C
J JohanLun skrev:
Kräver skatteverket att dessa cyklande rörmokare också tar ut servicebil?
Tja, vissa här hävdar ju att skatteverket tvingar dem att debitera för servicebil oavsett om en servicebil funnits på platsen eller inte. 🤔

För vad det är värt tar ingen av de hantverkare jag anlitar betalt för servicebil. Även om vissa har med sig väldigt välutrustade sådana. Och de har mig veterligen inte fått på moppe av skatteverket heller.
 
J JohanLun skrev:
Kräver skatteverket att dessa cyklande rörmokare också tar ut servicebil?
De tvingas inte debitera för servicebil, det är lite fel ord, men man får inte stoppa in i timdebiteringen och tjäna ROT/RUT avdrag på det. (Inte i allt för hög grad i alla fall, de gör en bedömning om timpriset är rimligt).

Så med andra ord så har man valet att antingen ge bilresan gratis, eller debitera den separat.

Man kan således inte baka in allt i timpriset för då gnäller skatteverket.
Debiterar man separat timpris utanför, så gnäller kunderna på att de inte varit på plats de timmarna.

Därav så stakar man upp det på det sättet, med "servicebil" = kostnaden för själva fordonet (oavsett om det är privatbil eller inredd företagsbil), milersättning, timersättning för resa, sedan kanske man debiterar en borrask (och låter kunden få det material som finns i servicebilen "gratis" - som andra kunder betalt för),

Samma när hantverkare tar bussen, då tar man ändå ut bil-milersättning och bil-timersättning av kunden, sedan tar företaget det, och hantverkaren får istället en högre lön för att han väljer bort tjänstebil.

Det blir lättare att redovisa för företaget, man slipper bokföra och redovisa kvitton.
Se det som ett slags "lagligt fusk att slippa bokföra". Det hamnar utanför företaget helt enkelt. Så slipper de anställda visa kvitton på sina resor och föra körjournal och sådant som man ska när man använder milersättning.
Istället får man en schablonersättning på lönen och både skatteverket och hantverkaren blir nöjd.

För på hantverkarsidan bryr sig inte skatteverket, där kan du betala 50 papp/mån i all-inclusive lön till hantverkaren om du vill, och sedan förväntas hantverkaren köpa allt själv, både servicebil, verktyg, instrument, datorer, arbetskläder, skyddsutrustning osv ur egen ficka.
Sålänge du betalar skatt på det så, är det inget problem.
 
Redigerat:
Det har hänt att jag kommit i privat eller hyrbil när servicebilen varit på verkstad, givetvis har jag ändå med det som behövs för jobbet, jag har ju planerat "Det här jobbet kan jag göra utan att ha med hela vektygslådan/reservdelslagret"
Vad jag vet har vi debiterat samma avgift ändå.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
Kräver skatteverket att dessa cyklande rörmokare också tar ut servicebil?
Vissa i tråden påstår ju att firman har rätt att ta ut 1000 kr för servicebil oavsett...
 
Ett sätt kunde ju vara att man tar ut tex 75kr extra per timme för resor, som på fakturan redovisas som reseersättning. Då kan man skita i om de har en specifik bil eller inte, om de kommer halvdagar osv.

Att betala en resa på 2x2 mil plus en bilkostnad på 750 samt restid 45 minuter och hantverkaren är där i 3h. Säg han kostar 600kr/h. Och reskostnader blir över 1000kr totalt. Då blir ju timpengen 50% högre, plus de där extra 300 inte har rotavdrag, så blir det nästan 100% mer. Det är av ganska stor betydelse.

Lägger man sen på att de handlar på betald tid och tar resersättning för materialet, som de sen lägger på 200% på priset på blir det faktiskt lite magstarkt.

Självklart ska man kunna ta ut något för att man har en bil och behöver resa till kunden. Likaså att man är mellanhand på materialet. Men man kan, tycker jag, inte både ta betalt för tiden och transporten det kostar att köpa in materialet och sen ta ett jättestort påslag på själva materialet. Det rimliga är att ta ut precis så mycket extra som behövs för ev hantering kring garantiåtaganden kring materialet. Eller att materialet handlas på firmans tid och finns i servicebilen för försäljning till god marginal för hantverkaren.

Tänk om hemglassbilen skulle lägga på milkostnad, servicebil, lön osv så glasspaketet man köper som kostar 100kr även får en pålaga på 100kr för hanteringen?
 
