D DrOneTwoThree skrev:
Särskilda villkor gäller bara om det står i mitt försäkringsbrev.

om jag inte har installerat huset med godkänt lås enligt SSF 3522 klass 3.
Om du läser vad du skrivit igen så nej.
Särskilda villkor gäller bara om de stadgats för din försäkring. Normala hemförsäkringen har INTE särskilda villkor.
Särskilda villkor kan försäkringsbolaget sätta in ifall du höjer försäkringsbeloppet, dvs väljer ett "större försäkringspaket".

-----------------------------------------------------------------

Sedan vill jag tipsa om att om man vill ha ett lås i stil med Yale Doorman Classic (offline), med möjlighet att skapa tidskoder på distans (baserad på beräknad kod) t.ex. för hantverkare eller liknande - koder kan väljas att gälla per timme eller per dygn, så kan jag rekommendera följande kombination:

Utan bortasäkert läge: Exma Miniread + Exma Protector HD 919ML
Med bortasäkert läge: Exma Miniread + Exma Protector HD 9192ML

Det matas med permanentström från en 24 VDC adapter (går att köpa på clas ohlsson / Kjell o company) så man får fixa en snygg karmöverföring också.
Fördelen med permanentström är som jag nämnt i andra trådar, det blir mer driftsäkrare eftersom låset kan använda mer kräm för att manövrera kolvar m.m.

Nackdelen är att det inte säljs i byggvaruhandeln, utan du måste köpa det genom en låssmed.
 
MrJay
É ÉlPon skrev:
Nimly touch pro kostar 5000kr på bauhaus om man ska ha det uppkopplat till deras app. BG3000 verkar gå på knappt 3500 kr med lås och wifi, och har likvärdiga funktioner som Nimly.
Vad är bättre med Nimly? Handtag att bara dra ner inifrån? Nåt annat?
Designen, Nimly ser 10ggr bättre ut på vår dörr än BG3000. Också, Nimly har en ZigBee modul (Matter kommer).
 
É
MrJay MrJay skrev:
Designen, Nimly ser 10ggr bättre ut på vår dörr än BG3000. Också, Nimly har en ZigBee modul (Matter kommer).
Tror du man kommer kunna använda zigbee till annat då? Den används väl för deras app där man har hand om användare etc.
 
MrJay
É ÉlPon skrev:
Tror du man kommer kunna använda zigbee till annat då? Den används väl för deras app där man har hand om användare etc.
Vi har HA system som styr allt i vårt hem inkl. låssystem, men om du skall ha det till annat? Tveksamt.
 
Tröttna på att ungarna gömde nycklar som dom inte viste vart dom lagt.
Så Glue V3 För mig funkar de kanonbra syns inte utvändigt å inga nycklar borta
Någon mer som testat?
 
Jag skulle ha provat ett av dessa lås för länge sedan (och jag skulle behöva minst 3) om de inte var så otroligt fula..
 
É
MrJay MrJay skrev:
Vi har HA system som styr allt i vårt hem inkl. låssystem, men om du skall ha det till annat? Tveksamt.
Okej men hur hanterar du användare och liknande utan appen? Programmerar du in dem med touchpanelen bara?

(Låsa upp fjärr och sånt tänker jag på med men det kanske går hantera via HA då.)
 
Jag är också intresserad av dKey ifrån dormakaba. Pratade med en låssmed om digitala lås och han rekommenderade dormakaba, som ha så klart sålde. Man byter bara ut låshuset om man har nyare cylinder. Ingen skillnad syns och nyckeln fungerar fortfarande. Sedan kan man använda app och/eller knappsats till. Skulle vara intressant om någon har erfarenheter.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det lockar ju att allt är inbyggt i låskistan, men det känns inte så bra att dörren inte kan låsas automatiskt. Dkey bara frikopplar handtaget och då tycker jag hela poängen försvinner. Yale-låset är ju låst på riktigt både när låset låser sig själv och när jag låser via app.

