P PappasHammare skrev:
Moget och verkligen snällt mot en kollega.... Not

Hoppas det var du som fick avsluta
Äh. Lägg av. Bara en av otaliga episoder. Humor mellan starkt sammansvetsade lumparkompisar som litar på varandra i vått och torrt.

Ytterligare en sak som vi tydligen glömt bort.
 
  • Gilla
  • Älska
BTR och 5 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Äh. Lägg av. Bara en av otaliga episoder. Humor mellan starkt sammansvetsade lumparkompisar som litar på varandra i vått och torrt.

Ytterligare en sak som vi tydligen glömt bort.
Det var mycket sånt, det svetsade samman gruppen.
När jag kom tillbaka till regementet efter några månader på S1 i Uppsala stod hela kompaniet i givakt och hälsade välkommen tillbaka. Trots alla "hys" man gjort, man fick ta och ge.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Moget och verkligen snällt mot en kollega.... Not

Hoppas det var du som fick avsluta
Puerila practical jokes — vad annat kan man förvänta sig när man gyttrar ihop ett gäng 18-19-åriga killar dygnet runt och utsätter dem för diverse strapatser? Coola ner, det tillhör åldern, det är ett sätt att lätta på trycket och behålla förståndet. Bara det inte urartar till pennalism.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
ricebridge ricebridge skrev:
Puerila practical jokes — vad annat kan man förvänta sig när man gyttrar ihop ett gäng 18-19-åriga killar dygnet runt och utsätter dem för diverse strapatser? Coola ner, det tillhör åldern, det är ett sätt att lätta på trycket och behålla förståndet. Bara det inte urartar till pennalism.
Påminner mig lite om hemkunskapsundervisningen i skolan, när en kille i början av lektionen skröt om att det var lätt att se skillnad på salt och socker. Senare så kom han och bad om att få låna lite socker till bullarna han skulle baka, så jag räckte fram saltkaret 🤓
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Tills den här tråden - hade förträngt (inte glömt) hemkunskapsundervisningen.
En av anledningarna att jag 40 år senare har svårt för tisdagar...
Tre timmar från 08:15 där vi som avslutning fick äta vår egenlagade mat när man läst på veckans skolmeny att på tisdag var det ugnspannkaka/gratinerad fisk/valfri mat som man gillade.

Det "roligaste" från sagda undervisning var när jag och min bästis, som lagade ihop, satte en stekpanna på ett träunderlag så det började ryka; läraren sniffade och kände rök, vi hällde vatten på träet så det slutade ryka. Sen kom läraren och inspekterade, hittade den svartbrända (nybrända!) ytan och frågade vem det var som gjort detta. Vi nekade, alla nekade, läraren anade men vi blev inte skyldiga.
Vilket får mig att fundera vidare - om det utan tvivel varit jag och min bästis som bränt, vad skulle repressalierna blivit? (1979 ca).
 
Haha…kommer ihåg en arbetskollega som föll för Reklamen att regga sig för att få sitt klassfoto online och när han skulle se resultatet så var det bara Schimpanser 🤣🤣…pranket fungerade ju då i början på 90-talet med ett 56k modem & Explorer 3.1 som långsamt laddade bilder👍
 
  • Gilla
  • Haha
samordnarnoutlook.com och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Tills den här tråden - hade förträngt (inte glömt) hemkunskapsundervisningen.
En av anledningarna att jag 40 år senare har svårt för tisdagar...
Tre timmar från 08:15 där vi som avslutning fick äta vår egenlagade mat när man läst på veckans skolmeny att på tisdag var det ugnspannkaka/gratinerad fisk/valfri mat som man gillade.

Det "roligaste" från sagda undervisning var när jag och min bästis, som lagade ihop, satte en stekpanna på ett träunderlag så det började ryka; läraren sniffade och kände rök, vi hällde vatten på träet så det slutade ryka. Sen kom läraren och inspekterade, hittade den svartbrända (nybrända!) ytan och frågade vem det var som gjort detta. Vi nekade, alla nekade, läraren anade men vi blev inte skyldiga.
Vilket får mig att fundera vidare - om det utan tvivel varit jag och min bästis som bränt, vad skulle repressalierna blivit? (1979 ca).
Vi hade ansvar för kakor efter maten, skulle göra chokladrutor. Problemet var att min "medhjälpare" använde potatismjöl istället för vetemjöl. I en byggahustråd kunde frågan bli vad man gjort korkmattan av och luktar choklad.😉
 
  • Haha
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
A AndersS skrev:
Vi hade ansvar för kakor efter maten, skulle göra chokladrutor. Problemet var att min "medhjälpare" använde potatismjöl istället för vetemjöl. I en byggahustråd kunde frågan bli vad man gjort korkmattan av och luktar choklad.😉
Klart bättre o-minne än mitt o-minne. Kan nästan känna lukten...av bränt mjöl med en touch av kakao. Något bättre än genombränd träbänk men marginellt.
 
