Finns ju soldiagram att utläsa vad du får för produktion med 17gr taklutning på Gotland med tak i sydväst, men utan att själv ha tittat så får du troligen 95% av effekten mot om de hade legat rakt i söderläge.

Normalt sett så överdimensionerar man men 13,9kwp mot 11kw på 16A huvudsäkring med dina förutsättningar är troligen gränsfall till mycket i överdimensionering.
Vad har du för kostnad för 16A mot 20A hos din nätägare, den fasta nätavgiften alltså ?

Har du bara tagit in en offert ?
Vad ingår mer specifik i offerten?
Någon smartmätare ?
Optimerare ?
 
E
M mortimer skrev:
Större anläggning utan batteri alla dagar i veckan.
Absolut inte.. Elpriset är i botten. Men med Checkwatt så blir det kulor som rullar in oavsett om solen lyser
 
E Elsamimmi skrev:
Absolut inte.. Elpriset är i botten. Men med Checkwatt så blir det kulor som rullar in oavsett om solen lyser
Checkwatt även på Gotland tror du ?
Hur länge tror du elpriset kommer vara så lågt som det varit sista veckorna ?
 
M mortimer skrev:
Finns ju soldiagram att utläsa vad du får för produktion med 17gr taklutning på Gotland med tak i sydväst, men utan att själv ha tittat så får du troligen 95% av effekten mot om de hade legat rakt i söderläge.

Normalt sett så överdimensionerar man men 13,9kwp mot 11kw på 16A huvudsäkring med dina förutsättningar är troligen gränsfall till mycket i överdimensionering.
Vad har du för kostnad för 16A mot 20A hos din nätägare, den fasta nätavgiften alltså ?

Har du bara tagit in en offert ?
Vad ingår mer specifik i offerten?
Någon smartmätare ?
Optimerare ?
Ok, ja känns som gränsfall till för mycket. Har försökt räkna lite, får försöka göra ett nytt försök.

Ser ut som att 16A kostar 4 945 kr/ år, 20A 7 140 kr/ år. Kanske värt isåfall?

Nej har tagit in rätt många offerter, runt 7 stycken. Dom flesta har legat runt 13 500 -15 000 kr per kwp. Sen skiljer det mycket mellan alla, oftast dyrare paneler osv, nån med optimerare.

I denna så är det dmegc paneler, growatt växelriktare och growatt WIFI dongle och smartmätare. Inga optimerare, bedömer att jag inte behöver det.
 
V vass skrev:
Ok, ja känns som gränsfall till för mycket. Har försökt räkna lite, får försöka göra ett nytt försök.

Ser ut som att 16A kostar 4 945 kr/ år, 20A 7 140 kr/ år. Kanske värt isåfall?

Nej har tagit in rätt många offerter, runt 7 stycken. Dom flesta har legat runt 13 500 -15 000 kr per kwp. Sen skiljer det mycket mellan alla, oftast dyrare paneler osv, nån med optimerare.

I denna så är det dmegc paneler, growatt växelriktare och growatt WIFI dongle och smartmätare. Inga optimerare, bedömer att jag inte behöver det.
Har du elbil eller planerar köpa de närmaste åren ?

Denna som du hänvisar till, vad har du fått för pris på den ?
 
M mortimer skrev:
Har du elbil eller planerar köpa de närmaste åren ?

Denna som du hänvisar till, vad har du fått för pris på den ?
Ingen elbil men planen är att någon gång framåt köpa det om vi investerar i solceller.

Denna jag fått nu är på 140 000 kr, då är det alltså 28 st stycken 495w dmegc paneler. 13,9 kwp. Så hamnar på 10 000 kr per kwp.

Ett alternativ från samma installatör är 18 st stycken 495w dmegc paneler (runt 9 kwp) + 5kw batteri för 143 000.
 
M mortimer skrev:
Större anläggning utan batteri alla dagar i veckan.
Skulle vara roligt att höra varför.

Som chansning och investering väger batteri och checkwatt tyngre kortsiktigt i min bok.
Bara man är medveten om att lönsamheten som varit äckligt bra sista åren och överskuggar solceller rejält kommer med största sannolikhet gå ner. Men fortfarande för lockande att säga nej till.
 
P Pligg85 skrev:
Skulle vara roligt att höra varför.