J JohanLun skrev:
Tänk om hemglassbilen skulle lägga på milkostnad, servicebil, lön osv så glasspaketet man köper
Fast hemglassbilen har inte olika regler med skatt att hålla reda på, med RUT och ROT m.m.
Där får man ta vilket pris man vill, och sedan lägger man på moms, färdigt.

Skatteverket bryr sig inte om glassburken kostar 100 kr eller 500 kr, bara de får in sin skatt.

När man däremot blandar in skatteavdrag i smeten så blir det knepigt och då kan skatteverket tycka.... Ja men den där timavgiften är ju lite mycket, misstänker att du ger gratis material och bilfärd i det priset, INTE OKEJ.
 
S SueCia skrev:
Menar du att begreppet servicebil finns reglerat i lagtext?
Det är väl snarare praxis.

Begreppet glassbil finns inte heller reglerat i lagtexten, men jag tror dom flesta skulle reagera på om hantverkaren debiterade för glassbil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Framkörningsavgift är något helt annat, det är något som tas av fraktbolag, flyttfirmor och taxibolag (transportbolag).
Framkörningsavgift är något som ofta används av hantverkare, till exakt det jag skrev att det används som.
Du kan till och med hitta ett gäng trådar här på BH om folk som tycker hantverkare debiterar för mycket i framkörningsavgift.

De två första exemplen jag hittade:

https://www.byggahus.se/forum/threads/framkoerningsavgift-696kr-exklusive-moms.190063/
https://www.byggahus.se/forum/threads/1500-kr-i-framkoerningsavgift.445396/

googlar du på "framkörningsavgift" så hittade du även exakt den betydelsen hos många firmor och branschorganisationer..

första träffen:

http://hyrochbygg.se/tjanster.html

"En framkörningsavgift tas ut vid varje hembesök, (leverans/hämtning, coachning). Varför?

Den täcker drivmedel/milersättning upp till 15mil, slitage bil, parkeringskostnader, trängselskatt. Vi tycker inte om att lägga fram en massa småkostnader till kunden, dvs er.
Ett annars vanlig scenario är: milersättning på allt mellan 25-50kr/mil, + parkering + vägtullar och framkörning.

Enklare och utan dyra överraskningar.

Framkörningsavgift 500kr"​



Oftast är det (som jag skrev innan) en fast avgift som inkluderar ett visst antal kilometer, sen kostar överskjutande sträcka per kilometer.

S sebastiannielsen skrev:
Det är vanligare än du tror, speciellt bland mindre firmor där man vill minska på redovisningen. Då kör man upplägg där anställda står för mycket privat ur egen ficka, i gengäld får de högre lön.
Det kvittar och jämnar ut sig, och så slipper företaget att bokföra, redovisa och granska alla detaljer.
Jag vill nog påstå att det är ett mycket ovanligt upplägg, och jag tror vilket fackförbund som helst skulle ha kraftiga synpunkter på ett sådant upplägg.

S sebastiannielsen skrev:
Nackdelen är att man får betala mer skatt på det eftersom det går "privat", men för ett fåmansbolag är det värt det. Känner flera som kör diverse upplägg där anställda står för vissa kostnader privat, de förväntas altså köpa saker privat, som används inom jobbet, därefter så får de en schablonsumma på lönen varje månad som är syftat att täcka det.
Jag vill påstå att bara en idiot betalar privat med sina skattade pengar för saker som ska användas i tjänsten.

Det gör ju dessutom att företaget inte kan dra momsen på dessa saker.


S sebastiannielsen skrev:
Titta bara hur populärt BYOD är, dvs privata arbetsdatorer/arbetsmobiler på firmor. Privatbilar är lika populärt, och vissa hantverkare föredrar att köpa de verktyg, knivar och redskap denne känner sig bekväm med, som ligger rätt i handen och som hantverkare är väl bekanta med.
Det är väl bra att man TILLÅTS göra det, men saker som behövs för arbetet ska arbetsgivaren stå för, punkt.

Sen kan man VÄLJA att använda en egen sak istället för den som arbetsgivaren köpt in för ändamålet om arbetsgivaren är ok med det.

Sen brukar det väl generellt sett vara ganska fritt med att välja exempelvis verktyg, på jobbet föredrar det flesta bahco ergo-mejslar men några gillar Wera, då köper man in det man vill ha när det gäller personliga verktyg utan att någon klagar på det.

