Får man installera 400v element med jord i samma rum som annars bara har ojordade uttag?
I hallen hos mig sitter ett element kopplat med jord trots att uttagen bredvid är ojordade?
Samma typ av element sitter i vardagsrummet utan att jordkabeln är kopplad.
Känns som detta är två fel samtidigt eller? Först att ha både jordat och ojordat i samma rum samt att i vardagsrummet är ett element med jordkabel installerat utan att ”använda” jordkabeln.
Någon som är duktig på detta och vill hjälpa mig?
 
O Okunnige skrev:
Får man installera 400v element med jord i samma rum som annars bara har ojordade uttag?
Ja. Skyddsledaren (om den finns) ska då inte anslutas till radiatorn.
O Okunnige skrev:
I hallen hos mig sitter ett element kopplat med jord trots att uttagen bredvid är ojordade?
Det är fel. Förr var man dock kluven i denna fråga så det kan förekomma lite både och. Men svaret är (idag) glasklart, i rum med ojordade uttag får inte skyddsjord eller moder jord förekomma. Rummet ska vara helt isolerat från jord, eller annan potential relativt fas o nolla.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja. Skyddsledaren (om den finns) ska då inte anslutas till radiatorn.

Det är fel. Förr var man dock kluven i denna fråga så det kan förekomma lite både och. Men svaret är (idag) glasklart, i rum med ojordade uttag får inte skyddsjord eller moder jord förekomma. Rummet ska vara helt isolerat från jord, eller annan potential relativt fas o nolla.
Okej tack för svar!
vad gör man med jord kabeln ifrån elementet vid installation av dessa element? Eller är det kört för mig att installera element med jord här?
 
Man lägger jordkabeln åt sidan och ansluter den inte någonstans.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man lägger jordkabeln åt sidan och ansluter den inte någonstans.
Okej tack för svar!
jag trodde jag var tvungen att köpa nya element utan jord. Tror det stod nått i bruksanvisningen att elementen måste kopplas med jord.
Om jag får elementen installerade utan att jordkabeln används som du sa, kommer jordfelsbrytare som finns i huset göra nån nytta?
 
O Okunnige skrev:
Okej tack för svar!
jag trodde jag var tvungen att köpa nya element utan jord. Tror det stod nått i bruksanvisningen att elementen måste kopplas med jord.
Om jag får elementen installerade utan att jordkabeln används som du sa, kommer jordfelsbrytare som finns i huset göra nån nytta?
Jordfelsbrytare fungerar utmärkt utan jord i produkter/apparater.

Den känner av om den ström som går ut i fasen även kommer tillbaka i nollan.

Om samma ström inte kommer tillbaka tog den en annan väg och det är då ett jordfel, då löser brytaren ut.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jordfelsbrytare fungerar utmärkt utan jord i produkter/apparater.

Den känner av om den ström som går ut i fasen även kommer tillbaka i nollan.

Om samma ström inte kommer tillbaka tog den en annan väg och det är då ett jordfel, då löser brytaren ut.
Känns som ordet jordfelsbrytare får många att misstolka den, inklusive mig själv.
Det verkar som ena sidan av huset har jord inkopplat på elementen. Det är dock samma sida som både badrum, kök i tvättstuga finns på. Där ska element då vara inkopplade med jord? Men som jag skrev tidigare så är även hallen med på den sidan och där borde jorden då tas bort eftersom övriga uttag är ojordade..?
Känns lite läskigt att man får så olika bud på vad som är rätt o fel i ett sånt här allvarligt ämne.
En kompis till mig var här och dömde ut alla element som saknade jord och menade på att det var felkopplat alltihop och att jag behöver dra fram jordkabel.
 
O Okunnige skrev:
Känns som ordet jordfelsbrytare får många att misstolka den, inklusive mig själv.
Så är det, men om vi i stället kallar den för felströmsbrytare så klarnar det.

En strömbrytare som bryter strömmen om den tar fel väg.

(Skydds)jorden är till för att se till att om man får ett isolationsfel i en apparat (typ att sladden med fas i blivit klämd så att kopparen i den kommit i kontakt med höljet) så att höljet blir strömförande, då löser säkringen ut.

