M Martin Lundmark skrev:
Hej Andreas_kalmar

Att sprida risker i sin reservkraftförberedelse är en bra inställning. Inte allt men flera delar av den utrustning jag använder har en alternativ lösning.

De tre blybatterierna kan användas separat och de tre parallellkopplade batteriladdarna fortsätter automatiskt med två batteriladdare om en av dem skulle haverera. Skulle invertern sluta fungera kan huset drivas direkt på elverket etc.

Skaffar jag en dag en elbil då räknar jag med att dess batteri rimligen via V2X-teknik tar över reservkraftförsörjningen och då blir nuvarande system en backup, om bilen t.ex. inte är hemma vid strömavbrott.
Tack Martin för att du delar med dig av dina test och utvärderingar. Då jag har byggt ett liknande reservkraftssystem här hemma med liknande tankesätt att ha redundans så är jag nyfiken på en sak som jag behöver förbättra. Jag har endast en 20A batteriladdare, eftersom jag kan driva betydligt mer med mitt inverterelverk så bör jag satsa på fler batteriladdare. Vilka laddare använder du och är du nöjd med dom?

Hälsningar Peter
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Tack Martin för att du delar med dig av dina test och utvärderingar. Då jag har byggt ett liknande reservkraftssystem här hemma med liknande tankesätt att ha redundans så är jag nyfiken på en sak som jag behöver förbättra. Jag har endast en 20A batteriladdare, eftersom jag kan driva betydligt mer med mitt inverterelverk så bör jag satsa på fler batteriladdare. Vilka laddare använder du och är du nöjd med dom?

Hälsningar Peter
Läste några inlägg till och hittade infon där ;)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Tack Martin för att du delar med dig av dina test och utvärderingar. Då jag har byggt ett liknande reservkraftssystem här hemma med liknande tankesätt att ha redundans så är jag nyfiken på en sak som jag behöver förbättra. Jag har endast en 20A batteriladdare, eftersom jag kan driva betydligt mer med mitt inverterelverk så bör jag satsa på fler batteriladdare. Vilka laddare använder du och är du nöjd med dom?

Hälsningar Peter
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Läste några inlägg till och hittade infon där ;)
Hej Peter

Tack för respons

Som du ser så tar det tid att bygga reservkraft om man vill välja ut det som ökar driftsäkerhet och övervakning samt ha kontroll över prestanda och flaskhalsar. Dessutom utan att vara beroende av molntjänster.

Jag har valt att parallellkoppla tre 30A batteriladdare. där den ena har tre utgångar, så den laddaren kan ensam underhållsladda mina tre 12 V 225 Ah batterier, var för sig, om det skulle behövas.

Valet av Victron utrustning och Shelly utrustning ger mig möjligheten att övervaka (i stort sett hela) min reservkraftanläggning utan anslutning till ”molntjänst”.

Förutom redundansen så håller jag även på att undersöka vilka flaskhalsar/möjligheter som finns gällande kommunikation och övervakning av min reservkraftutrustning vid ett strömavbrott.

Du får gärna skriva mer om dina val av utrustning, resultat mm.
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Peter

Tack för respons

Som du ser så tar det tid att bygga reservkraft om man vill välja ut det som ökar driftsäkerhet och övervakning samt ha kontroll över prestanda och flaskhalsar. Dessutom utan att vara beroende av molntjänster.

Jag har valt att parallellkoppla tre 30A batteriladdare. där den ena har tre utgångar, så den laddaren kan ensam underhållsladda mina tre 12 V 225 Ah batterier, var för sig, om det skulle behövas.

Valet av Victron utrustning och Shelly utrustning ger mig möjligheten att övervaka (i stort sett hela) min reservkraftanläggning utan anslutning till ”molntjänst”.

Förutom redundansen så håller jag även på att undersöka vilka flaskhalsar/möjligheter som finns gällande kommunikation och övervakning av min reservkraftutrustning vid ett strömavbrott.

Du får gärna skriva mer om dina val av utrustning, resultat mm.
Jag tror jag skrev ett inlägg i denna tråd för en månad sen, det var lite mer generell info kring mitt beredskapstänk (el, värme, vatten, matlagning m.m).

