Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Vi är inte eniga kring hur vi definierar begreppet "trovärdig källa" så att leta fler källor ter sig tämligen meningslöst. I min värld är det rimligt att beakta praxis, rekommendationer och tumregler från aktörer i branschen som trovärdigt. Att avkräva alla som publicerar sådant rapporter med egenutförda praktiska tester verkar överambitiöst.

Jag tror också att mängden fake news i avloppsbranschen är begränsad. Ryssarna fokuserar nog på annat.
Jag är bara intresserad av sakfrågan, om problem orsakade av för stort fall på småhus avloppsledningar är en myt som är välspridd eller om det finns något av substans bakom. Ingen prestige i frågan, jag har grävt efter underlag som ger stöd för påståendet men har under åren aldrig hittat något.

Vad folk tror eller vad traditionen bjuder är av mindre intresse för mig. Och någon illasinnad avsändare av typen ryssar med fake news behövs inte för att människor ska hitta på myter, det gör vi så bra för egen maskin. Det är nästan som att den mänskliga hjärnan har evolverat till att hitta på små berättelser om olika orsakssamband t o m för situationer där sådana inte finns...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det är inte så att snålheten varit i farten, ombyggt till snålspolande toaletter och då finns det inte vatten för forsla skiten så långa sträckor. Snålspolande i villor är bara skit det med och kan ge problem i framtiden.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H Haddesig skrev:
Det är precis detta som är problemet, vattnet rinner undan för snabbt, för att lutningen inte är rätt. Rören är korrekta i mått och i plast, däremot vet jag inte konditionen på rör under mark hos grannen. Vi har bara åtgärdat/bytt ut rör under mark på vår tomt. I fjol grävdes nytt, och hade jag tänkt mig för… hade jag grävt nytt istället för att byta ut det befintliga. Men det är lätt att vara efterklok.
H Haddesig skrev:
Tack för svar!
Husen byggdes vid samma tidpunkt, av två vänner. Vi köpte vårt för mer än 20 år sedan, ny granne kom till det andra huset för ca 10 år sedan
Avlopp på vår mark har vi alltid fått sköta, kommunen sköter endast brunn och stam nedanför vår markgräns.

Om husen byggdes exakt samtidigt hur kan man då avgöra vems röret var först.. grannens? Men marken ägde den grannen inte vid detta tillfälle.. isf
Är det kommunalt avlopp är lantmäteriet inte rätt instans. Ta kontakt med va-bolaget och fråga var granntomten har sin anslutningpunkt. Kan vara i brunnen eller i en gemensam punkt där ledningarna möts. Ledningen fram till brunnen är i så fall kommunens ansvar.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Min gamla röris sa alltid att korvarna åker som små båter på vattnet fram till anslutningspunkten/brunnen.
Det förutsätter att dom flyter på vatten, vilket dom i regel gjorde fram till kanske 60-talet.

När den moderna fettsnåla sockerdieten tog över uppför sig korvarna mer som sänkta ubåtar och ligger där på botten i toan. Svårt för vattnet att få med sig dom. Vänd er om och titta vilken sorts "båtar" ni producerar, så får ni ett kvitto på vilken sorts mat ni äter. Mina "båtar" flyter.

Det löser kanske inte TS problem, svårt att få en granne att ev. byta diet. 🙄🙄
Eget rör ner till brunnen verkar klart bäst.
 
  • Haha
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är inte så att snålheten varit i farten, ombyggt till snålspolande toaletter och då finns det inte vatten för forsla skiten så långa sträckor. Snålspolande i villor är bara skit det med och kan ge problem i framtiden.
Den frågan har jag försökt få svar på av grannen, men inte fått. Troligen är det så hos grannen, men vi har det inte.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oavsett vad problemet är så finns det ju bara en lösning, gräv upp och byt rören till plaströr. Jag skulle göra som föreslagits i tråden, dra nya rör från ditt hus hela vägen ned till brunnen. Sen kan grannen ha kvar de gamla rören tills den dag de helt fallerar. Då kan grannen dra nya rör på sin egen fastighet. Om grannen inte vill vara med och dela på kostnaden för nya rör.

