P
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, trots min otur så har det gått väldigt bra. Man får rekommendationer, man blir headhuntad, man visar vad man gjort de sista 20 åren. Ytterst få bryr sig om ifall det saknas 5 poäng till examen. Är det viktigt för anställningen så går det utmärkt att ställa upp det kravet.
I en del annonser ställs kravspecifikationen som en examen i något ämne eller motsvarande kunskaper.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har aldrig sett en konsultprofil som är i första person, men de förekommer säkert
Jag vägrar skriva om mig själv i tredje person, vill någon ha det får de betala för en sekreterare som gör det åt mig (jag är inte längre konsult)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Examensbeviset kanske inte är viktigt men för mig är intrycket av ärlighet helt avgörande. 😉
Vad bra, för jag ljuger aldrig i min CV.
Om du läser in saker som inte står kan jag dock inte ansvar. För mig är det positivt om folk är läskunniga. 😉
 
Fairlane
P pmd skrev:
I en del annonser ställs kravspecifikationen som en examen i något ämne eller motsvarande kunskaper.
Motsvarande kunskaper har man ju.
Om det är ett absolut krav på att man tog ut examen 20 åt tidigare så får jag avstå från det uppdraget, men det är å andra sidan helt ok.
Jag har en vän som inte ens har avslutat skolgång från grundskolan. Det går hur bra som helst för honom och han klarar utan problem matematiken som läses på exempelvis teknisk fysik. Jag tycker det är viktigare vad man faktiskt kan och har gjort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns folk utan körkort som nog är bättre köra bil än många med körkort. Det fanns väl nån vaktmästare som var rätt bra som obduktionsläkare.

Men jag förstår absolut tanken att man innan man börjar med vissa jobb ska ha en dokumenterad utbildning, pilot, läkare, advokat. Kanske mindre viktigt för ingenjörer, framförallt mjukvaruutvecklare. För en brokonstruktör eller någon som konstruerar flygplan kanske det kan vara relevant?
 
Fairlane
J JohanLun skrev:
Det finns folk utan körkort som nog är bättre köra bil än många med körkort. Det fanns väl nån vaktmästare som var rätt bra som obduktionsläkare.
Där talar vi om lagkrav, vilket vi troligen inte gör när det gäller ett ingenjörsjobb
J JohanLun skrev:
Men jag förstår absolut tanken att man innan man börjar med vissa jobb ska ha en dokumenterad utbildning, pilot, läkare, advokat. Kanske mindre viktigt för ingenjörer, framförallt mjukvaruutvecklare. För en brokonstruktör eller någon som konstruerar flygplan kanske det kan vara relevant?
Kanske, fast jag föredrar nog att brokonstruktören har 20 års erfarenhet och ett mycket erfarenhet med en missad tenta i atomfysik, än en nyutexaminerad konstruktör med examen. Det är inte svartvitt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är just exjobbsrapporten jag inte gjort klart 🤣
Reglerteknik 2 tentan.
Varför i helvete gjorde man inte om den istället för att starta ett litet mjukvarubolag.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, fast jag föredrar nog att brokonstruktören har 20 års erfarenhet och ett mycket erfarenhet med en missad tenta i atomfysik, än en nyutexaminerad konstruktör med examen. Det är inte svartvitt.
Givetvis. Men hur ska en ny brokonstruktör lära sig? Och hur ska man veta en brokonstruktör är bra. Mjukvara har folk pysslat med hemma. Färre har konstruerat broar och räknat på hållfasthet. Examen är ju ETT mått på att man inhämtat viss grundläggande kunskap. Erfarenhet i CVt är givetvis ännu viktigare för en specifik uppgift. När det är brist på arbetskraft kommer det räcka med att en av dessa är uppfyllda. Om det finns få arbeten många tävlar om så kan nog arbetsgivaren kräva att båda är uppfyllda och få någon som BÅDE har examen, kunskap, erfarenhet och är smart och snabbtänkt. Så du har rätt, det är inte svart eller vitt. Jag har som sagt många bekanta utan formell examen eller som inte tog ut examen som är skitduktiga, jag vill absolut inte säga att de utan examen är korkade. Jag var själv nära att hamna där.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är viktigare vad man faktiskt kan och har gjort.
Ja, det går knappast att invända mot. En examen är dock en indikation på att vederbörande kan genomföra och, viktigast, slutföra ett projekt. Som urvalsinstrument är en examen ett enklare (och billigare för arbetsgivare) medel än djupintervjuer och tester. Den som har en examen har ju redan testats, f.ö.

Efter några års arbete visar det sig vad både den examinerade och den examenslöse går för och efter 20 år i arbetslivet är nog det man har gjort i sitt arbete betydligt viktigare än en examen. Jag tror dock att den som har en examen har en fördel i början av karriären. (Caveat emptor: your mileage may vary, som de säger på utrikiska).
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Givetvis. Men hur ska en ny brokonstruktör lära sig? Och hur ska man veta en brokonstruktör är bra. Mjukvara har folk pysslat med hemma.
Ja, och se hur kvaliteten på mjukvara är i allmänhet …
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I mitt CV brukar jag varva olika citat jag fått via github och min blogg. Tror det sticker ut mer

[bild]
Med fina ord på förpackningen säljer ju till och med Granngården avföring i säck till höga priser.
 
  • Gilla
  • Älska
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.