Utan jordat hölje kan höljet ha full spänning och man får en potentiellt farlig ström igenom kroppen.

Det är där jord/felströmsbrytare kommer in och räddar situationen även om man har ojordat hölje genom att den bryter strömmen när man tar i det strömförande apparathöljet innan man får en farlig stöt.

Man får en stöt, men inte livshotande och strömmen bryts snabbt.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Den heter jordfelsbrytare därför att den detekterar ett jordfel. Ett jordfel är då ström flyter från fas eller nolla till jord. Benämningen jordfel har vi haft sedan vi fick el och att hitta på nytt namn på ett känt fenomen är knappast så smart, då är det bättre att lära folk den redan existerande benämningen.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Sällan något dessutom redan har ett så välfunnet korrekt namn.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
O Okunnige skrev:
Tror det stod nått i bruksanvisningen att elementen måste kopplas med jord.
O Okunnige skrev:
En kompis till mig var här och dömde ut alla element som saknade jord och menade på att det var felkopplat alltihop och att jag behöver dra fram jordkabel.
Jag hoppas att det inte stod så ordagrant i brukset för det är fel. Eller ja, tillverkaren kanske vill att radiatorn ska funktionsjordas av EMC-skäl. Men det är rummet som bestämmer ifall apparater ska anslutas till skyddsjord eller inte.

Om din kompis hade en bestämd uppfattning här så tycker jag att låter denne veta att man inte ska uttrycka sig så om saker som man inte behärskar.
O Okunnige skrev:
Det verkar som ena sidan av huset har jord inkopplat på elementen. Det är dock samma sida som både badrum, kök i tvättstuga finns på.
Reglerna gäller per rum, jordat eller ojordat.

I gamla kök så delades det ofta upp i två delar, skyddsjordat kring spis och diskbänk och ojordat runt matbordet.

Det är ju givetvis ganska grova regler. Tanken är att man normalt inte ska kunna nå två apparater där den ena är ansluten i ett jordat uttag och den andra i ett ojordat. Det finns många skäl till att denna gamla regel för isolerade rum inte längre är tillåten.
O Okunnige skrev:
Om jag får elementen installerade utan att jordkabeln används som du sa, kommer jordfelsbrytare som finns i huset göra nån nytta?
O Okunnige skrev:
Känns som ordet jordfelsbrytare får många att misstolka den, inklusive mig själv.
Ja, den skyddar, men inte lika bra som om radiatorn varit ansluten till skyddsjord. Det är jord som är inblandad i båda fallen så namnet är bra. Den enda väg strömmen kan ta förbi JFBn i våra installationer är via jord i någon form. Eftersom det inte finns någon jord i isolerade rum med ojordade uttag så är då JFBn verkningslös. Men man får tänka på felfall där man av okunskap släpar i jord i rummet t.ex i form av en skarvsladd för att köra brudrosten framför TVn.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hoppas att det inte stod så ordagrant i brukset för det är fel. Eller ja, tillverkaren kanske vill att radiatorn ska funktionsjordas av EMC-skäl. Men det är rummet som bestämmer ifall apparater ska anslutas till skyddsjord eller inte.

Om din kompis hade en bestämd uppfattning här så tycker jag att låter denne veta att man inte ska uttrycka sig så om saker som man inte behärskar.

Reglerna gäller per rum, jordat eller ojordat.

I gamla kök så delades det ofta upp i två delar, skyddsjordat kring spis och diskbänk och ojordat runt matbordet.

Det är ju givetvis ganska grova regler. Tanken är att man normalt inte ska kunna nå två apparater där den ena är ansluten i ett jordat uttag och den andra i ett ojordat. Det finns många skäl till att denna gamla regel för isolerade rum inte längre är tillåten.


Ja, den skyddar, men inte lika bra som om radiatorn varit ansluten till skyddsjord. Det är jord som är inblandad i båda fallen så namnet är bra. Den enda väg strömmen kan ta förbi JFBn i våra installationer är via jord i någon form. Eftersom det inte finns någon jord i isolerade rum med ojordade uttag så är då JFBn verkningslös. Men man får tänka på felfall där man av okunskap släpar i jord i rummet t.ex i form av en skarvsladd för att köra brudrosten framför TVn.
Tack så mycket för svar!
I köket bredvid diskbänken är elementet jordat precis som uttagen brevid men elementet vid köksbordet är också jordad och där är inte uttagen precis bredvid jordade. Detta är en felaktigt då? Och en risk?
Min kompis berättade att jag behöver köpa element med dubbelisolering för att få installera dem utan jord, men detta är också felaktigt då?
 
