Alfredo Alfredo skrev:
Varning för vad? Att rekryterarna för ett företag till en tjänst är inkompetenta säger väl inte nödvändigtvis speciellt mycket om hur man i en framtid kan komma att trivas på arbetsplatsen.
För mig säger det en del om det företag som rekryterar att de valt att lägga upp en rekrytering på detta sett.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För mig säger det en del om det företag som rekryterar att de valt att lägga upp en rekrytering på detta sett.
Ja kanske det. Jag ser nog inte samma (starka) koppling som du men det kanske jag borde.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja kanske det. Jag ser nog inte samma (starka) koppling som du men det kanske jag borde.
Som sagt, jag ser det som ett varningstecken, men givetvis får man göra en helhetsbedömning.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Håller inte helt med. Skriver man exempelvis "IT-Programmet 180p" och det visar sig att man gick där i två veckor finns det nog en påtaglig risk att man skaffar sig lite problem. Det är en glidande skala mellan att vara aningen otydlig till att bete sig direkt bedrägligt...
Har man gått 2 veckor på en 180 p utbildning, dvs en utbildning på 6 eller 9 terminer beroende på när, så får man skulle jag aldrig skriva att jag gått där. Om jag istället har gått alla kurser men har en eller två tentor kvar kvar så är ser jag inget problem att säga att man gått utbildningen, däremot skriver man inte att man tagit examen om man inte gjort det.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Så tänkte nog Refaat också...

[bild]
En stor skillnad är ju att han sa att han hade en doktorsexamen. Hade han inte påstått det så hade han nog inte dömts på samma sätt.

Fairlane Fairlane skrev:
Om jag istället har gått alla kurser men har en eller två tentor kvar så är ser jag inget problem att säga att man gått utbildningen
Om du bara skriver att du gått en civilingenjörsutbildning utgår jag ifrån att du även har examen från den utbildningen.

Fairlane Fairlane skrev:
däremot skriver man inte att man tagit examen om man inte gjort det.
Men visst, är du mycket tydlig med att du inte avsluta utbildningen med examen på normalt sätt är det naturligtvis inget fel att tala om i vilken grad du genomfört den.

Men skulle jag få en känsla av att någon försöker slira på sanningen hamnar vederbörande omgående i samma fack som övriga med otur.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
en på mitt jobb har inte formell examen men är extremt nyfiken och intresserad och läser in sig på ämnen och snappar upp saker på möten - och har som många säkert gjort, varit teknikintresserad, fixat med saker, byggt elektronik, programmerat osv under sin uppväxt. Han är nog den som kan mest på jobbet.
Det där är på pricken mitt CV under tiden jag var yrkesverksam.😎

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
I mitt CV brukar jag varva olika citat jag fått via github och min blogg. Tror det sticker ut mer

Profil om Anders Malmgren, systemarkitekt, född 1980, med bild och personbeskrivning, inklusive citat och beröm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad fan är etniska svenskar? Upplys mig gärna som inte var med på rasbiologiska lektionen.
Man brukar benämna en person född i Sverige med svenska föräldrar som etnisk svensk. Vet ärligt talat inte vad det har med rasbiologi att göra?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Man brukar benämna en person född i Sverige med svenska föräldrar som etnisk svensk. Vet ärligt talat inte vad det har med rasbiologi att göra?
Det verkar inte räcka att föräldrarna är födda i sverige

Etnicitet. Etniska svenskar är en delmängd av det mer inkluderande begreppet svenskar. En etnisk svensk definieras utifrån individens självidentifikation och känsla av tillhörighet i svenskar som etnisk grupp. Den etniska gruppen svenskar definieras i sin tur av språk, kultur och gemensam historia.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Om du bara skriver att du gått en civilingenjörsutbildning utgår jag ifrån att du även har examen från den utbildningen.
Om jag skriver att jag har läst linje X på utbildningscenter Y så får du dra vilka slutsatser du vill.
Alfredo Alfredo skrev:
Men visst, är du mycket tydlig med att du inte avsluta utbildningen med examen på normalt sätt är det naturligtvis inget fel att tala om i vilken grad du genomfört den.
Jag tror inte någon skriver så, man håller sig till sanningen utan att specificera exakt.
Alfredo Alfredo skrev:
Men skulle jag få en känsla av att någon försöker slira på sanningen hamnar vederbörande omgående i samma fack som övriga med otur.
Tja, trots min otur så har det gått väldigt bra. Man får rekommendationer, man blir headhuntad, man visar vad man gjort de sista 20 åren. Ytterst få bryr sig om ifall det saknas 5 poäng till examen. Är det viktigt för anställningen så går det utmärkt att ställa upp det kravet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag skriver att jag har läst linje X på utbildningscenter Y så får du dra vilka slutsatser du vill.
Resonerar du på samma sätt om du säger att du läst en bok? Hur många kapitel kan man hoppa över och ändå säga att man läst den?

Håller för övrigt med om att betyg/examensbevis aldrig efterfrågas, vilket är surt för vissa av oss 🤣

Fairlane Fairlane skrev:
Är det viktigt för anställningen
Examensbeviset kanske inte är viktigt men för mig är intrycket av ärlighet helt avgörande. 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I mitt CV brukar jag varva olika citat jag fått via github och min blogg. Tror det sticker ut mer
Det är nog en bra idé. Recensioner kan ge bra information.
Tar du med kritiska omdömen också, som balans? :)
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]
Varför skriver du om dig själv i tredje person?

P pmd skrev:
Det är nog en bra idé. Recensioner kan ge bra information.
Tar du med kritiska omdömen också, som balans? :)

Varför skriver du om dig själv i tredje person?
Har aldrig sett en konsultprofil som är i första person, men de förekommer säkert

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.