S sebastiannielsen skrev:
Inget märkvärdigt alls att stå för företagsinköp privat och istället få en liten bonus på lönen. Det är vanligare än du tror i fåmanssvängen. Men de flesta jobbar inom enterprise & större bolag där man hellre redovisar i detalj på mikrometernivå och allt ska godkännas i minsta detalj och gå genom 1000 jurister innan det är accepterat.

Eftersom du pratar om fackförbund så förstår man ju att det handlar om medelstora och stora bolag. Jag pratar om företag som är <25 anställda, dvs små fåmansbolag, nästan familjeföretag.
De flesta människor jobbar väl förvisso på lite större företag.

Nu har jag iofs bara jobbat på ett så litet bolag under min karriär (6pers, inkl två ägare) men det upplägget skulle aldrig förekomma där, snarare tvärt om då, man sa vad man ville ha till chefen på fikat och så köpte man in det.

Jag förstår inte vad som skulle behöva redovisas och godkännas i detalj ? Man beställer grejer och får en faktura, alt så lägger man ut pengar själv och får tillbaka på lönen efter att man lämnat in kvitto och kanske skrivit nån form av reseräkning (Det heter ofta så oavsett om det har med en resa att göra eller ej.), vilket man normalt sett undviker eftersom man inte har nån lust att ligga ute med pengar privat.

Jag jobbar nu på ett ganska stort företag, och beställer jag genom vår inköpsweb så klickar jag bara i vad jag vill ha, anger en arbetsorder (som jag vanligen skapat själv i affärssystemet) och klickar på beställ, då får min chef ett mail med att han har ett köp att godkänna, han klickar på ok (teoretiskt sett kollar han väl att det jag köper verkar vettigt, men i praktiken litar han ju på oss anställda och inser att han har sämre koll på vad som behövs än vad jag har) och ordern går iväg och varan kommer någon dag senare.

Nån vecka senare lyser det upp "Du har 1 faktura att godkänna" i vårat affärssystem , jag klickar på den, kollar att allt stämmer och godkänner den, klart. (Tror iofs att någon annan människa på ekonomi också kolalr och godkänner den innan betalningen går ut)

jag känner exakt INGEN anställd som betalar jobbgrejer med privata (skattade pengar) och sen tror att dom får en högre lön för detta. Om jag kände någon skulle jag säga åt dom att kontakta facket eller se sig om efter annat jobb.
 
S
GlennB GlennB skrev:
Det är väl snarare praxis.

Begreppet glassbil finns inte heller reglerat i lagtexten, men jag tror dom flesta skulle reagera på om hantverkaren debiterade för glassbil.
Märklig liknelse, praxis är att det debiteras för servicebil, det finns ingenting som säger hur den ska se ut. Du skulle till 100% garanterat komma undan med att använda en glassbil i tjänsten och debitera den som servicebil dock.

Ordet servicebil är ganska vedertaget och tycker det blir lite löjligt att börja diskutera om vi kan byta namn på den till glassbil. Däremot är jag helt övertygad om att du kan debitera samma summa och kalla den för arbetsbil istället.
 
L lars80 skrev:
Nej, jag har inte "missförstått" du däremot missförstod nog kontexten en aning då den var OT.

Vad du tycker att en "servicebil" är eller ska vara är din personliga uppfattning och ingen generell branchpraxis,
Jag vill nog påstå att det faktiskt ÄR en branchpraxis.

Det förekommer (tyvärr) undantag, men troligen mest hos småskuttar.

L lars80 skrev:
Jag vet vad du vill poängtera och jag säger inte att din åsikt är orimlig men du kan inte sätta definitionerna av ordet utan en klar och tydlig praxis som definierar betydelsen som så vitt jag vet ej existerar i det här fallet.
Det är godtyckligt för företaget att inkludera vad dom vill i själva avgiften och du kan som kund tyvärr inte kräva att ändra villkoren i efterhand utan att saken blir tvistig och får prövas av domstol.
Det klart man kan, det är bara att bestrida fakturan, precis som man alltid gör om den innehåller saker som inte var avtalat.

Om man då inte kommer överens får väl ena parten ta det till domstol om dom tycker det är så viktigt.


