Jag har länge varit sugen på en svarv. Inte för att jag har något egentligt behov av någon, utan mest pga av "vill-ha"-syndromet. För några år sedan slog jag till på en Black&Decker "svarv" på Tradera, men den fick jag aldrig någon ordning på så den har bara stått undanstoppad i ett hörn. (Min är av den blå typen i denna länk: http://www.lathes.co.uk/black-and-decker/ Om någon, mot förmodan och mot bättre vetande, skulle vara intresserad så är den till salu billigt, skicka PM).

Nu ikväll noterade jag dock att Bauhaus har utförsäljning på "TRÄSVARV EINHELL TC-WW 1000/1 400W" (https://www.bauhaus.se/trasvarv-einhell-tc-ww-1000-1-400w), en maskin som både uppfyller mitt krav på att vara mobil nog att kunna plocka undan mellan användningstillfällena eftersom min snickarbod är synnerligen liten och mitt krav på att vara billig nog att kunna avskrivas utan dåligt samvete om det visar sig vara ett ordentligt felköp. Jag är medveten om att det är en snik-maskin som jag förmodligen kommer att "växa ur" ganska snabbt så jag var lite tveksam först, men eftersom det är lördagkväll hjälpte en flaska belgian pale ale mig att bestämma mig. 🙄🙃😅

Men nu kommer nästa problem: Hur gör man???

Jag har lite diffusa minnen från träslöjden, men det var ju över 40 år sedan. 😮 Ok, jag tror mig kunna klara av att med hjälp av diverse stämjärn och skölpar kunna forma typ en enkel ljusstake, men jag har sett att svarvstål har andra former och eggar än stämjärn och jag har några svaga och diffusa minnen av termer såsom "stickstål" som jag inte längre kommer ihåg vad de åsyftar.

Så, efter den (onödigt) långa inledning kommer den egentliga frågan: Hur lär jag mig svarva? Finns det bra böcker eller filmer ni kan rekommendera? Eller är det "vela och fela" (trial and error) som gäller?

Jag är tacksam för alla råd, tips, framgångar och misstag ni kan dela med er av!

/Stefan
 
S Stefan_R skrev:
Så, efter den (onödigt) långa inledning kommer den egentliga frågan: Hur lär jag mig svarva? Finns det bra böcker eller filmer ni kan rekommendera? Eller är det "vela och fela" (trial and error) som gäller?
1. Vad vill du lära dig svarva?

2. Ja det finns massa bra böcker, ett helt gäng av dem går att låna på bibliotek eller köpa hyggligt prisvärt på Tradera.

Lär man sig bättre via visuella instruktioner finns det gott om bra filmer på Youtube.
Som känt finns det inget idiot-filter på tuben så kolla runt och gör en egen bedömning om vilka som verkar vettiga, vid osäkerhet fråga exv här.
Kolla på ett par filmer om "Catch" också, man kan lära sig bra mycket om vad man ska undvika genom att se när det hugger till för någon i slow motion.

Vassa verktyg gör det roligare än slöa.

Kurser är som vanligt lärorika men man ska ju lyckas pussla in dem i vardagen (eller få loss en ovardag till det hela..)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Wow, femton minuter från frågan till första svaret! Otroligt snabbt!

1. Bra fråga! Det borde jag tänkt på att specificera från början. När jag tänker efter så tror jag att jag i början bara kommer att svarva spillbitar för att lära mig tekniken. Sedan blir det nog enklare skålar och muggar eller nubbeglas. Det slutgiltiga målet är att kunna svarva stolsben och liknande men mitt övriga snickerikunnande är inte redo för så pass avancerade byggprojekt ännu så det är ingen panik.

2. Finns det några särskilda böcker du tänker på, eller är de flesta nybörjarböcker tillräckligt bra?

3. Jag tar gärna emot tips på bra youtubekanaler. De jag sett hittills verkar vara lika stora nybörjare som jag själv, och även om det är uppmuntrande att även klåpare som jag själv lyckas åstadkomma runda objekt så skulle jag gärna få lite goda råd i förväg istället för "hoppsan, så kunde man inte göra".
 
Den överlägset bästa läroboken i ämnet heter:
Träsvarvning Enligt Skärmetoden. Författare är Wille Sundqvist och Bengt Gustafsson. Utgiven på LTs Förlag. ISBN 91-36-01455-9. Tyvärr är den sedan länge slutsåld från förlaget så det gäller att hitta den begagnad.
Jag kände Wille och den gubben kunde svarva.......

