...så hur fungera BG3000 - är det låst när man fjärrlåser det eller är bara handtaget frikopplat som på dKey ovan?
 
MathiasS MathiasS skrev:
...så hur fungera BG3000 - är det låst när man fjärrlåser det eller är bara handtaget frikopplat som på dKey ovan?
När du stänger dörren är handtaget frikopplat per automatik. Drar du handtaget uppåt har du reglat med hakregel när du använder ASSA 510.
 
F Fredagsmys skrev:
När du stänger dörren är handtaget frikopplat per automatik. Drar du handtaget uppåt har du reglat med hakregel när du använder ASSA 510.
Och när jag fjärröppnar och fjärrlåser? Då händer ingenting med hakregeln?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Och när jag fjärröppnar och fjärrlåser? Då händer ingenting med hakregeln?
Låser gör man när man stänger dörren, bara att lyfta handtaget. När man fjärröppnar åker hakregeln in när man trycker ner handtaget så det är inga problem. För oss är detta alldeles utmärkt.
 
Har classic varianten utan Wi-Fi osv. Har kollat om det finns billigare lösningar än att köpa deras Yale Access Module + Connect WiFi Bridge då detta är svindyrt kan jag tycka.
 
F Fredagsmys skrev:
Låser gör man när man stänger dörren, bara att lyfta handtaget. När man fjärröppnar åker hakregeln in när man trycker ner handtaget så det är inga problem. För oss är detta alldeles utmärkt.
Jag vill bara förstå hur det fungerar. Har ett YD idag som fungerar bra (förutom connect-modulen som trots perfekta wifi-förutsättningar inte håller nätkontakten) men innan jag köper tre lås till för en halv förmögenhet vill jag vara säker på att marknaden inte har något annat som uppfyller mina önskemål, speciellt givet YD's kvalitetsrykte.

Jag tolkar din beskrivning som att jag inte kan fjärröppna och låsa utan att manövrera handtaget lokalt. Tex om städtanten lämnar huset så blir det inte låst om hon inte lyfter handtaget, och jag kan inte fjärrlåsa hakregeln.
 
É
É ÉlPon skrev:
Jag har mailat mitt försäkringsbolag, får se vad man får för svar. På Länsförsäkringar skriver de för företagssidan att de kräver klass 3 annars riskerar man lägre ersättning. Och att det gäller fönster etc med.
För privatpersoner skriver de istället ungefär bara ”det är viktigt med godkänt lås”. Där kan man ju inte heller hålla på med galler och lås på fönster så känns som det är lite olika krav.
Fick svar nu av LF att ”låsen ska vara godkända av stöldskyddsföreningen”. Är inte insatt i vad det innebär. Sen listade de lite krav på dörr, altandörr etc.
 
É ÉlPon skrev:
Fick svar nu av LF att ”låsen ska vara godkända av stöldskyddsföreningen”. Är inte insatt i vad det innebär. Sen listade de lite krav på dörr, altandörr etc.
Det betyder låsklass 3 vilket är minstakravet för att få kallas "Godkänd låsenhet".

Det innebär att du har N1 på din försäkring, dvs skyddsklass 1.
Förmodligen har du höjt beloppet på din försäkring.

Man kan få krav på skyddsklass 3, då skall dörren vara försedd med TVÅ godkända lås, vilket betyder att du behöver både ett lås med bortafunktion samt ett tillhållarlås.
 
É
S sebastiannielsen skrev:
Det betyder låsklass 3 vilket är minstakravet för att få kallas "Godkänd låsenhet".

Det innebär att du har N1 på din försäkring, dvs skyddsklass 1.
Förmodligen har du höjt beloppet på din försäkring.

Man kan få krav på skyddsklass 3, då skall dörren vara försedd med TVÅ godkända lås, vilket betyder att du behöver både ett lås med bortafunktion samt ett tillhållarlås.
Jaha ok låter konstigt, jag har inte höjt belopp och tolkade skrivningen att den gällde alla, hela citatet är ”Dem kraven vi har på lås är att de ska vara godkända av stöldskyddsföreningen.”
Och på slutet skrev de jag har inga specifika krav på min försäkring.
Men har inte kollat nåt själv i detalj.
 
É ÉlPon skrev:
Jaha ok låter konstigt, jag har inte höjt belopp
Då har du någon tilläggsförsäkring eller extrapaket som gör det kravet.

Om du kollar villkoren här:
https://www.lansforsakringar.se/4a1...l/dokument/villkor/01611-villkor-villahem.pdf

aå ser du att låskrav nämns inte ens förrens du kommer till N1, N2, och N3, samt för cykellås.