L lars80 skrev:
Vi kan kalla avgiften för startavgift, grundavgift, servicebilsavgift eller kalle anka avgift.
Det är vanligt att både milersättning + servicebilskostnad utgår för uppdrag beroende på branch, olika företag väljer olika sätt att prissätta.
Skulle du betala en faktura där det fanns en "kalle anka avgift" på 500kr ? ..Det skulle inte jag, i alla fall inte utan att stryka den posten och dra bort 500kr.

Jag skulle också ifrågasätta "servicebil" om det inte har använts en servicebil.

L lars80 skrev:
Att privatpersoner tror eller tycker saker är orelevant. Utföraren bestämmer givetvis vad han vill ha för villkor, köparen accepterar eller avböjer.
Vaddå privatpersoner ? det är väl samma sak mellan företag, skillnaden är att dom har bättre koll och mer muskler att ifrågasätta men privatpersoner har ett starkare skydd på andra sätt.

Utföraren kan INTE komma med egna villkor i efterhand, det ska isåfall vara överenskommet i förväg.

L lars80 skrev:
Poängen med avgiften är att den ska täcka administrativa kostnader, resekostnader eller dyl som är nödvändiga för uppdraget som kunden har accepterat i samma stund partnerna är överens om att ett arbete ska utföras.
Vill du förhandla om debiteringsmodellen så bör du göra detta innan arbetet påbörjas, inte i efterhand.
Snarare så ska företaget ställa dessa krav innan om dom vill ha betalt för det.

Men jag har inga problem med att kunden ska betala resan, det jag poängterar är dock att reskostnad och kostnad för servicebil är två skilda saker.


L lars80 skrev:
Du kan givetvis pröva saken i domstol men det finns alldeles säkert reglerande praxis på området redan som tingsrätt kommer följa.
Om hantverkaren har med icke överenskomna poster på fakturan (tex kalle anka) så får han nog svårt att vinna i rätten.. det förstår nog de flesta företag också och låter det aldrig gå så långt.

L lars80 skrev:
Om vi nu leker med tanken att milersättning ska utbetalas istället och privat bil har körts så är det ju isåfall den som körde som ska bestämma vad han vill ha i ersättning av kunden om kunden.
Arbetaren har dock redan accepterat en ersättning från sin arbetsgivare som uppfyller kollektivavtalets krav.
Jag tror inte du som kund accepterar att arbetaren i efterhand kommer med sina ersättningskrav så jag tycker inte att kund ska komma med egna krav efter utfört arbete heller utan rätta dig efter vad som är normalt/brukligt i sammanhanget.
Nu blev det väl lite tillsnurrat.. vaddå arbetaren komma med egna krav ??

Det är två HELT skilda saker vad företaget debiterar kunden och vad sedan företaget betalar den anställde.

För kunden är det 100% irrlevant hur avtalet mellan arbetaren och företaget ser ut[1] och hur stora dessa ersättningar är
, motparten för kunden är företaget punkt.

Företaget har normalt sett ett väldefinerat sätt att ersätta arbetaren för körda mil i privat bil, ofta har man ett affärssystem där man lägger in körda kilometer i, och binder med en arbetsorder så sker resten automagiskt, kunden debiteras och pengarna trillar ut på arbetarens nästa lön.

Och det är inte arbetaren som bestämmer vad han vill ha för ersättning av kunden för resan, om inte arbetaren ÄR företaget (typ enmansfirma) Arbetaren skriver hur många kilometer det var, sen tar någon annan hand om resten. (eller samma person tar på sej ekonomikepsen en kväll om det är en enmansfirma)



[1] Man kan ju ha åsikter om företag som betalar extremt dåligt till deras anställda, men då får man ju snarare undvika att anlita dessa företag, precis om att man kanske undviker att köpa produkter från butiker och tillverkare man ogillar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Märklig liknelse, praxis är att det debiteras för servicebil,
Säger vem då ? du ?

Jag påstår motsatsen.


S SueCia skrev:
det finns ingenting som säger hur den ska se ut. Du skulle till 100% garanterat komma undan med att använda en glassbil i tjänsten och debitera den som servicebil dock.
Men få kunder skulle acceptera att du debiterar för glassbil när du kom i en personbil.

S SueCia skrev:
Ordet servicebil är ganska vedertaget
Det är vedertaget för just en servicebil ja, inte för "allmänt transportmedel till kund", även om vissa tyvärr använder det så.