Min reservkraft är av budgetvarianten då jag inte riktigt har resten av familjen med mig till 100% och därför tar det ur min egna "hobby-budget".

Inverterelverk DUAB Power LT2500iS - kontinuerlig effektuttag på 2kW
Laddaren är en Victron BSC IP22 12/20
Batteribanken består av två SMF-batterier på vardera 100Ah, paralellkopplade så 200Ah totalt.
Utöver dessa har jag 25st bättre begagnade 17Ah AGM-batterier som jag sköter om men som inte är inkopplade. Jag har iordningställt kablage så jag lätt och smidigt kan paralellkoppla dessa vid behov men ändå lite omständigt så klart.....men jag är för snål för att slänga fina batterier och köpa större smidigare. Här funderar jag på om jag kan paralellkoppla upp till tio stycken eller det är olyckligt? Har för mig att man rekommenderar max tre batterier. Jag hade förstått ifall dom var seriekopplade i t.ex ett 48V-system men varför bara tre när dom är paralellkopplade?

Har en sinus-inverter på 2000W (topp 4000W) av fabrikatet GreenCell, tror den är tillverkad i Polen och jag upplever att den håller fin byggkvalitet både på utsidan och insidan.

Funderar på att uppgradera med ytterligare en likadan laddare och kanske på sikt även se över batteribanken men där skulle jag vilja hitta en bra lösning för alla mina fina akkor som jag fått gratis. Jag kanske skulle testa att paralellkoppla dom 2x10 så två paket på vardera 170Ah. Drömmen hade varit LiFePo4-batterier men för tillfället är priset för saftigt för mig. Vad har du för batterier Martin?

Jag har testat systemet mot kyl och frys samt cirk-pump men inte särskillt djupgående. Mätt upp kylskåp och frysbox i källaren och dom dra ca. 750Wh per dygn så i snitt ca. 30W. Jag ska pilla lite mer med detta nu i höst och vinter och kan återkoppla när jag har lite mer siffror och eventuella reflektioner kring flaskhalsar m.m.
 
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Jag tror jag skrev ett inlägg i denna tråd för en månad sen, det var lite mer generell info kring mitt beredskapstänk (el, värme, vatten, matlagning m.m).

Min reservkraft är av budgetvarianten då jag inte riktigt har resten av familjen med mig till 100% och därför tar det ur min egna "hobby-budget".

Inverterelverk DUAB Power LT2500iS - kontinuerlig effektuttag på 2kW
Laddaren är en Victron BSC IP22 12/20
Batteribanken består av två SMF-batterier på vardera 100Ah, paralellkopplade så 200Ah totalt.
Utöver dessa har jag 25st bättre begagnade 17Ah AGM-batterier som jag sköter om men som inte är inkopplade. Jag har iordningställt kablage så jag lätt och smidigt kan paralellkoppla dessa vid behov men ändå lite omständigt så klart.....men jag är för snål för att slänga fina batterier och köpa större smidigare. Här funderar jag på om jag kan paralellkoppla upp till tio stycken eller det är olyckligt? Har för mig att man rekommenderar max tre batterier. Jag hade förstått ifall dom var seriekopplade i t.ex ett 48V-system men varför bara tre när dom är paralellkopplade?

Har en sinus-inverter på 2000W (topp 4000W) av fabrikatet GreenCell, tror den är tillverkad i Polen och jag upplever att den håller fin byggkvalitet både på utsidan och insidan.

Funderar på att uppgradera med ytterligare en likadan laddare och kanske på sikt även se över batteribanken men där skulle jag vilja hitta en bra lösning för alla mina fina akkor som jag fått gratis. Jag kanske skulle testa att paralellkoppla dom 2x10 så två paket på vardera 170Ah. Drömmen hade varit LiFePo4-batterier men för tillfället är priset för saftigt för mig. Vad har du för batterier Martin?

Jag har testat systemet mot kyl och frys samt cirk-pump men inte särskillt djupgående. Mätt upp kylskåp och frysbox i källaren och dom dra ca. 750Wh per dygn så i snitt ca. 30W. Jag ska pilla lite mer med detta nu i höst och vinter och kan återkoppla när jag har lite mer siffror och eventuella reflektioner kring flaskhalsar m.m.
Hej Peter

Det är rimligt att intresset (förståelsen) av eventuell satsning på reservkraft kan variera både i familjen och samhället. Det brukar ibland bero på vad man varit med om gällande strömavbrott.

