Demmpa Demmpa skrev:
Vilken bild?

Vilka förutsättningar?

För att luft ska kunna cirkulera in/ut ur ett rum så måste det finnas två olika öppningar.
Det måste vara något som "driver" luftflödet, antingen en fläkt eller termodynamik.
Att få till termodynamik i en bostad kan vara väldigt svårt.
Det är ett flerfamiljshus.Hos mig finns en klädkammare med dörr och där sitter frisklufts trumman och i köket har jag en köksfläkt och utluftventil och en i badrummet. Huset är 30 år.. Räcker det med att dörren har en ventil uppe och nere på dörren.
 
Margrethe Isitman Margrethe Isitman skrev:
Det är ett flerfamiljshus.Hos mig finns en klädkammare med dörr och där sitter frisklufts trumman och i köket har jag en köksfläkt och utluftventil och en i badrummet. Huset är 30 år.. Räcker det med att dörren har en ventil uppe och nere på dörren.
Jag la ut en bild på väggen och öppningen till dörren och bredvid är det intill väggen en 10-15 cm öppning golv till tak och om den skulle vara öppen. Skulle det räcka för att luften ska cirkulera eller måste sitta på olika ställen på väggen eller dörren.
 
  • Ett rum under renovering med skyddsplast på golvet och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ligger klädkammare, kök etc i förhållande till väggen på bilden?

För att luften ska kunna cirkulera in/ut ur ett rum så måste det vara öppningar på olika ställen.
Bäst effekt är om tilluft & frånluft är diagonalt genom rummet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ligger klädkammare, kök etc i förhållande till väggen på bilden?

För att luften ska kunna cirkulera in/ut ur ett rum så måste det vara öppningar på olika ställen.
Bäst effekt är om tilluft & frånluft är diagonalt genom rummet.
Du ser en liten öppning till vänster i bilden. Det är öppningen till vardagsrummet. Och där är hallen och mittemot till höger i hallen ligger klädkammaren och där sitter friskluft trumman. Frågan är om man måste dra ett rör och borra hål i väggarna och därefter dra in i rummet men fortfarande måste luften komma ut någonstans.
 
Ta och rita upp planlösningen, rita även in var tilluft/frånluft/etc finns, rita också in var du vill ha överluft (luft mellan rum) etc.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.