Logad Logad skrev:
Det ligger där i runda slängar. Dessutom är elmotorpaketet lättare än motorn i en bränsledriven och batteriet som är den tunga komponenten ligger mellan hjulaxlarna vilket ger en jämnare fördelning av vikten fram och bak.Min egen elbil som är en Kona 64 kWh har måttliga 215/55-17 runt om som idag inte är särskilt extremt. Jag har inte kört långt nog ännu för att se om däcken slits ovanligt mycket. Den väger c:a 1800 kg. Motsvarande bensinare 1,6 T-GDI DCT väger c:a 1450 kg.
Jag räknar med föjande som grov uppskattning. Sen har en del elbilar olika klumpig kraftelektronik etc. Räknar att kylsystem och ac etc. Är likvärdiga även om Tesla har otroligt kompakt system

Elbil:
Batteri 4kg/kWh ->
40kWh = 160kg
64kWh = 256kg
82kWh = 328kg
Elmotorpaket ca 50kg

Solid state batterier ser ut att nå ungefär 1/2 vikten per kWh(2kg*kWh) och 1/3 av volymen (1l*kWh) när vi kommer dit.

Totalt eldrivlina:
210kg/306kg/378kg
Awd +50kg

Fossil:
Motor + växellåda 220kg
tank + avgassystem 30kg
Awd, kardan + diff + drivaxlar = 50kg

Totalt fossil:
250kg
Awd +50kg
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vill inte låsa mig vid enskilda modeller men att mönstret med vardagsanvändning och sällananvändning passar in på många tror jag inte är en kontroversiell tanke, så att istället för att som idag är norm, köpa efter sällananvändningen, skulle man oftare reflektera över hur det skulle se ut att optimera efter vardagen och lösa sällantillfällena på annat sätt.
Vad är sällan? En gång i månaden, varannan vecka, endast semester?
Väldigt många har husdjur, där det är vanligt med begränsningar gällande hyrbilar, inte tillåtet ellet endast vissa bilar.
Låt var och en göra sina val utifrån sina förutsättningar.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag räknar med föjande som grov uppskattning. Sen har en del elbilar olika klumpig kraftelektronik etc. Räknar att kylsystem och ac etc. Är likvärdiga även om Tesla har otroligt kompakt system

Elbil:
Batteri 4kg/kWh ->
40kWh = 160kg
64kWh = 256kg
82kWh = 328kg
Elmotorpaket ca 50kg

Solid state batterier ser ut att nå ungefär 1/2 vikten per kWh(2kg*kWh) och 1/3 av volymen (1l*kWh) när vi kommer dit.

Totalt eldrivlina:
210kg/306kg/378kg
Awd +50kg

Fossil:
Motor + växellåda 220kg
tank + avgassystem 30kg
Awd, kardan + diff + drivaxlar = 50kg

Totalt fossil:
250kg
Awd +50kg
Full tank blir väl 60-70 kilo till.
Som mest skulle det då vara max 100kg mera för en elbil?
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Vad är sällan? En gång i månaden, varannan vecka, endast semester?
Väldigt många har husdjur, där det är vanligt med begränsningar gällande hyrbilar, inte tillåtet ellet endast vissa bilar.
Låt var och en göra sina val utifrån sina förutsättningar.
Jag vet inte riktigt vad som får dig att tro att jag inte vill att var och en ska göra sina egna val?

Köper inte riktigt dina invändningar, som jag tycker är helt irrelevanta, när jag säger att jag tycker det vore intressant om folk skulle överväga en sån här lösning så ligger det i sakens natur att man just utvärderar såna saker.

Om skillnaderna mellan behoven är stora så kan dessa behov uppstå mer frekvent och ändå motivera att man inte äger detta fordon. Jag kan bara gå till mig själv och ett extremt exempel åt ena hållet, ett tag flög jag 4-6 legs varje vecka men ägde ändå inte planet, detta är alltså överväganden som var och en får göra och förutsättningarna spelar in, hade jag haft bättre ekonomi så hade jag definitivt funderat på att äga istället för att köpa biljett.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vet inte riktigt vad som får dig att tro att jag inte vill att var och en ska göra sina egna val?

Köper inte riktigt dina invändningar, som jag tycker är helt irrelevanta, när jag säger att jag tycker det vore intressant om folk skulle överväga en sån här lösning så ligger det i sakens natur att man just utvärderar såna saker.