Annars gäller det att det ska vara "låst eller reglat", inget mer än så.
 
@
D DrOneTwoThree skrev:
Hej, jag är också intresserad av villkoren, jag kollade Länsförsäkringar som exempel. Där står det som du är inne på att villkoren för ersättning ändras om det inte uppfyller bolagets villkor för godkänd enhet.
Urklipp från Länsförsäkringars hemsida.
[länk]

Tänk på det här när du väljer lås​

  • Dörrar, portar, luckor samt gallergrindar ska vara låsta med godkänd
    låsenhet, enligt SSF 3522 lägst klass 3. Detta gäller även elektromekaniska lås.
  • Ett godkänt cylinderlås ska ha en rund cylinder.
  • Ett godkänt lås får inte ha vred på insidan.
  • På godkända lås kan nyckeln vridas 360 grader.
  • Ett lås med enbart fasad eller snedskuren kolv är inte godkänt.
  • Anlita en auktoriserad låssmed för montering av ditt lås.
Du kanske läser på företagssidan? När jag kontaktade LF (innan låset installerades) uppgav de att enda kravet är att det ska vara låst...inget om lås klass. Kan ju tyckas rimligt då de flesta inbrottstjuvar inte väljer entredörren på en villa utan en balkongdörr eller fönster...
 
É
S sebastiannielsen skrev:
Då har du någon tilläggsförsäkring eller extrapaket som gör det kravet.

Om du kollar villkoren här:
[länk]
S sebastiannielsen skrev:
Då har du någon tilläggsförsäkring eller extrapaket som gör det kravet.

Om du kollar villkoren här:
[länk]

aå ser du att låskrav nämns inte ens förrens du kommer till N1, N2, och N3, samt för cykellås.

Annars gäller det att det ska vara "låst eller reglat", inget mer än så.
global/dokument/villkor/01611-villkor-villahem.pdf

aå ser du att låskrav nämns inte ens förrens du kommer till N1, N2, och N3, samt för cykellås.

Annars gäller det att det ska vara "låst eller reglat", inget mer än så.
Tack jag ska fråga dem varför.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vill bara förstå hur det fungerar. Har ett YD idag som fungerar bra (förutom connect-modulen som trots perfekta wifi-förutsättningar inte håller nätkontakten) men innan jag köper tre lås till för en halv förmögenhet vill jag vara säker på att marknaden inte har något annat som uppfyller mina önskemål, speciellt givet YD's kvalitetsrykte.

Jag tolkar din beskrivning som att jag inte kan fjärröppna och låsa utan att manövrera handtaget lokalt. Tex om städtanten lämnar huset så blir det inte låst om hon inte lyfter handtaget, och jag kan inte fjärrlåsa hakregeln.
Jo när vi går hemifrån låser och reglar vi genom att dra handtaget uppåt - hakregeln låser ut.
Om man vill fjärröppna görs det i appen. Det frikopplade handtaget går då i ingrepp och när man då trycker ner handtaget följer hakregeln med in.
Så det är bara när man reglar dörren som det görs manuellt. Man kan inte fjärrlåsa hakregeln eftersom det är ett mekaniskt låshus.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F Fredagsmys skrev:
Man kan inte fjärrlåsa hakregeln eftersom det är ett mekaniskt låshus.
MathiasS MathiasS skrev:
och jag kan inte fjärrlåsa hakregeln.
Vill du ha fjärrlåst hakregel däremot så titta på Dorma Kaba 1418

https://www.laskompaniet.se/product/lashus-1418-dormakaba

Där har du en mekanisk funktion där en fjäder spänns upp när du trycker ner handtaget och drar in hakregeln, och sedan spärras den indragna hakregeln med förreglingsfallet.

När du sedan stänger dörren, och förreglingsfallet går in, så skjuts hakregeln ut automatiskt.

Låset är kompatibelt med alla låsmoduler som baserar sig på frikopplat handtag (RCO Nokey, Bewator RF30EM, Bewator Codoor, BG2000/BG3000, Phoniro, etc)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
É
S sebastiannielsen skrev:
Då har du någon tilläggsförsäkring eller extrapaket som gör det kravet.

Om du kollar villkoren här:
[länk]

aå ser du att låskrav nämns inte ens förrens du kommer till N1, N2, och N3, samt för cykellås.

Annars gäller det att det ska vara "låst eller reglat", inget mer än så.
Fick detta svar när jag frågade:

”Kravet på godkänt lås via stöldskyddsföreningen gäller för alla, oavsett speciella krav i övrigt.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.