De 3st Victron Energy Blue Smart IP22 12/30 jag har (en har 3 utgångar), kan parallellkopplas och via Bluetooth länkas samman, så att de arbetar samtidigt och löser av varandra vid låg last. Därmed kan jag ladda med upp till 90 A (ca 1 350W) och kortar tiden jag kör elverket.

Jag har idag tre begagnade blybatterier 12V 225 A av typen som sitter seriekopplade (till 24 V) i lastbilar/bussar. Dessa kan jag välja att koppla ihop paralellt två eller tre eller bara köra på ett batteri. Dessutom ett fjärde 12V 225 A som ”husbatteri” för belysning, laddning av USB baserade utrustningar och batterier etc. Detta batteri är inte parallellkopplat med de övriga och fungerar separat även om jag måste bryta strömmen från de tre parallellkopplade batterierna.

Vare sig man kopplar batterier parallellt eller i serie så gäller det att de ”samarbetar och delar på lasten”. När jag laddade batterierna fullt och efter ett dygn kollade vilospänningen var de tre väldigt lika, dessa kanl jag paralellkoppla. Det jag använder separat, som fjärde batteri, avvek mest i vilospänning från de andra.

Du kan ladda dina 17Ah batterier fullt och sedan mäta tomgångsspänningen efter ett par dygn, märka batterierna med tomgångsspänningen och para sedan ihop de som är mest lika.

Jag har valt parallellkoppling, främst eftersom jag då kan välja att köra samma 12V system på ett, två eller tre batterier, det ger bättre redundans om något händer, men något sämre verkningsgrad.

Tillverkarna av batterier kan nog ge bästa rådet om man bör koppla deras batterier parallellt eller i serie.

Det är möjligt att det blir LiFePo4-batterier i framtiden, mina laddare klarar även dessa, men jag avstår tills vidare från den investeringen.

Skaffar jag en dag en elbil blir nog dess batteri använt som reservkraftkälla, med V2H-teknik.
 
Redigerat:
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
Hejsan alla.

Kommer inte ihåg om det varit uppe förr hur paralellkoppling av batterier ska ske.

De flesta gör på det enkla men dock felaktiga sättet:

+pol ----+-.----+-----+
· · · · · · · · |· · · · ·| · · · ·|
· · · · · Batt1 Batt2 Batt3
· · · · · · · · |· · · · ·| · · · ·|
-pol ------+-----+-----+

För att kompensera ledningsresistanserna (förlustena) så ska det kopplas:

+pol ----+------+-----+
· · · · · · · · |· · · · ·| · · · ·|
· · · · · Batt1 Batt2 Batt3
· · · · · · · · |· · · · ·| · · · ·|
· · · · · · · ·+------+-----+----- -pol

Strunta i prickarna, för dom är bara som utfyllnad för att få till min lilla ascii bild 😉

/Anders
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Anders Björk Anders Björk skrev:
Hejsan alla.

Kommer inte ihåg om det varit uppe förr hur paralellkoppling av batterier ska ske.

De flesta gör på det enkla men dock felaktiga sättet:

+pol ----+-.----+-----+
· · · · · · · · |· · · · ·| · · · ·|
· · · · · Batt1 Batt2 Batt3
· · · · · · · · |· · · · ·| · · · ·|
-pol ------+-----+-----+

För att kompensera ledningsresistanserna (förlustena) så ska det kopplas:

+pol ----+------+-----+
· · · · · · · · |· · · · ·| · · · ·|
· · · · · Batt1 Batt2 Batt3
· · · · · · · · |· · · · ·| · · · ·|
· · · · · · · ·+------+-----+----- -pol

Strunta i prickarna, för dom är bara som utfyllnad för att få till min lilla ascii bild 😉

/Anders
Hej Anders

Tack, att du nämner det, när parallellkoppling av batterier kom på tal.

Det handlar om att summan av resistansen (ledningslängden) i varje batteris båda anslutningskablar blir lika för alla batterier som kopplas tillsammans. Det finns olika sätt att uppnå detta.