Om skillnaderna mellan behoven är stora så kan dessa behov uppstå mer frekvent och ändå motivera att man inte äger detta fordon. Jag kan bara gå till mig själv och ett extremt exempel åt ena hållet, ett tag flög jag 4-6 legs varje vecka men ägde ändå inte planet, detta är alltså överväganden som var och en får göra och förutsättningarna spelar in, hade jag haft bättre ekonomi så hade jag definitivt funderat på att äga istället för att köpa biljett.
Tycker att vi håller oss till ämnet, flygplan är något annat, skulle aldrig kunnat köpa ett flygplan trots mycket resande i den kollektivtrafiken. Hade olika årskort, bara att boka med garanterad plats vid 24 tim i förväg 😉
Du behöver inte köpa mina invändningar, jag tog bara de som var aktuella för mig och många andra. dvs är relevanta för många.
 
Redigerat:
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Bara som info, sökte på elbilar mellan 30 och 400K på bytbil och fick drygt 1800 träffar.

Det finns också en bra kampanj på Mach-e för 4 495 kr/mån hos Hedins:
https://www.hedinbil.se/bilar/7835154/pb-nc-ford-mustang-mach-e-2022
Visserligen snikversionen, men väldans billigt ändå för en utmärkt bil.
Finns ju en massa andra kampanjer också, såklart.
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Tycker att vi håller oss till ämnet, flygplan är något annat, skulle aldrig kunnat köpa ett flygplan trots mycket resande i den kollektivtrafiken. Hade olika årskort, bara att boka med garanterad plats vid 24 tim i förväg 😉
Du behöver inte köpa mina invändningar, jag tog bara de som var aktuella för mig och många andra. dvs är relevanta för många.
Förvånande att man kan göra det så svårt, för mig är det superenkelt att tänka mig in i att man har en vardag där man kör korta sträckor i fåtal, hämta lämna skola, arbete, aktiviteter, handla, någon gång åker man fler men fortfarande i närområdet, jag tor det passar på de flesta svennar.

Sen hägrar fjällen, Italien, Frankrike, långa sträckor och alla ska med, då vore det trevligt med stor bekväm bil.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Förvånande att man kan göra det så svårt, för mig är det superenkelt att tänka mig in i att man har en vardag där man kör korta sträckor i fåtal, hämta lämna skola, arbete, aktiviteter, handla, någon gång åker man fler men fortfarande i närområdet, jag tor det passar på de flesta svennar.

Sen hägrar fjällen, Italien, Frankrike, långa sträckor och alla ska med, då vore det trevligt med stor bekväm bil.
Men jag skrev ju att det kan passa xx% men inte alls för zz% och gav exempel. Vi har dessutom flera bilar både stor och mindre för olika syfte, hunden åker i båda men den stora får dra hästsläpet. Och den stora rullar även minst 35-40 mil/helg. 😎
Vad är det jag gör svårt, eller har du inte läst?
https://www.byggahus.se/forum/threads/foer-tidigt-att-koepa-elbil-raeckvidd.326730/post-5445592
 
D
A AndersS skrev:
Men jag skrev ju att det kan passa xx% men inte alls för zz% och gav exempel. Vi har dessutom flera bilar både stor och mindre för olika syfte, hunden åker i båda men den stora får dra hästsläpet. Och den stora rullar även minst 35-40 mil/helg. 😎
Vad är det jag gör svårt, eller har du inte läst?
[länk]
Det du inte särar på är din situation och det saken handlar om, du beskriver vardag som är atypisk men det utesluter ändå inte att även du har sällanbehov, det får du isf själv fundera på utifrån dina förutsättningar.
 
Jag har kört min gamla V70 rätt mycket nu, mycket last och släp. Har tänkt det är nåt fel på den för den drar så mycket, men nejdå, färddatorn stämmer. Då börjar jag tänka på att när jag hade fossilbil så var jag varje vecka på macken och fyllde på. Mot elbilen (Zoe) som ofta visar en räckvidd på 25mil, men i motorvägstakt i dåligt väder kanske räcker 20... Så känns det ju jättehärligt när man pumpat volvon full och det står 70 mil. Men dagen efter står det ju 57 mil. Och nästa dag 44... Och några dagar senare, shit, måste åka och tanka, och jag som har bråttom! Elbilen överraskar varje morgon med 25 friska mil. Utan att besöka macken.

För en långresa är det givetvis viktigt att inte bara komma 20 mil. Men för varjedagskörningen som i princip aldrig är mer än 15-20 mil så funkar elbilen med litet batteri jättebra.