Min egen erfarenhet av såna där billigsvarvar är att jag fick en i julklapp när jag var tonåring och efter en tid insåg jag att jag helt enkelt inte kunde lära mig svarva hur jag än försökte. Åren gick och emellanåt försökte jag på nytt med samma resultat. Det blev till ingenting. Jag lyckades i bästa fall åstadkomma något stämjärnshandtag.
Som 35åring behövde jag snabbt svarva en ny stoppsvamp och eftersom min svarv just då var oåtkomlig bakom ett pågående projekt fick jag svarva på en bekants Ejca. Till min stora förvåning kunde jag svarva någotsånär. Det var inte mig det var fel på, Det var svarven. Min egen var för vinglig och hade för högt varvtal.
Jag fick tag på en begagnad Solberga gratis. Det hade legat 10 år sönderplockad på ett garagegolv och det fattades litet delar och så var gjutjärnet sprucket på ett par ställen. Jag sålde billigsvarven billigt.
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Träsvarvning Enligt Skärmetoden. Författare är Wille Sundqvist och Bengt Gustafsson. Utgiven på LTs Förlag. ISBN 91-36-01455-9. Tyvärr är den sedan länge slutsåld från förlaget så det gäller att hitta den begagnad.
Den finns på biblan så enklast att låna där. Annars brukar den ligga ute till salu för 1-200kr lite då och då.
 
H heimlaga skrev:
… Den överlägset bästa läroboken i ämnet heter:
Träsvarvning Enligt Skärmetoden. Författare är Wille Sundqvist och Bengt Gustafsson. Utgiven på LTs Förlag. ISBN 91-36-01455-9. …
3:e upplagan, 1995 ISBN -01-36-03064-3 har ett utökat innehåll i kapitlet "Svarvning av skålar från rått virke".
Bokomslag, träsvärvararbete, snurrande skål, hantverksverktyg, spån, svensk titel, träbearbetningsteknik, hantverksbok, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fahlis fahlis skrev:
3:e upplagan, 1995 ISBN -01-36-03064-3 har ett utökat innehåll i kapitlet "Svarvning av skålar från rått virke".
[bild]
Svartvit bild på bokomslag, man arbetar med träsvets, titel "Träsvärning enligt skärmtekniken", författarnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min är från -81 :)
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den överlägset bästa läroboken i ämnet heter:
Träsvarvning Enligt Skärmetoden. Författare är Wille Sundqvist och Bengt Gustafsson. Utgiven på LTs Förlag. ISBN 91-36-01455-9. Tyvärr är den sedan länge slutsåld från förlaget så det gäller att hitta den begagnad.
Jag kände Wille och den gubben kunde svarva.......

Min egen erfarenhet av såna där billigsvarvar är att jag fick en i julklapp när jag var tonåring och efter en tid insåg jag att jag helt enkelt inte kunde lära mig svarva hur jag än försökte. Åren gick och emellanåt försökte jag på nytt med samma resultat. Det blev till ingenting. Jag lyckades i bästa fall åstadkomma något stämjärnshandtag.
Som 35åring behövde jag snabbt svarva en ny stoppsvamp och eftersom min svarv just då var oåtkomlig bakom ett pågående projekt fick jag svarva på en bekants Ejca. Till min stora förvåning kunde jag svarva någotsånär. Det var inte mig det var fel på, Det var svarven. Min egen var för vinglig och hade för högt varvtal.
Jag fick tag på en begagnad Solberga gratis. Det hade legat 10 år sönderplockad på ett garagegolv och det fattades litet delar och så var gjutjärnet sprucket på ett par ställen. Jag sålde billigsvarven billigt.
Stort TACK för boktipset! Det fanns flera exemplar på Bokbörsen så jag slog till på ett exemplar ur tredje utgåvan. Stort TACK även till @fahlis för att du påpekade att det skiljer mellan upplagorna.

Beträffande kvalitén på lågprissvarvarna så har du säkert helt rätt. Till och med på youtubefilmerna hör man att ljudnivån på de billiga svarvarna är betydligt högre än på de större maskinerna, På maskinen jag beställt verkar dubbdockan vara lite ranglig och justeringen av anhållet förefaller omständlig. Den har remdrift och varvtalsjusteringen görs genom att flytta remmen mellan hjulen, vilket också verkar vara bökigt. Ytterligare ett minustecken är att det förefaller som att Einhell inte säljer några tillbehör till den, så sådana där häftiga fyrbackschuckar som youtubeexperterna har kan jag bara fortsätta att drömma om. Kort sagt: det vimlar av nackdelar men det finns inte särskilt många fördelar. MEN, det finns två fördelar som fick mig att slå till:
1. Priset. Eftersom Bauhaus just nu rabatterar den så är den inte dyrare än att jag kan stå ut med att se kostnaden som lärpengar om hela köpet visar sig vara ett misstag.
2. Storleken. Jag har förstått det som att bädden är tvådelad. Om båda delarna är monterade får man en meters avstånd mellan dubbspetsarna vilket gör att OM jag någon gång skulle vilja bygga ett nytt matbord så går det KANSKE att svarva benen (om inte maskinen visar sig vara för vek och ranglig för det). MEN, om bara den korta biten är monterad är maskinen tillräckligt liten för att kunna lyftas undan och ställas i en hylla när den inte används, och det är ett oomkullrunkeligt krav för mig - jag har helt enkelt inte plats att ha en maskin ståendes på en bänk eller på golvet.