Följer man denna länk så finns en beskrivning om; ”Battery bank wiring”
https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/en/battery-bank-wiring.html

Det är både figurer och en teknisk förklaring varför man bör välja koppla på dessa sätt.
 
Jag inser att det är teoretiskt elegantare att göra så, men är skillnaden resistans på de kabellängderna verkligen signifikant i jämförelse med skillnaderna mellan de individuella batterierna?
 
C
M Martin Lundmark skrev:
Det är möjligt att det blir LiFePo4-batterier i framtiden
Hoppas du menar LiFePO₄ för polonium är radioaktivt.
 
A ajn82 skrev:
Jag inser att det är teoretiskt elegantare att göra så, men är skillnaden resistans på de kabellängderna verkligen signifikant i jämförelse med skillnaderna mellan de individuella batterierna?
Hej ajn82

Hur "viktigt" det är med att det är lika kabellängder till alla batterier vid parallellkoppling ”beror på” ett antal faktorer.

Om dina batterier står på ständig underhållsladdning, då torde inte skillnaden i kabellängder ha någon större betydelse, Men desto oftare som laddning och urladdning av dina batterier sker, och ju större strömmar det handlar om desto viktigare är det.

Det handlar dessutom inte bara om längden på kabeln.

Jag har (för att nyttja det begränsade utrymmet i det tidigare soprummet) placerat mina tre batterier på två hyllor. Sedan så har jag ordnat så att kabellängderna är lika (det var inte svårt) och symmetrisk formade anslutningar och sedan blir den detaljen en ”icke fråga” för mig.

Det innebär att jag kan testa reservkraften och använda reservkraften ofta om jag vill och behöver, eller lite och sällan, utan att jag har infört i kabellängder påverkar batteriernas egenskaper enligt råden från de som har erfarenheter av att koppla samman batterier.

Det handlar inte bara om själva resistansen i kabeln utan även resistansen i kabelskon i änden på kabeln och anslutningen till batteriet. Det gäller att dessa blir identiskt utförda som möjligt till alla batterier.

Under rubriken “Why is cable resistance important when wiring battery banks?” i dokumentet ”Battery bank wiring” jag länkade till, kan du bl.a. läsa texten; ”To give an indication of this, the total resistance for a 20cm, 35m2 cable together with cable lugs attached is about 1.5mΩ. You might say that 1.5mΩ is not much but remember that the internal resistance of a battery is also low. Therefore, it does matter a lot! The internal resistance of a battery is typically between 10 to 3mΩ.”
https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/en/battery-bank-wiring.html

Själva resistansen i en 20cm, 35m2 kopparledning är ca 0,0175x0,2/35 mΩ = 0,1 mΩ så resten av resistansen (1,4mΩ i exemplet) måste komma från kabelskon och anslutningen till batteriet. Även om jag tycker att siffervärdet för ledningen är litet i förhållande till totalen så har jag inget bättre förslag idag.

När jag i början av 1980-talet arbetade vid dåvarande ASEA (företaget bytte sedan namn till ABB) och övervakade kabelförband vid högströmsprov (300m2 kopparledning försedda med kabelskor och skruvade med bultförband) så var det anslutningarna och inte själva kabeln som blev varmast.

Eftersom jag bland annat av den erfarenheten, vet att kabelskarvar, kabelskor och kabelanslutningar etcetera, är flaskhalsar gällande resistans och förluster, så tar jag åt mig av informationen i texten och bygger anslutningarna av mina tre parallellkopplade batterier efter de råden.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hej

Jag har nämnt om företaget EcoFlow som verkar tillverka dyra men troligen väl genomtänkte reservkraftlösningar.

Idag fick jag se videon “EcoFlow DELTA Pro Ultra Unboxing and First Impressions”

Det handlar om ett ”super early bird” erbjudande på en produkt (för USA) som är på kommande.
https://us.ecoflow.com/products/delta-pro-ultra-coupon?variant=40646098681929

Jag saknar mycket av den information (gärna en servicemanual på produkten) jag skulle vilja se, men tänkte att fler kunde vara intresserade vad som är på kommande.

EcoFlow har dessutom ytterligare en produkt för reservkraft som har kommit längre i utvecklingen och finns i flera varianter att köpa. Även där saknar jag mer information.
https://www.lumise.se/reservkraft/paketlosningar-for-reservkraft/c/31/

Är det någon här som har erfarenheter av EcoFlow - produkter så får ni gärna berätta.
 