Detta med räckvidd handlar ju om hur man kör. Men jag har full förståelse för att vissa har ett körmönster som inte alls passar detta...
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 6 till
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Det finns också en bra kampanj på Mach-e för 4 495 kr/mån hos Hedins:
[länk]
Visserligen snikversionen, men väldans billigt ändå för en utmärkt bil.
Finns ju en massa andra kampanjer också, såklart.
Är det halva priset mot sist vi diskuterade milkostnaden på denna och din sambos MG? Vill minnas att mustang låg runt 100-lappen per mil att privatleasa då när bonusen vart borttagen.
 
M
J JohanLun skrev:
Så känns det ju jättehärligt när man pumpat volvon full och det står 70 mil. Men dagen efter står det ju 57 mil. Och nästa dag 44... Och några dagar senare, shit, måste åka och tanka, och jag som har bråttom! Elbilen överraskar varje morgon med 25 friska mil. Utan att besöka macken.
Om du har en reservdunk i garaget och toppar upp Volvon varje dag när du kommer hem så blir det samma goa känsla😉
 
  • Haha
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vissa verkar inte ens hört talas om tåg eller buss...
Nej in en biltråd är det lite off topic. 😉
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Respekterar din åsikt och vill samtidigt ställa frågan till dig om du använder mobiltelefon med denna typ av batteri som du håller mot ditt huvud? Laddar du någon produkt med denna batterityp i din bostad samtidigt som dina barn befinner sig där?
Gissningsvis spenderar man mer tid i sin bostad än i bilen, samtidigt har man fler riskprodukter i sin bostad som kan utveckla en brand. I en bil sitter man 10cm från utrymningsvägen i dom flesta fallen i vaket tillstånd. Allt detta borde innebära att risken att skadas/dö i en bostadsbrand där batterier är inbandat än 1000-falt större än i ett fordon.
Vi brukar använda telefonens högtalare eller handsfree och därmed hamnar den längre ifrån huvudet.

Vi laddar mobiltelefoner i bostaden. Brandlasten i ett telefonbatteri är liten. Ingenting laddas här nattetid när vi sover. Huset har två brandvarnare som testas regelbundet, brandsläckare 6kg skum och en brandfilt placerade i hallen samt två brandsläckare i garaget. Om en telefon brinner så kan man ju putta ner den i en hink med vatten. I garaget laddas även små batterier till skruvdragare samt något större batterier till gräsklippare (max 36V * 2Ah = 72 Wh). Laddarna i garaget är placerade ovanpå ett förvaringsskåp i metall utan något brännbart i närheten.

Bränder i mobiltelefoner hör man sällan om numera men en snabb sökning visar att de fortfarande förekommer. Samsung hade problem med batteriet i Galaxy Note 7 år 2016. Problemet berodde på tillverkningsfel i batteriet som kunde orsaka brand och explosion.

Den vanligaste orsaken till att mobilbatterier brinner är att folk laddar med en laddare som inte är avsedd för telefonen. Det problemet borde minsta med laddning via USB-C med fungerande kommunikation med laddaren gissar jag. Andra orsaker är att batteriet skadats fysiskt genom t ex att telefonen tappats i hårt golv eller att omgivningstemperaturen är för hög. Man ska vara observant på om telefonen sväller, det beror troligen på att batteriet sväller och riskerar att fatta eld.

På jobbet hade vi en tidigare generation av HP Elitebook laptop som hade problemet med svällande batterier hos vissa exemplar. Istället för att byta ut de undermåliga batterierna så hittade HP en billig lösning genom att i BIOS begränsa så att batterierna bara laddades till 80%. Detta införde dom på samtliga datorer oavsett om dom hade visat på problemet eller inte. Ett säkert sätt att skaffa sig missnöjda kunder.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Är det halva priset mot sist vi diskuterade milkostnaden på denna och din sambos MG? Vill minnas att mustang låg runt 100-lappen per mil att privatleasa då när bonusen vart borttagen.
Ja, jag betalar över 8 000 kr/mån för min för tillfället. Men då har den extrautrustning för ca 1000 kr/mån och 1500 mil år. Men det där är ändå en mycket bättre deal än vad jag har. Motsvarande min bil skulle kosta ca 6 000 kr/mån med den här kampanjen. Så jag ska invänta att mitt avtal löper ut och sedan blir det förstås bättre deal för mig.

MG:n tror jag ligger på 3 400 kr/mån med 1500 mil/år, så den är fortfarande billig.
 
  • Gilla
  • Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.