Som chansning och investering väger batteri och checkwatt tyngre kortsiktigt i min bok.
Bara man är medveten om att lönsamheten som varit äckligt bra sista åren och överskuggar solceller rejält kommer med största sannolikhet gå ner. Men fortfarande för lockande att säga nej till.
Långsiktigt då, vad gissar du på då ?
 
M mortimer skrev:
Långsiktigt då, vad gissar du på då ?
Har hatkärlek till solpaneler. På huset skulle de aldrig komma hos mig. Jag kommer troligen skaffa en rejäl anläggning på marken men som investering är jag tveksam.

Man producerar när priset är lågt (generellt) och behöver köpa in när det är högre.

Jag kommer nog skaffa det som en rolig grej och roligt att ha koll på. Man kommer lägga 200-300 kkr, kanske uppåt 400kkr inkl batterier på något som jag egentligen inte behöver för jag har idag el i eluttaget.

Jag borde ha lite fördel då jag i kallaste månaderna förbrukar max 2200 kWh och i maj-sept snittar jag över 1000 kWh.
Dvs kommer inte behöva köpa extrema mängder på vintersäsongen.

Nu har jag fördel att ha kapitalet och kasta ut i spekulation lika som börsen och lite konstiga projekt och likställer solceller som en ändå trygg och tråkig avkastning. Men man låser kapitalet i något som kan ge både mer och mindre.

Det blir en initial hög kostnad och mer jobb, något som tar plats och ändå underhåll i form av några timmar trimmerkörning runt stativen och torkar väl av dem ett par ggr när det är lämpligt.
Åska och stöld eller skadegörelse är en riskfaktor.
Elpris och politiska förändringar är ingen som vet.

Så länge anläggningen får vara i fred, utan skador och presterar som väntat så ska det väl långsiktigt vara något som lönar sig sakta men säkert.

Men väger jag mot utebliven möjlig avkastning är det långt ifrån säkert att den framstår som bra.
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
Precis börjat min resa med att beställt ett batteri och uppkopplad vxl-riktare med återbetalningstid på under två år med pengar från svenska kraftnät. Efter det tänkte jag kolla på solceller men primärt drar jag in pengar på obalansen i elnätet-> kan köpa solceller varje år för 40' utan att lägga ut mer pengar. Inga 8-10 års ROI här...
 
F
P Pligg85 skrev:
Offerterna jag kollat på är ju helt överskuggade av batteri och FCR. Inte många här som tar solceller nu utan börjar med batterier och maxar grön el
Det går inte att få grön el öht om man inte redan har solceller eller installerar solceller samtidigt som batteriet.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
F
A anis16 skrev:
Precis börjat min resa med att beställt ett batteri och uppkopplad vxl-riktare med återbetalningstid på under två år med pengar från svenska kraftnät. Efter det tänkte jag kolla på solceller men primärt drar jag in pengar på obalansen i elnätet-> kan köpa solceller varje år för 40' utan att lägga ut mer pengar. Inga 8-10 års ROI här...
Lycka till, det blir inget grönt avdrag om du inte har solceller.
 
  • Gilla
Adrianos och 1 till
  • Laddar…
F
X xhosa skrev:
glöm inte att fråga hur det har det ställt med internet säkerheten i invertern. Jag skulle vilja ha invertern avkopplad från nätet när man inte exporterar el för att minimera risken att de hackar allt man har i det egna lokala nätet (och snor koden till ens bank bankid med en installerad keyboard logger).
Varför inte ha växelriktaren konstant bortkopplad från internet? Och skulle man ha behovet att koppla upp den så går det utmärkt mot en separat router. Jag tror inte du får nåt annat än ? om du börjar fråga om växelriktarens IT-säkerhet, det står inte mycket om det i databladen.
 
F fsn skrev:
Lycka till, det blir inget grönt avdrag om du inte har solceller.
Du får grönt avdrag på laddstolpe oavsett om du har solceller eller ens elbil.

Kravet från Skatteverket:

Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.

Dvs jag som har dieselverk som provkörs 4ggr om året genererar ju en viss mängd egenproducerad el.
 
P Pligg85 skrev:
Du får grönt avdrag på laddstolpe oavsett om du har solceller eller ens elbil.

Kravet från Skatteverket:

Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.

Dvs jag som har dieselverk som provkörs 4ggr om året genererar ju en viss mängd egenproducerad el.
Laddstolpe är en helt annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.