Hej,

När det gäller Ecoflow så blev jag imponerad när Erik Grankvist ca 8 min in i denna video “Stone Fireplace Build In The Log Cabin” kunde använda en kompakt elsvets (kemppi minarc 150) ansluten till en Ecoflow.

Min erfarenhet är att små elsvetsar av den typen av elutrustning skapar rejäla störningar (störspänningar) mot spänningskällan. Klarar en Ecoflow av att mata en elsvets är det rimligen ingen dålig produkt i det sammanhanget.

En bekant berättade, för flera år sedan, att vid ett reparationsstopp på en industri anslöts svetsar till eluttag i samma elkrets som samtidigt matade lokalens belysning. Efter första dagen märkte man att ett antal ljuskällor slocknat (HF-lysrör). Före och efter andra dagens arbete räknade de antalet fungerande ljuskällor och konstaterade att ett antal hade slocknat under dagen.

Jag har tidigare i inlägg #1 261 i denna tråd beskrivit hur skyddskretsarna i EcoFlow invertern kan skada anslutna enheter.

I ett ”svagt” reservkraftnät så får man vara försiktig vilka enheter som man ansluter tillsammans. Jag skulle inte rekommendera att ansluta en elsvets och en mobilladdare samtidigt till ett ”svagt” reservkraftnät med tanke på störningar och att saker kan gå sönder.

För den intresserade så har jag nu, hittat ett antal ”User Manuals” för ” Ecoflow Power Kit” som jag nämde om i förra inlägget

AC/DC SMART DISTRIBUTION PANEL User Manual
https://batterygroup.co.uk/media/pdf/ff/41/bc/EcoFlow-AC-DC-Smart-Distribution-Panel-User-Manual.pdf

LFP Battery User Manual
https://batterygroup.co.uk/media/pdf/5d/72/50/EcoFlow-LFP-Battery-User-Manual.pdf

POWER HUB User Manual
https://batterygroup.co.uk/media/pdf/b9/3c/12/EcoFlow-Power-Hub-User-Manual.pdf

POWER KIT CONSOLE User Manual
https://batterygroup.co.uk/media/pdf/df/40/52/EcoFlow-Power-Kit-Console-User-Manual.pdf

QUICK START GUIDE
https://batterygroup.co.uk/media/pdf/2c/9f/0e/EcoFlow-Power-Kits-Quick-Start-Guide.pdf
 
Redigerat:
Hej

När det gäller elberedskap vid krig och kris så berättade ett inslag i Sveriges radio idag om; ”Stor brist på elektriker – kan ge problem om elnätet angrips”
https://sverigesradio.se/artikel/stor-brist-pa-elektriker-kan-ge-problem-om-elnatet-angrips
  • Det råder stor brist på högspänningselektriker och om Sveriges elnät blir angripet får vi problem med återuppbyggnaden, enligt Petter Johansson på Svenska Elektrikerförbundet.
  • I Ukraina bombar Ryssland ledningar för att slå ut elen. Runt 1000 ukrainare är i beredskap att rycka ut och laga.
  • Utbildningsminister Mats Persson tror att regeringens budgetsatsning på yrkesutbildningar kan få fler att välja yrket.
Det har, av någon anledning, de senaste 10–20 åren inte varit så intressant att välja elkraft i sin yrkesutbildning.

Förutom krig och kris så behöver vi i samhället idag mer elkraftkunskaper i allmänhet i samhället med anledning av att det är så många samtidiga satsningar där man efterfrågar kunnande i elkraftteknik.

Över 150 000 besökare av denna tråd indikerar ett visst intresse för ämnet, men jag skulle uppskatta om fler skrev inlägg.

För ett antal år sedan deltog jag i utbildning av civilpliktiga som skulle kunna träda in i vissa befattningar vid krig och kris, det är flera år sedan den utbildningen lades ned, i inslaget talar man om att återuppta utbildningen, det vore nog bra. Men vi har nog inte tillräckligt med lärare.

Man menar i inslaget, bland annat, att 5 000 högspänningselektriker behövs anställas fram till 2030

Enligt Per Kvarnefalk på Svenska Kraftnät så har de svårt att hitta personal och många kraftledningar som byggs idag görs av utländsk personal. Personal som rimligen inte finns kvar i Sverige vid ett krigsläge.
 
Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Över 150 000 besökare av denna tråd indikerar ett visst intresse för ämnet, men jag skulle uppskatta om fler skrev inlägg.
Jag måste tacka för ditt engagemang i frågan som har en utmaning i att "svensson" måste sätta sig in i tekniska detaljer för att det ska bli bra.

Har du sett dessa produkter som säljs https://www.qris.se/? Just nu har de kampanj på 10% och Villaägarna gick ut i veckan med att man som medlem får ytterligare 10%.

I mina ögon är detta bara väldigt dyrt, ca 16 000 ordinarie pris. Villaägarna skriver att de utöver kampanjen på 10%, ger ytterligare 10% rabatt, men kan man undra vad det blir då kampanjpriserna på sidan inte är sänkta med 10%.

Produkterna kanske är bra, men man uttrycker sig illa, varför skriva över 150 000 mAh och inte 150Ah, man kan även undra över vid vilken spänning. Ok, de anger den exakta siffran 577Wh (och 156 000mAh) lite längre ner. Måste vara väldigt bra kvalitét på batterierna när man har så pass exakt data.

Solceller som laddar med 100W, kanske låter bra, men i Sverige som har mest mulet kommer det att bli svårt att ladda upp batteriet igen.

Gör man en bildsök på Google dyker denna produkt upp överallt, inklusive Alibaba, Ebay och Ali Express. Behöver jag säga att de är billigare på dessa sidor?

Man kan fundera på hur lämplig denna lösning är utan ett elverk som kan ladda upp batterierna igen. Men en fin färgdisplay och allt inbyggt i en snygg förpackning säljer tyvärr mer en ett antal lösa komponenter som är mer anpassade och robusta för uppgiften.

Bor man i en lägenhet, eller vill ha något för campingen, kanske det fungerar, men till en villaägare?

Så vad försöker jag säga? Att det självklart finns företag som försöker tjäna pengar på folks okunskap och oro. Men även, och det tror jag inte vi pratat tillräckligt om i tråden, vad kostar det att säkra upp sitt hem?

Självklart beror det på, men man kan utgå från ett antal fall. T ex
  • Ladda batterier till mobilen och få lite ljus. (Valfri powerpank)
  • Ladda batterier till mobilen, laptop och få lite ljus, men mha 230V. (Valfri 230 V powerbank för 3000:- och uppåt)
  • Hålla igång vattencirkulationen i en ved- eller pelletsuppvärmd villa samt maten i kyl och frys. (Batterier, inverter och laddare om man vill klara längre perioder). (Borde gå att få till för mindre än 5000:)
  • Även säkerställa att vatten från den egna brunnen går att få, enfas / trefas (Nu blir det svårare att ange ett pris, men ett trefaselverk kostar från 6-7000:- och uppåt.
  • Om lösningen ska vara helt fristående från husets ordinarie elsystem, skarvsladdar, eller byggas med ett reservkraftsintag.
En annan faktor är hur länge man vill klara sig utan el, ett dygn, en vecka. Och vad menar man med att klara sig, vad behöver fungera? Innan man börjar måste man ta sig en rejäl funderar på vad man vill uppnå.
  • Uppvärmning av huset kan vara beroende av el även om man eldar med ved/pellets
  • Vatten att dricka, men även att undvika att anläggningen fryser sönder. Går det enkelt att tömma delar av systemet som inte går att varmhålla.
  • Mat, kyl och frys
  • Annat, dyra växter, akvarier, färg mm som inte tål kyla eller minusgrader.
Här kan man göra ett val:
  • Flytta och låta huset frysa och hoppas att försäkringen tar alla skador som uppstår. Men det kan bli en lång och dyr resa tillbaks.
  • Försöka bo kvar och rädda allt så att man snabbt kan gå tillbaks till ett normaltillstånd när elen kommer tillbaka.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag måste tacka för ditt engagemang i frågan som har en utmaning i att "svensson" måste sätta sig in i tekniska detaljer för att det ska bli bra.

Har du sett dessa produkter som säljs [länk]? Just nu har de kampanj på 10% och Villaägarna gick ut i veckan med att man som medlem får ytterligare 10%.