Hehehe…Ungefär som när vår klass i 7:an anordnade Skoldisco…en kille kom med chokladbollar rullade i havregryn istf pärlsocker…blev inte många sålda den kvällen (trots att Tarzan Boy spelades för fulla muggar)😉
 
Jag smög ner en gul vettextrasa i grannkökets ugnspannkaka efter att de kastat upp min bulldeg i takfläkten. Det var tider det 🙂
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 13 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Innan radiostyrda helikoptrar och drönare hade vi Mattels Vertibird. Den flög bara i en cirkel, men du hade kontroll över fart och höjd och kunde landa eller plocka upp saker.

Pojke med leksakshelikopter, bil, fjärrkontroll, spelar polis, tidig ålder av fjärrstyrda leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
när man läst på veckans skolmeny att på tisdag var det ugnspannkaka/gratinerad fisk
Ugnsgratinerad torsk med mandelspån 😱😱😱😱 ISCH!! Sannolikt hoptotad av någon svårt perverterad hjärna med sadistiska böjelser. En ohygglig våldshandling mot de stackars torskarna som därmed levt sina arma liv förgäves, samt ett rent övergrepp mot det uppväxande släktets små känsliga gommar, vilka skändas till att lära sig att det så skall vara — torra, fadda och intetsägande fisklik som idisslas tillsammans med dessa jämmerliga mandelspån som lika gärna kunde varit hyvelspån från träslöjdsalens golv. En gastronomisk hädelse som borde ha polisanmälts redan då den stack upp sitt vederstyggliga tryne.

Och då har vi fortfarande inte nämnt 70-talets skolbespisningars kålpudding, men den räknas förhoppningsvis idag som biologiskt massförstörelsevapen, förbjuden enligt Genèvekonventionen samt förd till destruktion och isolerad slutförvaring under FN:s överinseende.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Mange_64 och 4 till
  • Laddar…
Maria T
ricebridge ricebridge skrev:
Ugnsgratinerad torsk med mandelspån 😱😱😱😱 ISCH!! Sannolikt hoptotad av någon svårt perverterad hjärna med sadistiska böjelser. En ohygglig våldshandling mot de stackars torskarna som därmed levt sina arma liv förgäves, samt ett rent övergrepp mot det uppväxande släktets små känsliga gommar, vilka skändas till att lära sig att det så skall vara — torra, fadda och intetsägande fisklik som idisslas tillsammans med dessa jämmerliga mandelspån som lika gärna kunde varit hyvelspån från träslöjdsalens golv. En gastronomisk hädelse som borde ha polisanmälts redan då den stack upp sitt vederstyggliga tryne.

Och då har vi fortfarande inte nämnt 70-talets skolbespisningars kålpudding, men den räknas förhoppningsvis idag som biologiskt massförstörelsevapen, förbjuden enligt Genèvekonventionen samt förd till destruktion och isolerad slutförvaring under FN:s överinseende.
Ja, det fanns en hel drös med maträtter som skolbespisningen lyckades förstöra, och göra att den del nu vuxna får rysningar av att bara tänka på kålpudding, leverstuvning, riven vitkål med lingonsylt med mera.
Några mandelspån på fisk har jag sluppit, och kålpudding var faktiskt en rätt som de lyckades med.

Skolan jag gick i, eller snarare hela rektorsområdet (bortglömt ord?) var faktiskt experimentskolor, så vi var de första som fick testäta varmkorv gjord på fisk. Jepp. Det blev ingen succé vilket alla andra kan tacka oss för!
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Innan radiostyrda helikoptrar och drönare hade vi Mattels Vertibird. Den flög bara i en cirkel, men du hade kontroll över fart och höjd och kunde landa eller plocka upp saker.

[bild]

[media]
Det fanns faktiskt RC helikoptrar så tidigt som 60-tal :) men det var inga leksaker precis 🤣
 
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Ja, det fanns en hel drös med maträtter som skolbespisningen lyckades förstöra, och göra att den del nu vuxna får rysningar av att bara tänka på kålpudding, leverstuvning, riven vitkål med lingonsylt med mera.
Några mandelspån på fisk har jag sluppit, och kålpudding var faktiskt en rätt som de lyckades med.

Skolan jag gick i, eller snarare hela rektorsområdet (bortglömt ord?) var faktiskt experimentskolor, så vi var de första som fick testäta varmkorv gjord på fisk. Jepp. Det blev ingen succé vilket alla andra kan tacka oss för!
Det tog mig trettio år innan jag insåg att fiskgratäng är gott och nästan helt, men inte fullständigt olikt, det som barn föddes upp på i 70-talets skolmatsalar.

Inte undra på att handstilen man fick är mer otydbar än de starkaste kryptografiska metoderna vi har idag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.