H hempularen skrev:
Som sagt jag skulle också tro att du kan få ett eget rör för typ 10 - 15 000. Det är väl visserligen surt att betala alls för ett fel som man anser är grannens. Men det löser problemet för dig på ett relativt smärtfritt sätt, och utan att eskalera grannkonflikten.
Absolut! Tack för input från er alla
 
Claes Sörmland
Uppslag till felorsak:

Det är inte så att när man bytte till plaströr att man la standard 110-mm-rör men att grannens uppströms ledningar är äldre och i betong och har en större innerdiameter? I så fall uppstår ju proppar vid övergången och när dess proppar som är tjockare än 110-mm-röret trycks in i detta så blir det stopp i den nya plastledningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
wildeside
H Haddesig skrev:
Den info jag har fått är från fackman, och kan inte sia för egen del
Jag har väl en del kunskap, har grävt ner nån km avloppsrör genom åren.
På några ritningar har någon intelligent räknat ut och ritat avloppen och lagt till några s-kurvor för att bromsa ner hastigheten.
Om det har någon funktion i verkligheten vet jag inte.
Men har man en fall höjd på 8 meter på 20 meters längd så blir det många svängar om man ska få till ett fall på 1-2 cm/metern.
 
Då handlar det om att bromsa farten så att det inte går allt för fort.
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men aldrig med en trovärdig källa lustigt nog.
Vadå inte med en trovärdig källa?

Iprincip varenda källa jag hittar (förutom några inlägg från detta forum kanske) klassar jag som trovärdiga källor. Avloppsguiden tex, är en information från ett antal kommuner som gjort gemensam sak.

Går du till en rörtillverkare hittar du samma sak.

här är mer trovärdiga källor:

https://vattenbokhandeln.svensktvatten.se/wp-content/uploads/2018/10/P90.pdf

men lite bökigt att räkna ner till 110mm rör.
 
  • Gilla
Henke1951
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
8 meter på 20 meters längd s
då tar man väl upp det med en vertikal del istället? Skit och vatten faller lika fort.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
wildeside
MathiasS MathiasS skrev:
då tar man väl upp det med en vertikal del istället? Skit och vatten faller lika fort.
Kan säga att det är skitjobbigt i en slänt eller brant att ta upp fallhöjden vertikalt😅
Antingen får man gräva långt in i slänten eller ha en massa vertikala bitar så hela avlopps stammen ser ut som en trappa, går åt en och annan böj med.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kan säga att det är skitjobbigt i en slänt eller brant att ta upp fallhöjden vertikalt😅
Antingen får man gräva långt in i slänten eller ha en massa vertikala bitar så hela avlopps stammen ser ut som en trappa, går åt en och annan böj med.
jo jag förstår det, men kanske enklare än att bygga serpentinavlopp....:)
 
Gå på entreprenören som bytte rör och se till att åtgärden som faller ut är att parallella rör dras. Det är en lösning som kommer att fungera och det enda som är kvar är att minimera kostnaden för åtgärd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag har väl en del kunskap, har grävt ner nån km avloppsrör genom åren.
På några ritningar har någon intelligent räknat ut och ritat avloppen och lagt till några s-kurvor för att bromsa ner hastigheten.
Om det har någon funktion i verkligheten vet jag inte.
Men har man en fall höjd på 8 meter på 20 meters längd så blir det många svängar om man ska få till ett fall på 1-2 cm/metern.
Hur långa lodräta rör (fall) kan man ha, och hur utformas övergången till vågrät?
 
wildeside
MathiasS MathiasS skrev:
jo jag förstår det, men kanske enklare än att bygga serpentinavlopp....:)
Inte om man ska ta hänsyn till säkerhet i grävda schakt med 45 graders rasvinkel.
Jag förespråkar varken serpentin eller vertikalt.
Bättre att anlägga några svängar innan det går ihop med annan stam för att bromsa upp flödet lite, om man ny prompt måste göra någon åtgärd.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
wildeside
J JohanLun skrev:
Hur långa lodräta rör (fall) kan man ha, och hur utformas övergången till vågrät?
Ganska många meter om man funderar på avloppet oftast är utformat i flervånings hus.
Vet inte hur det är löst i skyskrapor men i dom flervåningshus jag varit i och har sett avloppslösningen i har haft vertikala avloppsrör mellan våningarna.
 
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Vadå inte med en trovärdig källa?

Iprincip varenda källa jag hittar (förutom några inlägg från detta forum kanske) klassar jag som trovärdiga källor. Avloppsguiden tex, är en information från ett antal kommuner som gjort gemensam sak.