I mina ögon är detta bara väldigt dyrt, ca 16 000 ordinarie pris. Villaägarna skriver att de utöver kampanjen på 10%, ger ytterligare 10% rabatt, men kan man undra vad det blir då kampanjpriserna på sidan inte är sänkta med 10%.

Produkterna kanske är bra, men man uttrycker sig illa, varför skriva över 150 000 mAh och inte 150Ah, man kan även undra över vid vilken spänning. Ok, de anger den exakta siffran 577Wh (och 156 000mAh) lite längre ner. Måste vara väldigt bra kvalitét på batterierna när man har så pass exakt data.

Solceller som laddar med 100W, kanske låter bra, men i Sverige som har mest mulet kommer det att bli svårt att ladda upp batteriet igen.

Gör man en bildsök på Google dyker denna produkt upp överallt, inklusive Alibaba, Ebay och Ali Express. Behöver jag säga att de är billigare på dessa sidor?

Man kan fundera på hur lämplig denna lösning är utan ett elverk som kan ladda upp batterierna igen. Men en fin färgdisplay och allt inbyggt i en snygg förpackning säljer tyvärr mer en ett antal lösa komponenter som är mer anpassade och robusta för uppgiften.

Bor man i en lägenhet, eller vill ha något för campingen, kanske det fungerar, men till en villaägare?

Så vad försöker jag säga? Att det självklart finns företag som försöker tjäna pengar på folks okunskap och oro. Men även, och det tror jag inte vi pratat tillräckligt om i tråden, vad kostar det att säkra upp sitt hem?

Självklart beror det på, men man kan utgå från ett antal fall. T ex
  • Ladda batterier till mobilen och få lite ljus. (Valfri powerpank)
  • Ladda batterier till mobilen, laptop och få lite ljus, men mha 230V. (Valfri 230 V powerbank för 3000:- och uppåt)
  • Hålla igång vattencirkulationen i en ved- eller pelletsuppvärmd villa samt maten i kyl och frys. (Batterier, inverter och laddare om man vill klara längre perioder). (Borde gå att få till för mindre än 5000:)
  • Även säkerställa att vatten från den egna brunnen går att få, enfas / trefas (Nu blir det svårare att ange ett pris, men ett trefaselverk kostar från 6-7000:- och uppåt.
  • Om lösningen ska vara helt fristående från husets ordinarie elsystem, skarvsladdar, eller byggas med ett reservkraftsintag.
En annan faktor är hur länge man vill klara sig utan el, ett dygn, en vecka. Och vad menar man med att klara sig, vad behöver fungera? Innan man börjar måste man ta sig en rejäl funderar på vad man vill uppnå.
  • Uppvärmning av huset kan vara beroende av el även om man eldar med ved/pellets
  • Vatten att dricka, men även att undvika att anläggningen fryser sönder. Går det enkelt att tömma delar av systemet som inte går att varmhålla.
  • Mat, kyl och frys
  • Annat, dyra växter, akvarier, färg mm som inte tål kyla eller minusgrader.
Här kan man göra ett val:
  • Flytta och låta huset frysa och hoppas att försäkringen tar alla skador som uppstår. Men det kan bli en lång och dyr resa tillbaks.
  • Försöka bo kvar och rädda allt så att man snabbt kan gå tillbaks till ett normaltillstånd när elen kommer tillbaka.
Hej Jonas

Tack för ditt inlägg, jag ska titta på vad de erbjuder.

Jag kan direkt svara dig att av informationen under länken, kan man räkna ut batterispänningen

SUPERPOWER
600W Märkeffekt
577Wh Batterikapacitet
1000W Maxeffekt
156.000 mAh

577 Wh/156Ah= 3,6987 V
Ett 12V 60 Ah bilbatteri innehåller 720 Wh (som man inte bör tömma till mer än hälften).



Jag har idag en omriktare på 500 VA och ca 4 000 Wh i batterier (om jag bara tömmer mitt blybatterilager till hälften).

4 000 Wh delat på 24 timmar är 167 W i snitt över ett dygn (sedan finns det omvandlingsförluster).

På 25-50 liter aspenbränsle och ett elverk kan jag sedan ladda batterierna så jag rimligen klarar mig en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.