Hej,

Jag har en pågående diskussion med ett företag. Jag har avtalat att påtarna vid nymonterade fönster mot trä fasad skall vara uppvikta. Är inte helt nöjd, men de påstår detta är fackmässigt. Vad säger ni?

De sitter löst dessutom, de vickar plus minus 1 cm om jag trycker lätt på dem.
 
  • Vit målad träyta och fönsterkarm med spricka och flagnad färg, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst ska det vara sidouppvikning på dem. Det där är fuskarbete.
Det tar inte många minuter att klippa/knacka till dem.
 
S
Absolut inte fackmannamässigt. Se till att de ser till att en riktig plåtslagare kommer och gör rätt.

Hoppas att du inte har betalat något.
 
Titta på denna länken, bör alla klara som byter fönster om man inte använder plåtslagare.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
S
A AndersS skrev:
Titta på denna länken, bör alla klara som byter fönster om man inte använder plåtslagare.
[media]
Men han klippte innerhörnet. Ska vara omvik om det ska vara helt rätt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Men han klippte innerhörnet. Ska vara omvik om det ska vara helt rätt.
Han klipper inte innerhörnet helt utan gör ett snedklipp, gör ett omvik, titta igen. Han knackar sedan plåten så innerhörnett ska vika sig. Gjorde det själv på fyra förrådsfönster i somras, det blir ett helt tätt innerhörn.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Absolut inte fackmannamässigt. Se till att de ser till att en riktig plåtslagare kommer och gör rätt.

Hoppas att du inte har betalat något.
Nej, såklart inte betalat. Jag har bett dem rätta! Tack
 
Redigerat:
  • Gilla
Sylvia30 och 2 till
  • Laddar…
Är lite fundersam på hur man gör. Nu har de bett en plåtis bocka dem. Det kanske är bra. Men fönstren har ju förborrade hål......det är SP alu klädda standard. Är detta rutin?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Droppet från foder ut verkar dessutom fel. Det ska väl vara min 40mm? Nu är det 19mm
 
Redigerat:
Globetrot Byggis1976 skrev:
Droppet är dessutom fel. Det ska väl vara min 40mm? Nu är det 19mm
Menar du den siste nedstickande delen? Tittar man på måttritning för Lindabs fönsterbleck, så är har det 15mm där. Så det undrar jag om du har rätt på.
 
@hempularen Jag tror lindab refererar till det lilla slutviket, inte droppet från fasadbräda till kanten? Se bilder. Jag har uppfattat att plåten skall täcka träet.....och gå ut min 40 mm. Någon annan som kan tänkas veta?
 
  • Teknisk ritning, trappsteg, mått angivna, svartvit, ingen skala, ingen text förutom "B", pil, dimensioner i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk sektion av ett taksystem med mått, isoleringsdetaljer och fästdon, tecknat på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sylvia30
  • Laddar…
Jag lyckades betydligt bättre själv första gången någonsin jag bockade sidorna på ett fönsterbleck.
Detta är fusk och inte godkänt alls.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
S
A AndersS skrev:
Han klipper inte innerhörnet helt utan gör ett snedklipp, gör ett omvik, titta igen. Han knackar sedan plåten så innerhörnett ska vika sig. Gjorde det själv på fyra förrådsfönster i somras, det blir ett helt tätt innerhörn.
Jag tittade flera gånger och tyckte det var svårt att se men om det blir tätt så är det ju bra.
 
S
Globetrot Byggis1976 skrev:
Är lite fundersam på hur man gör. Nu har de bett en plåtis bocka dem. Det kanske är bra. Men fönstren har ju förborrade hål......det är SP alu klädda standard. Är detta rutin?
Vad menar du med förborrade hål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.