Dkey med låskista som låser på riktigt skulle jag köpa direkt före Yale, men inte som det är nu.
 
Är lite nyfiken på SwitchBot Smart Lock
Är inte så snygg som Glue V3 men fungerar på samma sätt plus att den har pinkod/RFID/fingeravtryck som tillägg som man kan sätta ute på framsidan.
Sedan är det ju inte nackdel att den går att ansluta mot Alexa/Google/Siri/IFTTT/SmartThings/API
Speciellt det sista är intressant då man kan bygga in sitt smarta hem
 
S sebastiannielsen skrev:
Om du läser vad du skrivit igen så nej.
Särskilda villkor gäller bara om de stadgats för din försäkring. Normala hemförsäkringen har INTE särskilda villkor.
Särskilda villkor kan försäkringsbolaget sätta in ifall du höjer försäkringsbeloppet, dvs väljer ett "större försäkringspaket".

-----------------------------------------------------------------

Sedan vill jag tipsa om att om man vill ha ett lås i stil med Yale Doorman Classic (offline), med möjlighet att skapa tidskoder på distans (baserad på beräknad kod) t.ex. för hantverkare eller liknande - koder kan väljas att gälla per timme eller per dygn, så kan jag rekommendera följande kombination:

Utan bortasäkert läge: Exma Miniread + Exma Protector HD 919ML
Med bortasäkert läge: Exma Miniread + Exma Protector HD 9192ML

Det matas med permanentström från en 24 VDC adapter (går att köpa på clas ohlsson / Kjell o company) så man får fixa en snygg karmöverföring också.
Fördelen med permanentström är som jag nämnt i andra trådar, det blir mer driftsäkrare eftersom låset kan använda mer kräm för att manövrera kolvar m.m.

Nackdelen är att det inte säljs i byggvaruhandeln, utan du måste köpa det genom en låssmed.
Hej, tack för påpekandet. Jag ska läsa igenom igen.
 
MrJay
É ÉlPon skrev:
Okej men hur hanterar du användare och liknande utan appen? Programmerar du in dem med touchpanelen bara?

(Låsa upp fjärr och sånt tänker jag på med men det kanske går hantera via HA då.)
Använder HA för användare, använder du ZigBee så registrerar du inget manuellt.

Som sagt, i min värld är den ett klart bättre lås än BG3000.
 
Redigerat:
M
D DrOneTwoThree skrev:
Så Länsförsäkringar kan sätta ner ersättning vid inbrott, om jag inte har installerat huset med godkänt lås enligt SSF 3522 klass 3.
Då hade jag nog sett över min hemförsäkring. Vill inte starta nån diskussion om försäkringar men just LF har väldigt ofta lite märkliga krav.
 
MrJay MrJay skrev:
Använder HA för användare, använder du ZigBee så registrerar du inget manuellt.

Som sagt, i min värld är den ett klart bättre lås än BG3000.
Har den själv. Kör via HA också med zigbeemodulen. Ett stort plus är ju att det är en godkänd enhet men ingen utav Beslagsgruppens lås inte är det (såvitt jag vet).

Hur kör du användarhanteringen i HA? Du kan DMa mig.
 
Nu kände jag mig tvungen att regga ett konto bara för att faktiskt undra hur det kan komma sig att inget av Beslagsgruppens digitala lås finns med i sammanställningen om alternativ. Jag har hemma på garaget ett BG3000 monterat med ASSA 510 och på ytterdörren ett Bg4000 (som är ett godkänt lås tillsammans med godkänd låskista) monterat med ett ASSA 2500. Båda dessa lås är i mitt tycke otroligt bra och ligger helt klart i framkant. Låssmeden som installerade rekommenderade dessa och det är inget jag har att invända. Att dessa inte finns med i sammanställningen är en stor gåta och säkerligen ett förbiseende av redaktionen.
mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.