Går du till en rörtillverkare hittar du samma sak.

här är mer trovärdiga källor:

[länk]

men lite bökigt att räkna ner till 110mm rör.
Vad jag menar med trovärdig källa är t ex en källa som redovisar t ex empiriska mätningar som fastställer att för hög lutning är ett faktiskt problem för småhusavlopp för enstaka fastigheter. Eller att det i alla fall finns en matematisk modell som antyder att det kan vara ett problem under de förutsättningarna.

Avloppsguiden hänvisar således inte till en trovärdig källa. Den hemsidan hänvisar till Naturvårdsverkets gamla skrifter för enskilda avlopp och de har jag läst, där står inget om att lutningen på ledningar för små enskilda avlopp kan vara för stor. De nämner bara minimilutning.

Svensk vattens P90 Dimensionering av allmänna avloppsledningar handlar ju inte om enskilda fastigheters ledningar utan om större allmänna avloppsledningar. Då gäller ju helt andra förutsättningar. Jag bläddrade i den och det som jag hittar är ett resonemang om att betongkulvertar i sådan större infrastruktur slits av höga avloppsvattenflöden (avsnitt 5.2.7 s. 35 se nedan). Inte det som påståendet gäller. Jag hittar inget om enskilda småhus avloppsrör i plast och hur de skulle påverkas av ett brant fall. Om det jag har missat något i skriften så citera gärna, vore kul om denna vandringsgrej faktiskt har stöd i något av substans!

Tekst om erosionsrisk och maxhastigheter för betongrör, ledningslutning relaterat till materialval som stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gäller rörtillverkare så sist jag kollade när detta var uppe i en tråd så fanns ingen sådan info om maxlutning när jag läste på tillverkarnas sidor. Men vi kan väl ta några tillverkare om detta är en utbredd uppgift! Vilken tillverkares manual hade du tittat i?
 
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
då tar man väl upp det med en vertikal del istället? Skit och vatten faller lika fort.
I mitt villaområde grävdes förra året för avlopp för nya tomter. Man la 200 mm rör i plast. Terrängen inkluderar höjder och ledningarna upp till de högre tomterna las med samma fall som markens. Alltså en tiopotens över de någon enstaka procents lutning som är minimifallet för avlopp. Jag väntar nu på problemen med avloppen om man ska tro på teorin om det separerande vattnet och toapappret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad jag menar med trovärdig källa är t ex en källa som redovisar t ex empiriska mätningar som fastställer att för hög lutning är ett faktiskt problem för småhusavlopp för enstaka fastigheter. Eller att det i alla fall finns en matematisk modell som antyder att det kan vara ett problem under de förutsättningarna.

Avloppsguiden hänvisar således inte till en trovärdig källa. Den hemsidan hänvisar till Naturvårdsverkets gamla skrifter för enskilda avlopp och de har jag läst, där står inget om att lutningen på ledningar för små enskilda avlopp kan vara för stor. De nämner bara minimilutning.

Svensk vattens P90 Dimensionering av allmänna avloppsledningar handlar ju inte om enskilda fastigheters ledningar utan om större allmänna avloppsledningar. Då gäller ju helt andra förutsättningar. Jag bläddrade i den och det som jag hittar är ett resonemang om att betongkulvertar i sådan större infrastruktur slits av höga avloppsvattenflöden (avsnitt 5.2.7 s. 35 se nedan). Inte det som påståendet gäller. Jag hittar inget om enskilda småhus avloppsrör i plast och hur de skulle påverkas av ett brant fall. Om det jag har missat något i skriften så citera gärna, vore kul om denna vandringsgrej faktiskt har stöd i något av substans!

[bild]

Vad gäller rörtillverkare så sist jag kollade när detta var uppe i en tråd så fanns ingen sådan info om maxlutning när jag läste på tillverkarnas sidor. Men vi kan väl ta några tillverkare om detta är en utbredd uppgift! Vilken tillverkares manual hade du tittat i?
Vi är inte eniga kring hur vi definierar begreppet "trovärdig källa" så att leta fler källor ter sig tämligen meningslöst. I min värld är det rimligt att beakta praxis, rekommendationer och tumregler från aktörer i branschen som trovärdigt. Att avkräva alla som publicerar sådant rapporter med egenutförda praktiska tester verkar överambitiöst.

Jag tror också att mängden fake news i avloppsbranschen är begränsad. Ryssarna fokuserar nog på annat.
 
  • Gilla
Ockupanten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.