Alebaleportocale
Och ja, saker kan gå sönder helt plötsligt pga tidigare felhanteringar. Spänningar i materialet + fatigue leder till att en mikroskopisk skada blir en stor inom loppet av några år.
 
Jag har inte ifrågasatt min hyresgäst, jag har frågat här vad som gäller. Det har aldrig varit snack om att jag inte ska byta eller att jag ska ha nån ersättning av hyresgästen.

Jag har också undra om en häll verkligen kan spricka efter 18mån daglig användning av en skada som blivit flera år tidigare och det är jag väldigt tveksam till än
 
Spis med vit design och häll, digital klocka visar 13:18, i ett kök med mörka bänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För 1000 spänn är jag och hyresgästen nöjd med den här
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
nino nino skrev:
Jag har inte ifrågasatt min hyresgäst, jag har frågat här vad som gäller. Det har aldrig varit snack om att jag inte ska byta eller att jag ska ha nån ersättning av hyresgästen.

Jag har också undra om en häll verkligen kan spricka efter 18mån daglig användning av en skada som blivit flera år tidigare och det är jag väldigt tveksam till än
Skicka frågan till en doktorand/professor i materialkunskap så får du svaret. Mitt svar sol vanlig ingenjör är ja. Sånt kan hända. Men jag jobbar inte med glas, så jag kan också ha fel.
 
Fö tycker jag standarden ser väldigt hög ut för att vara hyresrätt. Snygga golv bänkskivor och stänkskydd...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Fö tycker jag standarden ser väldigt hög ut för att vara hyresrätt. Snygga golv bänkskivor och stänkskydd...
Ja vi har inte sparat på mycket förutom beg spis och diskmaskin.
Stenskivor i köket som också var beg så jag skulle väl köpt nya i laminat istället :thinking:
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Helt klart skulle du köpt nya i laminat, nytt är ju bäst ;)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Snyggt fixat o trixat med bänkstenskiva och allt. Grattis till att vara händig nog att hålla på med begagnat.

Själv beställer jag från Elon med leverans-installation-deponering. :(

Appropå livslängd, bara om grejerna är riktigt uttjänta. Det där att byta rakt av på ålder tror jag kommer från stordrifts hyresvärdar. Kvaliten på varor och möjligheten att reparera är inte som de var förr. En 20-årig spis el kl&frys kan ju gå att reparera för 1-2 lapp, och därefter fungera i ytterligare 5+år. Extra crazy blir det numer när en 7-årig spis inte kan få ett nytt handtag till ugnen (Siemens), men en Husqvarna från 80-talet kan få nya reservdelar.
På min ort finns en servicekille som fixar "allt", men han är ca 70..., så snart blir det svårt. Förra året gick han bet på en torktumlare från 70-talet, men sålde in en ny begagnad som han rustat upp, gissningsvis 20-år gammal (även den Miele).

Ang spisar, så väljer jag nu att när ny köps, inte ens när HG önskar, skaffa glashällar. Risken för skador, eller bara slarvigt städande är för stor. Med gjutjärnsplattor så går det att få bort ingrodd och fastbränd smuts, en häll är förstörd om nästa HG vill att den ska blänka och vara effektiv. Då hjälper det inte med 30 kr/mån i standardhöjning. Även den HG som ödmjukt frågade var väldigt förstående för argumentet om hur svårt folk i allmänhet har att sköta en häll. Och jo, jag hade gärna unnat just den HG'n en häll, men vis av erfarenhet - även den trevligast HG som just flyttat in i en nyrenoverad med valda färger kan flytta vidare fort, mycket fort.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
10 år? Ja, då kan du räkna av halva livslängden, har hyresgästen med berått mod slagit på spisen kan han eller hon nog räkna med att få bidra med halva kostnaden för en ny, 4000 kronor.
Hur mycket blir man skyldig om man råkar ta bort markeringar för plattor på en spishäll?
De markeringar som visar vilken platta man använder.
 
H
undrar67 undrar67 skrev:
Hur mycket blir man skyldig om man råkar ta bort markeringar för plattor på en spishäll?
De markeringar som visar vilken platta man använder.
Hur har du fått bort dem?
Var de tryckta eller var det något påklistrat? Var det påklistrat så ring till tillverkaren om de kan skicka nya etiketter. Är de tryckta och du bara har torkat så är det fel på trycket.
 
  • Gilla
undrar67
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hur har du fått bort dem?
Var de tryckta eller var det något påklistrat? Var det påklistrat så ring till tillverkaren om de kan skicka nya etiketter. Är de tryckta och du bara har torkat så är det fel på trycket.
De gick bort när jag rengjorde spishäll det är abk spis så vet inte var jag kan få tag I nya markeringar tyvärr.
😔
 
Det är nog lite olika från fastighetsbolag till fastighetsbolag men överlag så brukar man räkna att symboler på spis som försvunnit pga städning räknas som normalt slitage
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Det är nog lite olika från fastighetsbolag till fastighetsbolag men överlag så brukar man räkna att symboler på spis som försvunnit pga städning räknas som normalt slitage
Hoppas verkligen det för allt funkar ju perfekt med spis och häll annars .
 
Att man får betala är normalt sett bara om man medvetet eller av olyckshändelse har sönder något. Ex om man råkar tappa en kryddburk på hällen och det blir en spricka eller om man sätter en varm gryta på bänkskivan och det blir ett brännmärke
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
H
undrar67 undrar67 skrev:
De gick bort när jag rengjorde spishäll det är abk spis så vet inte var jag kan få tag I nya markeringar tyvärr.
😔
Försvinner markeringarna av normal städning så behöver du inte oroa dig, håller inte markeringarna för det så är det inte ditt fel.
 
  • Gilla
undrar67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.