bara att göra en i riktigt trä så är du klar sen ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Jobbar på med mitt french cleat system i snigelfart.

Köpte lite neodymmagneter på amazon, mycket trevligt!


Välordnad verktygsvägg med sågar, borrbitar, hörselskydd och mätverktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K snickarn och 16 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Förberett mina ”verktyg & maskiner” genom att byta från sandspridare till plog på hjullastaren och lägga in en ”ploga?”-blockering i kalendern på eftermiddagen, kanske kan bli någon bild när förberedelser går över i aktivitet…
Du som plogar och sandar, hur långt kommer man ungefär med en 500 liters spridare innan den blir tom om man kör ett enkelspår med ca 1 till 1,2 meter bred spridning
 
Nya krukor i köpta hemma..så fler underlägg behöver tillverkas. Hade lite spill av ekskiva som tydligen dög.

Träarbete under konstruktion med tvingar, ofärdig träkonstruktion, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett träslöjdsprojekt med en bandsåg som skär ut en rund träskiva. Verkstadsutrustning, hantverk, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsvarv med ofärdig trädel, svarvspån, verkstadsmiljö, arbetsprocess, hantverk, maskintillbehör, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 14 till
  • Laddar…
Köpte en spartransformator för nästan exakt ett år sen men typ först nu jag börjat se på den noggrannare. Här är kärnan, den ska rengöras och sen ska jag lägga ett extra lager med lack runt lindningarna, även en liten skada som ska superlimmas men det berör inte lindningarna som tur är.

Gjord i DDR.

GRZ040Ch.jpg
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Verkstadsarbetsplats med borrpress, verktyg, penna, arbetsordrar och en orange maskindel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltid hatat orginal chucken, förstört den med tänger för att lossa borr etc

Men när fanskapet rappar och släpper nyckeln när jag skulle byta ut den mot en röhm supra-s så höll det på att brinna men med lite svordomar och en montageskruv senare så

Mätte tyvärr inte runout på den gamla men skall göra på den nya vid senare tillfälle
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Jag installerade en ny köksfläkt i vår lägenhet i går. Den är en Fjäråskupan. Vi hade en 15 år gammal modell av samma fläkt. Så vi trodde det bara var att sätta dit den nya. Men nix. Måtten ovanför kåpan hade blivit klart större.

Eftersom det var en inbyggnadsfläkt behövde jag såga ut ett större hål i skåpet. Ända in till väggen eftersom den nya fläkten krävde att vara dikt an mot väggen även i skåpet ovanför kåpan.

Skulle kunnat använda sticksågen en bit, men den kommer stanna mot väggen ca 5 cm.

Men då kom ett av mina senare inköp från Fine-Tools att verkligen leverera.

https://www.fine-tools.com/azebiki.html

En japansåg med svängd klinga så man kan börja såga mitt i ett stycke och komma extremt nära utan repa.

Sista 5 mm mot vägen tog jag bort med stämjärn.

Att kunna starta mitt i ett arbetsstycke med handsåg var ”wow” för mig.

Alla som testat japansågar vet att avverkningen är häpnadsväckande god. Vassa och fintandade som de är skapade det inget splitter (även om ingen skulle kunna se det i detta fall) ens i laminat. Det tog inte mycket tid att vidga hålet som den nya fläkten skulle passa in i.
 
  • Metallskena och komponenter, ofullständig installation, skuggor, oklart sammanhang, inomhus, möjlig renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henningelvis och 9 till
  • Laddar…
S sveaman skrev:
Jag installerade en ny köksfläkt i vår lägenhet i går. Den är en Fjäråskupan. Vi hade en 15 år gammal modell av samma fläkt. Så vi trodde det bara var att sätta dit den nya. Men nix. Måtten ovanför kåpan hade blivit klart större.

Eftersom det var en inbyggnadsfläkt behövde jag såga ut ett större hål i skåpet. Ända in till väggen eftersom den nya fläkten krävde att vara dikt an mot väggen även i skåpet ovanför kåpan.

Skulle kunnat använda sticksågen en bit, men den kommer stanna mot väggen ca 5 cm.

Men då kom ett av mina senare inköp från Fine-Tools att verkligen leverera.

[länk]

En japansåg med svängd klinga så man kan börja såga mitt i ett stycke och komma extremt nära utan repa.

Sista 5 mm mot vägen tog jag bort med stämjärn.

Att kunna starta mitt i ett arbetsstycke med handsåg var ”wow” för mig.

Alla som testat japansågar vet att avverkningen är häpnadsväckande god. Vassa och fintandade som de är skapade det inget splitter (även om ingen skulle kunna se det i detta fall) ens i laminat. Det tog inte mycket tid att vidga hålet som den nya fläkten skulle passa in i.
Japansåg saknas i samlingen, kanske dags att investera. Fö har Dewalt ett sticksågblad som låter dig såga längre fram

/Höghus

Oscillerande verktygsblad för att skära igenom trä eller andra material, silvrig färg, märkesnamn synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Japansåg saknas i samlingen, kanske dags att investera. Fö har Dewalt ett sticksågblad som låter dig såga längre fram

/Höghus

[bild]
Ser ut att vara ett intressant blad. Jag har sett det förut så det är ingen direkt nyhet för mig.

När man sågar som jag gjorde hade det inte hjälpt mycket. Istället för att komma 5 cm från vägen hade jag vågat komma 2 cm från väggen.

Men med handsågning och den svängda klinga kommer man 5 mm (eller närmre) utan att riskera bladet eller, som i detta fall, repor på skåpets botten eller glasmosaik.

Elektriska verktyg är effektiva. Men saknar finess. Hellre handsåg och stämjärn, när man behöver vara försiktig (som att såga i ett skåp) och behöver precision.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.