Min tanke är att ha svarven ett tag för att (försöka) lära mig svarva enklare alster. Om jag inte lyckas med det så hoppas jag åtminstone skaffa mig kunskap så jag vet hur jag ska välja nästa maskin. 🙂


Jag passar på att sticka in en fråga åxo: När jag tittat på youtube så verkar de som svarvar skålar antingen använda chuck eller skruva fast skålen i "bakplattan" (heter det så, jag menar plattan som man kan sätta istället för den fyrkantiga dubben?). Men jag har några svaga minne från slöjden att man limmade fast en offerplatta i svarvämnet. Bakplattan skruvades sedan i offerplattan. Mellan offerplattan och svarvämnet hade man ett A4-papper. När man var klar kunde man separera offerplattan från ämnet genom en kil eller stämjärn, så delade papperet på sig. Används den metoden fortfarande?
 
S Stefan_R skrev:
Jag passar på att sticka in en fråga åxo: … offerplattan …. Används den metoden fortfarande?
Jag har ingen chuck till min träsvarv, så jag använder (nästan) alltid den metoden. Det fungerar alldeles utmärkt tycker jag.
 
S Stefan_R skrev:
Jag passar på att sticka in en fråga åxo: När jag tittat på youtube så verkar de som svarvar skålar antingen använda chuck eller skruva fast skålen i "bakplattan" (heter det så, jag menar plattan som man kan sätta istället för den fyrkantiga dubben?). Men jag har några svaga minne från slöjden att man limmade fast en offerplatta i svarvämnet. Bakplattan skruvades sedan i offerplattan. Mellan offerplattan och svarvämnet hade man ett A4-papper. När man var klar kunde man separera offerplattan från ämnet genom en kil eller stämjärn, så delade papperet på sig. Används den metoden fortfarande?
Funkar finfint om man inte har tillgång tille n mer avancerad chuck
 
S Stefan_R skrev:
Stort TACK för boktipset! Det fanns flera exemplar på Bokbörsen så jag slog till på ett exemplar ur tredje utgåvan. Stort TACK även till @fahlis för att du påpekade att det skiljer mellan upplagorna.

Beträffande kvalitén på lågprissvarvarna så har du säkert helt rätt. Till och med på youtubefilmerna hör man att ljudnivån på de billiga svarvarna är betydligt högre än på de större maskinerna, På maskinen jag beställt verkar dubbdockan vara lite ranglig och justeringen av anhållet förefaller omständlig. Den har remdrift och varvtalsjusteringen görs genom att flytta remmen mellan hjulen, vilket också verkar vara bökigt. Ytterligare ett minustecken är att det förefaller som att Einhell inte säljer några tillbehör till den, så sådana där häftiga fyrbackschuckar som youtubeexperterna har kan jag bara fortsätta att drömma om. Kort sagt: det vimlar av nackdelar men det finns inte särskilt många fördelar. MEN, det finns två fördelar som fick mig att slå till:
1. Priset. Eftersom Bauhaus just nu rabatterar den så är den inte dyrare än att jag kan stå ut med att se kostnaden som lärpengar om hela köpet visar sig vara ett misstag.
2. Storleken. Jag har förstått det som att bädden är tvådelad. Om båda delarna är monterade får man en meters avstånd mellan dubbspetsarna vilket gör att OM jag någon gång skulle vilja bygga ett nytt matbord så går det KANSKE att svarva benen (om inte maskinen visar sig vara för vek och ranglig för det). MEN, om bara den korta biten är monterad är maskinen tillräckligt liten för att kunna lyftas undan och ställas i en hylla när den inte används, och det är ett oomkullrunkeligt krav för mig - jag har helt enkelt inte plats att ha en maskin ståendes på en bänk eller på golvet.

