Hej

Senaste veckorna ha det varit rinnande försiktigt vatten från skvallerslangen

sedan i söndags så klipptes vattnet från samtillfällighet men efter de har slagit på vattnet så började rinna ut all vatten genom säkerhetsventilen till expansionskärl.

Jag stängde av kallt vattnet till pannan eftersom varje gång jag öppnar avstängaren så ökar trycket mer än 1,5bar och all vatten åker ut genom skvallerslagen!

Tacksam för all tips och tricks som ni skulle komma med!
 
  • Intrikat kopparledningssystem, ventilationsrör, fästen på vit vägg, indikation på VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler och kranar; vita och svarta kakel; öppen service lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen varmvattenberedare med synliga komponenter, rör och kablar i ett förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit värmepump med digital display, barnritningar på en vägg, företagskontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedare i ett skåp, rör, ledningar, delvis öppen dörr, oorganiserat, husgeråd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med pannor, rör, elektriska kablar och tekniska komponenter i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledning, tryckmätare och ventiler. Etikett: "MONMIF ITALY". Slitna, industriella detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar monterade på vägg, vita fästen, del av stol, sanitetsprodukt synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ventilen har inget med varmvattnet att göra, det är något annat som är fel.
(Den är till för påfyllning av värmekretsen och säkerhetsventilen ska öppna så att den inte "sprängs" när trycket blir för högt t.ex. vid påfyllning.)
 
  • Gilla
Fabian S. och 1 till
  • Laddar…
Jag förutsätter att du menar värmevatten iom att det står på displayen att du har 50ºC varmvatten? Du fyller bara på värmesystemet när du vrider på vattnet, det ska vara avstängt normalt, öppnas bara för att fylla systemet, säkerhetsventilen gör sitt jobb när den öppnar och släpper ut vatten om trycket blir för högt.

Nu börjar värmen gå igång i systemet och då expanderar det, om inte expansionskärlet kan ta mer så rinner det ut. Går trycker upp fort när du fyller kan du ha ett trasigt expansionskärl.

Menar du den ventilen?
 
  • Komplex array av koppar och järnrör med ventiler installerade mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om det är mantel på vp så kan det vara vvberedaren som det har gått hål på så det läcker ut i värmesystemet.
Om det är rätt ventil du öppnar.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Har värmeväxlaren/elpatronen gått sönder?
 
Är det ventilen på bild två så är det som skrivits påfyllningen för värmesystemet. Enda gången den ska vara öppen är när man fyller på värmesystemet. Är det ventilen som jag ringat in som du stängt så ligger du lite mer illa till då det kan ha gått hål på manteln i varmvattenberedare så det läker över vatten till värmesystemet
 
  • Rörledningar och ventiler nära en vägg markerade med blå cirkel. Fokus på rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Denna borde vara kallvatten till vp. Rörinstallation, kopparledningar, ventiler, bruna och gröna nyanser, vit vägg, inomhus, avstängningsventil markerad med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Emanuel01 skrev:
Denna borde vara kallvatten till vp.[bild]
Japp det stämmer, Det är den som jag måste ha stängt annars så fylls systemet på manometer över 1,4bar så börjar skvallerslanger rinna
 
F Fadi Salim skrev:
Japp det stämmer, Det är den som jag måste ha stängt annars så fylls systemet på manometer över 1,4bar så börjar skvallerslanger rinna
Aj då. Då läcker varmvatten nog över till värmevattnet som tidigare nämnt.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Jag förutsätter att du menar värmevatten iom att det står på displayen att du har 50ºC varmvatten? Du fyller bara på värmesystemet när du vrider på vattnet, det ska vara avstängt normalt, öppnas bara för att fylla systemet, säkerhetsventilen gör sitt jobb när den öppnar och släpper ut vatten om trycket blir för högt.

Nu börjar värmen gå igång i systemet och då expanderar det, om inte expansionskärlet kan ta mer så rinner det ut. Går trycker upp fort när du fyller kan du ha ett trasigt expansionskärl.

Menar du den ventilen?
Tja
Tack för ditt snabba svar, Nej då den är inte denna ventil. Den är den andra avstängaren som är på bild 1
 
  • Komplexa kopparrör, ventiler och kopplingar för vatteninstallation markerade med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
F Fadi Salim skrev:
Tja
Tack för ditt snabba svar, Nej då den är inte denna ventil. Den är den andra avstängaren som är på bild 1
Om trycket ökar i värmesystemet när du vrider på där så är det något fel. Värmesystemet ska vara slutet och endast den ventilen jag visade på bilden ska kunna fylla systemet.
 
Violina Violina skrev:
Har värmeväxlaren/elpatronen gått sönder?
Värmeväxlar roterar som det och elpatron värmer ju. Det som är problemet med att när jag har kallvatten kranen öppnat så fortsätter trycket ökar i manometer
 
  • Rörinstallation med kopparledningar och ventiler, inomhus, väggfästen, omsorgsfullt arrangerade, markerad detalj, professionell rörmokeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S0MMER S0MMER skrev:
Om trycket ökar i värmesystemet när du vrider på där så är det något fel. Värmesystemet ska vara slutet och endast den ventilen jag visade på bilden ska kunna fylla systemet.
jajamän det är helt rätt! Kan det vara säkerhetsventilen som öppnas efter 1,1 bar allt eftersom så den inte håller tät ?..
 
Det ska stå på säkerhetsventilen vilket tryck den öppnar vid. Men trots detta, trycket ska överhuvudtaget inte öka på värmesystemet när du vrider på ventilen du visade.
 
V Vector skrev:
Är det ventilen på bild två så är det som skrivits påfyllningen för värmesystemet. Enda gången den ska vara öppen är när man fyller på värmesystemet. Är det ventilen som jag ringat in som du stängt så ligger du lite mer illa till då det kan ha gått hål på manteln i varmvattenberedare så det läker över vatten till värmesystemet
Jag måste stänga den därifrån annars så kommer det bara rinna ut genom skvallerslangen ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.