FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Även om personen säger konstiga saker till dig måste du väl inte ”kalla” honom något? Avbryt arbetet och be honom dra så behöver du inte ödsla energi på en sådan människa.
Konstiga saker? Sexuella trakasserier kallas det.
 
  • Gilla
Tornugglan och 6 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Även om personen säger konstiga saker till dig måste du väl inte ”kalla” honom något? Avbryt arbetet och be honom dra så behöver du inte ödsla energi på en sådan människa.
Arbetet har han själv avbrutit och nä inga fler renoveringar med honom
 
Hur vill du att överblecket skall monteras?
Hur är det monterat nu?
Det skall definitivt inte monteras enbart under locken om det är en stående panel med lock och bottenbräda.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Vad baserar du det på?
I princip allt du skriver...
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
I princip allt du skriver...
Utveckla
 
H Hegge_ skrev:
Hur vill du att överblecket skall monteras?
Hur är det monterat nu?
Det skall definitivt inte monteras enbart under locken om det är en stående panel med lock och bottenbräda.
Varför? Har du utbildning på detta?
 
  • Wow
  • Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Som nödlösning kan det placeras på panelbräda under lockläkt/lockbräda vid renovering, fönsterbyte, etc.
Men går inte att svara på utan att veta hur konstruktion ser ut och orsak till varför man gör det valet.
 
  • Gilla
Christin Olsson och 1 till
  • Laddar…
R
E Evalarsson36 skrev:
Jag har en diskussion med min snickare om hur överblecket ska sitta. Vi är inte helt överens. Finns det någon här som är plåtslagare som kan visa bilder på hur det ska se ut? Träpanel
Hej jag är lösvirkesbyggare och har byggt över 50 hus i lösvirke.

Vid nyproduktion så ska överbleck monteras innanför vindpappen/duken alternativt utegips eller asfaboard för att kondens och drivvatten inte ska skada stommen.
Vid renovering byte fönster mm. Så finns det vedertagna metoder om att det inte går att få in överblecket bakom vindskyddet utan att demontera all panel ovan, där av så kan man lägga blecket mot vindskyddet alternativt mot spikläkten beroende på hur konstruktionen ser ut.

Mvh Janne
 
  • Gilla
SusoDus och 11 till
  • Laddar…
R
E Evalarsson36 skrev:
Ser många som monterat bara under locken. Är det fel?
Ja det är fel.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Hej jag är lösvirkesbyggare och har byggt över 50 hus i lösvirke.

Vid nyproduktion så ska överbleck monteras innanför vindpappen/duken alternativt utegips eller asfaboard för att kondens och drivvatten inte ska skada stommen.
Vid renovering byte fönster mm. Så finns det vedertagna metoder om att det inte går att få in överblecket bakom vindskyddet utan att demontera all panel ovan, där av så kan man lägga blecket mot vindskyddet alternativt mot spikläkten beroende på hur konstruktionen ser ut.

Mvh Janne
Tack
Används fortfarande asfaboard?
 
  • Gilla
Christin Olsson
  • Laddar…
R
E Evalarsson36 skrev:
Tack
Används fortfarande asfaboard?
Ja Hm-hus i Göteborg bygger med detta jag vet ett flertal snickare som använder det.

Prata med din snickare om detta, ett tips är att inte gå i klinch med en hantverkare då dom ofta inte är så socialt duktiga på diskussioner om sitt hantverk ofta prestige. vilket är tråkigt i sig.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Ja det är fel.
Behöver inte vara fel i vissa situationer av renovering. Är enda alternativet att placera ovanpå panelbräda så gör man.
Men det krävs då ett bleck som görs med ett lätt invik i överkant på plåten, t.ex 10 mm från kanten. Där kanten pressas in mot panelbrädan vid montering. Sedan bör målning utföras så färgen går ut lite över plåten.
 
R
A AndersS skrev:
Behöver inte vara fel i vissa situationer av renovering. Är enda alternativet att placera ovanpå panelbräda så gör man.
Men det krävs då ett bleck som görs med ett lätt invik i överkant på plåten, t.ex 10 mm från kanten. Där kanten pressas in mot panelbrädan vid montering. Sedan bör målning utföras så färgen går ut lite över plåten.
Jag vet att det är många som gör på detta vis men det gör inte att det är korrekt utfört, finns många hemmasnickrare i vårt avlånga land.
O det kan fungera beroende på hur väderutsatt fasaden är. Men gör ett byggbolag det och panelen ruttnar eller ännu värre att vattnet letar sig in i konstruktionen så blir det jobbigt för byggbolaget i en tvist o hävda att jag har sett andra göra det.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Ja Hm-hus i Göteborg bygger med detta jag vet ett flertal snickare som använder det.

Prata med din snickare om detta, ett tips är att inte gå i klinch med en hantverkare då dom ofta inte är så socialt duktiga på diskussioner om sitt hantverk ofta prestige. vilket är tråkigt i sig.
Too late 😏
 
R
E Evalarsson36 skrev:
Too late 😏
Ajdå ok jag förstår, lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.