I de flesta fall när det gäller hantverkare kanske man inte behöver ta diskussionen ens eftersom hantverkare ofta HAR en servicebil med sig.

S SueCia skrev:
och tycker det blir lite löjligt att börja diskutera om vi kan byta namn på den till glassbil. Däremot är jag helt övertygad om att du kan debitera samma summa och kalla den för arbetsbil istället.
Jag tog glassbil som ett exempel för att peka på att man inte kan skriva vad som helst och förvänta sej att få betalt.

Typiskt sett så kan företaget debitera mer för just servicebil än bara milersättningen eller framkörningsavgiften, detta beror på att det kostar pengar att ha en fullt utrustad servicebil.

Exempelvis ett säkerhetsföretag kan ha tekniker och installatörer som har servicebil och debiterar för den, men den som projekterar eller programmerar inpassage eller kameraystsmet kommer i vanlig bil och då debiteras inte servicebil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
GlennB GlennB skrev:
Säger vem då ? du ?

Jag påstår motsatsen.
Du sa precis själv i inlägget som jag svarade på att det var praxis att ta betalt för servicebil, har du ångrat dig??

GlennB GlennB skrev:
Men få kunder skulle acceptera att du debiterar för glassbil när du kom i en personbil.
Säger vem då? du?

Jag påstår motsatsen.
GlennB GlennB skrev:
Det är vedertaget för just en servicebil ja, inte för "allmänt transportmedel till kund", även om vissa tyvärr använder det så.

I de flesta fall när det gäller hantverkare kanske man inte behöver ta diskussionen ens eftersom hantverkare ofta HAR en servicebil med sig.
En hantverkare som kommer i en bil hem till dig och ska utföra ett jobb, kommer i en servicebil. Den servicebilen kan vara en Volvo V40 som är helt oinredd men innehåller alla verktygen han behöver för jobbet.
GlennB GlennB skrev:
Jag tog glassbil som ett exempel för att peka på att man inte kan skriva vad som helst och förvänta sej att få betalt.

Typiskt sett så kan företaget debitera mer för just servicebil än bara milersättningen eller framkörningsavgiften, detta beror på att det kostar pengar att ha en fullt utrustad servicebil.

Exempelvis ett säkerhetsföretag kan ha tekniker och installatörer som har servicebil och debiterar för den, men den som projekterar eller programmerar inpassage eller kameraystsmet kommer i vanlig bil och då debiteras inte servicebil.
Vad är det du tycker är så farligt dyrt med en servicebil kontra en "vanlig" bil egentligen? Min förra servicebil kostade typ 220 000, sen inredning cirka 40 000.

Är det inredningen för 40 000 du tycker det är befogat att debitera servicebil för, eller är det kanske så att det är rimligt att debitera servicebil för bilen + inredningen?

Du vet ju lika väl som jag att en inköpt bil måste finansieras, om det inte är lönsamt att köpa in en bil så kommer man inte heller att göra det. Sen om pengen kommer in på högre timpris eller separat servicebilsavgift, det var väl ganska ointressant egentligen.
 
Om hantverkaren kommer 3 gånger på en vecka för att montera 3 strömbrytare tycker jag det är saftigt att kunden får betala 3xservicebil och resekostnad om det gått att göra med ett besök.

Jag skulle räkna med att om det är flera hantverkare så samåker de i samma bil från kontoret.

Om servicebilen debiteras väsentligt mer än en vanlig bil och inte nödvändig för jobbet kan jag också tycka det är onödigt, samtidigt tänker jag att det nästan alltid är nödvändigt för hantverkaren att ha med en mängd prylar.

Säljer man glass behöver man en glassbil. Målar man behöver man en bil där färg, penslar mm finns.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Men löstes alla problem med fordonet som var på plats?
Eller behövde det inköpas något?
 
C
S SueCia skrev:
Du vet ju lika väl som jag att en inköpt bil måste finansieras, om det inte är lönsamt att köpa in en bil så kommer man inte heller att göra det.
Klart kostnaderna måste finansieras. På ett eller annat sätt, som du skriver.

Men nu var det ju inte det som var problemet här. Utan att det överhuvudtaget inte fanns någon servicebil på plats. Så det kanske inte ens finns någon servicebil att finansiera? Eller så var den på ett annat jobb, eller på verkstaden? OK att ta betalt för den ändå? Kanske ta extra betalt om den är på verkstaden eftersom verkstaden också kostar pengar?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.