Hittar du en lokal grävare och så kan du få detta gjort på en dag och för småpengar. Jag gjorde det förra sommaren och kostnaden var under 10 000 kr. Men då köpte jag och la rören själv, lokal grävkille med minigrävare grävde schaktet i fall på en fm. Jag gjorde återfyllningen för hand med en skyffel, tog några söndagseftermiddagar under hösten. Nu ett år senare är gräsmattan så gott som återställd, lite förhöjd är marken ännu.
Ligger på planering nu
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rooten48 skrev:
Min gamla röris sa alltid att korvarna åker som små båter på vattnet fram till anslutningspunkten/brunnen.
Det förutsätter att dom flyter på vatten, vilket dom i regel gjorde fram till kanske 60-talet.

När den moderna fettsnåla sockerdieten tog över uppför sig korvarna mer som sänkta ubåtar och ligger där på botten i toan. Svårt för vattnet att få med sig dom. Vänd er om och titta vilken sorts "båtar" ni producerar, så får ni ett kvitto på vilken sorts mat ni äter. Mina "båtar" flyter.

Det löser kanske inte TS problem, svårt att få en granne att ev. byta diet. 🙄🙄
Eget rör ner till brunnen verkar klart bäst.
Jo nu jäklarr åker det en dietista i brevlådan anonymt 😁
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade dragit ett nytt rör parallellt med befintliga från befintlig förgrening till ny förgrening precis vid brunn (om det inte går att göra en ny anslutning till brunnen), som blir er egna ledning samt byta ut befintliga förgrening till rak skarv. På så sätt så blir det bara sista decimetern gemensam.
Egentligen känns det som man kunde såga av grannens rör vid tomtgräns, proppa igen det och gräva ner en egen ledning. Det är nog inte tillrådligt., dessvärre.
Fast känslan... mmm!
 
När ni bytte röret tidigare, utan grannens medverkan, så borde ni bara lagt ned en ny egen ledning, och låtit grannen fortsätta använda den gamla.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När ni bytte röret tidigare, utan grannens medverkan, så borde ni bara lagt ned en ny egen ledning, och låtit grannen fortsätta använda den gamla.
Ja det är det jag grämer mig över, men det är lätt att vara efterklok 🙄 men gjorde det i hopp om att det trots allt skulle eliminera risken att nåt hänt med det gemensamma röret. Sprickor, rötter osv
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Känns dock lite konstigt att vi ska behöva ha två avloppsrör på vår mark.. på ett ställe där jag skulle enl tidigare plan kunna bygga en grillkåta. Men det går ju inte om vi ska göra plats för ytterligare ett rör, för då blir det för snävt
 
Claes Sörmland
H Haddesig skrev:
Känns dock lite konstigt att vi ska behöva ha två avloppsrör på vår mark.. på ett ställe där jag skulle enl tidigare plan kunna bygga en grillkåta. Men det går ju inte om vi ska göra plats för ytterligare ett rör, för då blir det för snävt
Du kan ju informera grannen att denne måste sluta leda sitt avloppsvatten genom din fastighet via din ledning utan rättighet och att denne har t ex 6 mån på sig att sluta med detta och ordna en egen ledning på egen mark eftersom du planerar att bebygga marken. Inte det bästa för grannfriden men i princip har grannen ingen rätt att använda din mark utan din tillåtelse om rättighet inte finns. Risken är ju att grannen försöker tilltvinga sig rätt med hjälp av Lantmäteriet. Och grannen kommer ju få spel om du först meddelar detta och sen börjar schakta för ditt nya rör...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan ju informera grannen att denne måste sluta leda sitt avloppsvatten genom din fastighet via din ledning utan rättighet och att denne har t ex 6 mån på sig att sluta med detta och ordna en egen ledning på egen mark eftersom du planerar att bebygga marken. Inte det bästa för grannfriden men i princip har grannen ingen rätt att använda din mark utan din tillåtelse om rättighet inte finns. Risken är ju att grannen försöker tilltvinga sig rätt med hjälp av Lantmäteriet. Och grannen kommer ju få spel om du först meddelar detta och sen börjar schakta för ditt nya rör...
Sant
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Anslutningspunkten mot kommunalt VA brukar oftast vara 0,5 meter utanför fastighetsgränsen.

[bild]
[länk]
Men vid utbyggnad i äldre områden kan anslutningspunkten ha ett annat läge. Två eller flera fastigheter kan ha en gemensam servisledning ut till huvudledningen men då ansvarar VAverket för ledningen inne på privat mark(servitut skrivs)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.