Behöver lite inspiration till vedhus/bod. Något som min fru inte behöver skämmas över. Har vi några goa exempel från er?
Ska tillägga att jag får endast bygga( ja ni har sett skönheterna) bakom bodlängan. Men skulle behöva något mera elegant för min kära ved 😂
 
He he he... Din fru behöver inte alls skämmas över att Du behöver inspiration😉
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Men nåt luftigt... Typ brädfodring utan lockbrädor. Och ett tak som täcker väl runt om, så att inte regn kan slå in. Golvet bör vara utan springor, tycker jag. För det brukar bli mycket bös, som annars åker ned under ett glesgolv, har jag märkt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Men nåt luftigt... Typ brädfodring utan lockbrädor. Och ett tak som täcker väl runt om, så att inte regn kan slå in. Golvet bör vara utan springor, tycker jag. För det brukar bli mycket bös, som annars åker ned under ett glesgolv, har jag märkt.
Golv utan springor, jag som tänkte tvärtom, men det låter klokt det du skriver. Vill inte ha en massa organiskt under ”golvet” som bygger på genom åren. Dock har jag säkert 20-30cm i gamla vedboden av bös/flis/bark/spån. Inte en endaste tendens till fukt där inne. Kan lägga ved direkt på ”golvet” utan mögelangrepp eller sämre torkning. Har även huggkubbe i boden 😀
Fick lära mig här inne att så hade man tydligen i en riktig vedbod, själv trodde den va inställd tillfälligt bara pga okunskap. Men där hade jag helt fel.
 
En rätt udda vedbod har jag sett.

Ungefär som ett fyrtorn. Typ som en rätt hög fyrkantigt koniskt byggnad.
Mindre dörr längst ned.
Och en lucka högst upp. Genom den en vedtranportör...

Vitsen kanske var att det var trångt på tomten.
 
H Hybro skrev:
He he he... Din fru behöver inte alls skämmas över att Du behöver inspiration😉
Bifogad bild är skämmskudde och megasuperduperfult och får inte ses av någon utan ska gömmas. Det förstår jag men, dom förslagen jag fått kräver säkert en veckas arbete och det känns inte aktuellt för vedförvaring.
 
  • Staplade vedträn i hyllor, täckta med presenningar, i skogsmiljö, stenar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hybro skrev:
Men nåt luftigt... Typ brädfodring utan lockbrädor. Och ett tak som täcker väl runt om, så att inte regn kan slå in. Golvet bör vara utan springor, tycker jag. För det brukar bli mycket bös, som annars åker ned under ett glesgolv, har jag märkt.
Men om man ska kunna trava/slänga /lägga in nyhuggen blöt ved i vedboden är det luftiga golvet med springor nästan nödvändigt om det inte ska mögla.
 
Svarar på eget inlägg, jag har numera 2 pallar till så längden börjar bli svår att ”gömma” även för min del. Men kanske ska ställa upp en rad bakom, så slipper jag bygga något som är snyggt.
 
Nu får min ved ligga i solen under våren. In under tak vid midsommar.

Har märkt att ved som ligger ute på detta vis knappt suger något vatten då det regnar.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men om man ska kunna trava/slänga /lägga in nyhuggen blöt ved i vedboden är det luftiga golvet med springor nästan nödvändigt om det inte ska mögla.
Nu blir det som jag tänkt, vedförråd ska vara enkelt. Aja får väl kör grusgrov med pallar i botten. Kompromissen kanske kan vara lösningen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
Norrtull Norrtull skrev:
Nu blir det som jag tänkt, vedförråd ska vara enkelt. Aja får väl kör grusgrov med pallar i botten. Kompromissen kanske kan vara lösningen.
Precis så har jag i delar av min bod. Andra delar ligger golvbrädor lösa uppepå enklaste möjliga golvbjälklag. Efter 10år så lyfter man bort lastpallen eller det lösa golvbrädorna och städar bort böset på ungefär en kvart.

Man slipper ju delar av markfukten om man gör så, så veden borde bli lite torrare av ha den typen av lösning. Och diverse lastpallar brukar man kunna få tag på, så jag tycker det är en vettig lösning.
 
B BSOD skrev:
Precis så har jag i delar av min bod. Andra delar ligger golvbrädor lösa uppepå enklaste möjliga golvbjälklag. Efter 10år så lyfter man bort lastpallen eller det lösa golvbrädorna och städar bort böset på ungefär en kvart.

Man slipper ju delar av markfukten om man gör så, så veden borde bli lite torrare av ha den typen av lösning. Och diverse lastpallar brukar man kunna få tag på, så jag tycker det är en vettig lösning.
Delar helt din uppfattning, men även Hybro hade en bra poäng tycker jag. Men kanske är skillnad på ”boden” och skjulet i detta sammanhang. Blev lite snurrigt här nu.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Delar helt din uppfattning, men även Hybro hade en bra poäng tycker jag. Men kanske är skillnad på ”boden” och skjulet i detta sammanhang. Blev lite snurrigt här nu.
Jag föreslår att du bygger ett luftigt vedlider så du kan slänga in rå ved utan att det möglar
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Min lilla gömma bakom förrådet. 4st burar från ibc-tankar och ett överblivet kanalplasttak :)
 
  • Vedstapel i metallställning under tak, vit skjul i bakgrund, soligt och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Mitt ser värre ut😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.