Min tanke är att ha svarven ett tag för att (försöka) lära mig svarva enklare alster. Om jag inte lyckas med det så hoppas jag åtminstone skaffa mig kunskap så jag vet hur jag ska välja nästa maskin. 🙂


Jag passar på att sticka in en fråga åxo: När jag tittat på youtube så verkar de som svarvar skålar antingen använda chuck eller skruva fast skålen i "bakplattan" (heter det så, jag menar plattan som man kan sätta istället för den fyrkantiga dubben?). Men jag har några svaga minne från slöjden att man limmade fast en offerplatta i svarvämnet. Bakplattan skruvades sedan i offerplattan. Mellan offerplattan och svarvämnet hade man ett A4-papper. När man var klar kunde man separera offerplattan från ämnet genom en kil eller stämjärn, så delade papperet på sig. Används den metoden fortfarande?
Jag hade en typ såndär svarv och svarvade ben till ett bord. Man fick tvinga fast den i arbetsbänken men det gick över förväntan faktiskt.
Sen vart jag fast i träsket och uppgraderade *flera till mitt nuvarande gjutjärnsmonster.
 
Folk har svarvat trä i över 1000 år utan någon chuck. Det finns många gångbara sätt att göra det på och knepet med planskiva och mellankloss och papper är ett av dem.

Att välja hastighet genom att flytta remmen är inget dåligt sätt. Alternativen är växellåda med kugghjul eller en remvariator i kombination med en dahlanderkopplad tvåhastighetsmotor. Hur man än gör att alternativen dyra att tillverka och krångliga att reparera och därför har nästan alla träsvarvar trappremskivor och så flyttar man remmen. Enkelt och funktionellt.
Äldre träsvarvar har ofta en eller två mellanaxlar som man hänger upp i taket. Där finns trappremskivor för flatrem och en fast/lös remskiva för start och stopp. Nyare svarvar har ofta mer eller mindre inbyggda kilremskivor, en på svarvspindeln och en på motorn. Båda systemen är fullgoda.

De stora skillnaderna mellan billigsvarv och kvalitetssvarv är styvhet och vibrationsfri gång och tillräckligt låga hastigheter. Det är ju så att en 2800 varvs motor är billigare att tillverka än en 1400 varvs som är billigare att tillverka än en 900 varvs när antalet kilowatt är det samma. Därför sätter billigtillverkarna på högvarviga motorer som get svarven ett så högt varvtal att svarvstålen går varma och tappar härdningen och svarvningen blir helt omöjlig att kontrollera.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi är i typ exakt samma sits. Jag spontanköpte också nu när den var billig. Svaravade nog sist för typ över 30 år sedan i mellanstadiet 😂.Tycker den går oväntat tyst och står still och bra på ett arbetsbord som har fastspänning.

Men det mesta som ska ställas in känns krabbigt. Byta hastighet tar nån minut, komma åt och flytta stödet är väl trångt för mina händer. Men det funkar ju! 😁

Köpte nån Pela svarvjärnsats för 1 600 men kvaliten var inget vidare. Kände mig som en gammal gubbe när jag muttrandes slipade om dem efter en användning...

Vi kan väl tipsa varandra i denna tråd!
 
Att tipsa varandra om nybörjarmisstag och -framsteg låter toppen!

Jag har inte kommit längre än att jag monterat ihop min svarv och provstartat utan något svarvämne monterat. Jag tycker precis som du att den är förvånansvärt tyst, men fastlåsningsspaken till handstödet är vedervärdigt krånglig att komma åt. Jag har tänkt testa om det går att vända på bulten så att spaken kommer på översidan istället. Det borde funka om man har tunna ämnen, så får man väl flytta tillbaka spaken om man ska svarva något tjockare som tex en skål.

Jag köpte ett svarvstål från Kirschen. Jag valde den sorten som jag tror kallas "skew chisel" på engelska, alltså med lite vinklad egg som är slipad på båda sidor. Om jag förstått saken rätt så kan man göra det mesta på en svarv med bara det verktyget. (Ni som kan svarva får gärna korrigera mig om det är fel.)

Utöver den köpte jag Julas svarvset:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...behor/svarvstal-for-tra/svarvstalsats-022604/
Jag utgår att setet är för billigt för att vara bra, men jag tänkte att det åtminstone borde lära mig vad jag ska undersöka om/när jag köper bättre svarvstål. Vad var det du blev missnöjd med ditt set?

En fråga: Jag har sett flera olika termer användas, heter det svarvstål, svarvmejsel, svarvjärn eller något annat på svenska?

Ikväll ska jag hämta ut paketet med svarvboken. Ikväll ska jag bryna något/några stål. Premiärsvarvning blir ikväll eller i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.