Ja det är fel. Risk? Tja, det är ett brott mot budord nr 2 dvs normalt i praktiken ganska ofarligt men väldigt allvarligt.

Dubbelisolerade radiatorer hade ju varit ett bättre val, men då hade du ju inte börjat fundera, och ställa en fråga här och missa att lära dig lite ;)

Det är rummet (eller del av rummet) som "tar över" skyddsjordningens funktion genom att golv och väggar isolerar mot jord. Om radiatorn blir strömförande så händer det ingenting. Du kan ta i den utan att få ström genom kroppen.

Om radiatorn varit skyddsjordad så hade ett fel i radiatorn istället kortslut mot skyddsjord och löst säkringen (och JFBn).
Men om det nu blir fel i en annan apparat då som inte är skyddsjordad? T.ex en riktigt gammal bordslampa i metall. Då blir det en farlig beröringsspänning mellan lampan och radiatorn. Där är det bara JFBn som kan rädda dig.

Kanske var det sådana bedömningar som gjordes förr och som gjorde att man ibland valde att skyddsjorda radiatorn i alla fall. Men jag anser att risken för jordfel är typ 100 ggr större i en gammal lampa som vanligen står i fönstret ovanför radiatorn. De är alltså av den typen att de varken är skyddsjordade eller dubbelisolerade och får bara användas i rum med ojordade uttag eftersom de kräver att rummet ger den andra skyddsbarriären.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
O Okunnige skrev:
Känns som ordet jordfelsbrytare får många att misstolka den, inklusive mig själv.
Det verkar som ena sidan av huset har jord inkopplat på elementen. Det är dock samma sida som både badrum, kök i tvättstuga finns på. Där ska element då vara inkopplade med jord? Men som jag skrev tidigare så är även hallen med på den sidan och där borde jorden då tas bort eftersom övriga uttag är ojordade..?
Känns lite läskigt att man får så olika bud på vad som är rätt o fel i ett sånt här allvarligt ämne.
En kompis till mig var här och dömde ut alla element som saknade jord och menade på att det var felkopplat alltihop och att jag behöver dra fram jordkabel.
Tom elektriker misstolkar och det är skrämmande om nåt!

Lite utanför ämnet nu men ändå inte. Har du jord till rummet så finns det en liten gnutta möjlighet att det finns jord i närheten 👍
När vi gjorde om huset till bergvärme så var man tvungen koppla bort el-elemtenten och tom flytta vissa uttag, då upptäcktes att det fanns en jordkabel tom bakom gamla ojordade uttaget. Så det var stortsett bara byta till jordade uttag. Nu är det säkert inte så smart gjort (eller osmart) gjort hos de flesta. Med osmart menar jag att man kunde ju redan på 80 talet ha satt jordade uttag överallt, ganska dumt att man inte gjort när man ändå dragit jord förbi till elementen...

Oavsett vad så är det bättre ha jordade uttag jag har t ex en skrivare och dator som går på jordat (Har jordat kontakt o ska därmed vara anslutet till jordat).
Sedan har jag en frys i ett rum som normalt skulle haft ojordade uttag men som idag har jordat.

Sen om man nu behöver jordat är en annan diskussion och just jorfelsbrytare är ju ursprungligen taget därför att det skall bli skydd även på ojordat. Jag tror det var bla Danmark som länge körde helt ojordat tom till Tvättmaskin och Diskmaskin men alla husen hade just den där jordfelsbrytaren!
 
Redigerat:
Det är och har aldrig varit "apparaten" som avgjort om det skulle vara jordade uttag eller ej, utan rummet. Så att apparaten har jordad stickpropp innebär att de för att användas i ett RUM som har jordpotential ska jordas (jordat uttag), men den kan ju användas även i ojordade rum (stickproppen passar) och apparaten ska där vara ojordad.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.