Düsseldorff
Det är generellt svårt att säkert avgöra asbetsförekomst utifrån utseendet. Om man absolut behöver veta får man skicka på analys. Annars kan man ju vidta "normala" försiktighetsåtgärder oavsett (dvs. andningsskydd, handskar och engångs-kläder typ overall).
 
  • Gilla
SEGB
  • Laddar…
Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:
ok.. hade nämligen byggare hemma som rev upp en matta med asbest i. Labbet kunde bara konstatera att det var asbest, men inte vilken typ. Läste att Antofyllit var vanligt i just asbestpapp. Men det kanske var annorlunda med pappen som användes under golvmattor.
Färgen på pappen var mer åt det vita hållet, än det gråa. Om det nu skulle vara en indikation på krysotil asbest[/QUOTE
Kan nog stämma, brukar vara vit med någon dragning åt grått.
    1. Arbetsmiljöverket har detaljerad beskrivning gällande förekomst och typ av asbest i olika applikationer.
      [länk]
 
så med störst sannolikhet antofyllit..
antar att den typen av asbest är farligare än den vita?
 
Düsseldorff
Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:
så med störst sannolikhet antofyllit..
antar att den typen av asbest är farligare än den vita?
Men spelar det nån roll? Skyddsutrustningen du behöver är ju densamma oavsett.
 
Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:
så med störst sannolikhet antofyllit..
antar att den typen av asbest är farligare än den vita?
Ingen aning om farlighetsgrad, tror ingetdera är nyttigt. Man ska dock inte överdriva risken, har själv vid några tillfällen både rivit och lagt mattor med asbestskikt utan särskilda skyddsåtgärder under sent 70-tal. Hittills inte noterat några följder trots massiv cigarrettrökning under många år fram till millennieskiftet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Ingen aning om farlighetsgrad, tror ingetdera är nyttigt. Man ska dock inte överdriva risken, har själv vid några tillfällen både rivit och lagt mattor med asbestskikt utan särskilda skyddsåtgärder under sent 70-tal. Hittills inte noterat några följder trots massiv cigarrettrökning under många år fram till millennieskiftet.
hscn hscn skrev:
Ingen aning om farlighetsgrad, tror ingetdera är nyttigt. Man ska dock inte överdriva risken, har själv vid några tillfällen både rivit och lagt mattor med asbestskikt utan särskilda skyddsåtgärder under sent 70-tal. Hittills inte noterat några följder trots massiv cigarrettrökning under många år fram till millennieskiftet.
jag förstår.. mest orolig över mina barn



Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men spelar det nån roll? Skyddsutrustningen du behöver är ju densamma oavsett.
 
Hej lånar tråden och frågar angående min trapp från källaren. Om det finns någon som kan bedöma angående asbest, mattan har legat där sen huset byggdes -72.

Ena bilden föreställer som ni ser trappsteg där ett steg har mattan kvar och den andra limrester.

Dom andra bilderna är mattans baksida
 
  • Trappa med ett steg täckt av en gammal matta och ett annat med synliga limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en röd matta med trasiga kanter ovanpå ett blått underlag, misstänkt för asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett steg i en källartrappa med rester av en röd matta och dess vävda baksida synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Leffe404 skrev:
Hej lånar tråden och frågar angående min trapp från källaren. Om det finns någon som kan bedöma angående asbest, mattan har legat där sen huset byggdes -72.

Ena bilden föreställer som ni ser trappsteg där ett steg har mattan kvar och den andra limrester.

Dom andra bilderna är mattans baksida
Jag bedömer det som en plastmatta med textil- eller pappersunderlag.
 
Ser ut som linoleum. Bara en analys kan säga säkert vad den innehåller.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den asbesthaltiga som jag har erfarenhet av (lagd 1974 i betonglägenhet) var ljusgrå. En
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag läser många som har fått negative asbestprov på just ? Jag har nyligen upptäckt en sån inmitt hus från sen 70 tal och är lite små misstänksam.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den asbesthaltiga som jag har erfarenhet av (lagd 1974 i betonglägenhet) var ljusgrå. En lite nyare (förmodat) asbestfri var grågul och hade troligen glasfiber istället.
Aha. Jag har läst om några som har haft den här gröna baksidan som visade sig vara asbest fri. Jag ska själv skicka in en likadan för prov när jag ta tummen ur.
Är det nån som vet vad det var för material dem änvänd på dem gröna?
 
M Mrplip skrev:
Aha. Jag har läst om några som har haft den här gröna baksidan som visade sig vara asbest fri. Jag ska själv skicka in en likadan för prov när jag ta tummen ur.
Är det nån som vet vad det var för material dem änvänd på dem gröna?
Vad var ditt svar? Också läst och sett ett par med den gröna baksidan där ingen fått svar att den innehåller asbest, hade en mindre bit/längd som satt kvar under och följde med när vi rev en bokhylla. Färg (och rester gissar jag) satt kvar från pappen i betongen vilket visade på ingen asbest, mattan var redan på tippen men vill minnas den var mer av en skumplast. Typisk Novilonmatta i radhus byggt 1978.
 
BirgitS
Johani4 Johani4 skrev:
Vad var ditt svar? Också läst och sett ett par med den gröna baksidan där ingen fått svar att den innehåller asbest, hade en mindre bit/längd som satt kvar under och följde med när vi rev en bokhylla. Färg (och rester gissar jag) satt kvar från pappen i betongen vilket visade på ingen asbest, mattan var redan på tippen men vill minnas den var mer av en skumplast. Typisk Novilonmatta i radhus byggt 1978.
1978 var det välkänt att asbest var farligt och det hade redan fasats ut i de flesta produkter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.