U Utsliten och utdömd skrev:
Plastmatta i en byggnad byggd innan 1930
Men är det så stor skillnad då?

Jag drar mig till minnes (i min barndom) ett undantag som var byggt ca 1930. Där var det någon slags matta på golvet. Inte plast då, men något som påminner om plast.
Vad skall man lägga dit om man nu vill renovera på ett bevarande sätt?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är enkelt, man skriver var man gått i skola och nämner inget om examen. Det finns massor med möjligheter.
Håller inte helt med. Skriver man exempelvis "IT-Programmet 180p" och det visar sig att man gick där i två veckor finns det nog en påtaglig risk att man skaffar sig lite problem. Det är en glidande skala mellan att vara aningen otydlig till att bete sig direkt bedrägligt...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag lovar dig, ingen bryr sig om examen. Knappt ens vid första jobbet absolut inte efter första jobbet.
Så tänkte nog Refaat också...

Sort rad med människor, lyssnar uppmärksamt, inomhus, affärsmiljö, konferens eller föreläsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är enkelt, man skriver var man gått i skola och nämner inget om examen. Det finns massor med möjligheter. Jag har liksom några andra här i tråden inte tagit ut examen och det fungerar hur bra som helst och ingen frågar efter mer än så, utan tittat bara på vad jag gjort genom åren.
Jag är benägen att tro att man kommer undan med det. Jag hade ju som sagt inte examen när jag sökte jobb.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det sagt ångrar jag inte min tid på KTH. De få gånger jag stött på folk i branschen helt utan högre utbildning så saknar de något. Skulle kalla det ingenjörsmässighet.
Jag ångrar inte att jag tog ut examen även om det tog mig säkert nån veckas arbete att plugga och ta ledigt för att skriva tentorna.

Jag håller inte med om att de utan examen behöver sakna nåt, men numera är det väl så att om man får hyggliga betyg och har ett hyfsat intresse så nästan förutsätts det att läsa. Sen kan vissa under utbildningen antingen tröttna eller starta företag eller få ett bra erbjudande som gör att man hoppar av. Att ha hoppat av utbildningen kan ju betyda att man satsat på nåt annat... Steve Jobs var väl förespråkare för Turn on, Tune in and drop out... Så bland dropouts så finns det nog de med extremt starkt entreprenörskap.

De som har stor drivkraft kommer lyckas, med eller utan utbildning...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
U
Det vet ju rätt mycket ironi i det inlägget.

I det stora hela är min åsikt att man renoverar för sig själv när man ska bo där. Gör vad du vill, eftersom alla har olika förutsättningar, stil, budget osv.
Sen finns de ju de som renoverar för att tjäna pengar och då är det viktigare att gå efter trend och kanske inte byggnadsvård (som just nu är lite trendigt)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror man använder testerna extremt slentrianmässigt. Jag hörde om en person som var inne som konsult hos ett företag under ett års tid för att därefter göra något annat en kortare tid. Sen hörde företaget av sig igen och ville ha tillbaks personen som man varit mycket nöjd med. Under tiden för frånvaron hade man infört krav på IQ-test och det var personen såklart tvungen att göra.
Jag undrar om ett IQ-test verkligen fungerar bättre på att avgöra om personen kommer klara uppgiften än ett år tidigare erfarenhet.
Jag har varit med om ett par intervjuer där man gjort bland annat personlighetstester, problemlösningstester och intelligenstester.
Har ingen aning om vad de ska vara bra för, de brukar säga att det är för att mina chefer ska veta hur jag är som person och kunna jobba bättre tillsammans.
Upplever dock att man efter anställningen börjat helt skiter i det och gör som man alltid gjort...

För mig idag är dessa tester ett varningstecken då det visar de som rekryterar inte riktigt vet vad de pysslar med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vördnadsfullt restaurera?!
Var är kolspisen, utedasset på innergården?!
Vördnadsfullt restaurera är naturligtvis att bara "reparera" och behålla det gamla.
Man reparerar det trasiga i utedasset. Men behåller det. Och använder det.

Att föra in en WC i ett sekelskiftesbostad är sannerligen att renovera sönder.
Det första de som skall åtgärda ett sönderrenoverad sekelskiftesbostad gör är att plocka bort WC.

13th Marine 13th Marine skrev:
Och kvadratmeterpriset kan ju också ha en korrelation med avståndet från populära områden, ju äldre desto centralare.
Och det är väl en förklaring som är ganska konsistent med verkligheten. Den förklarar varför man kan köpa sekelskiftsbostäder närmast gratis i mindre orter. Men de har skyhöga kvm-priser i centrala lägen.

Men den förklaringen är inte lika populär.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Varför kan du inte ta och beskriva hur du menade att det du skrev sänker produktionskostnaden.
Ja, varför? Jag påpekade bara att om en vara/tjänst (vilket nyproducerade bostäder är) inte går att sälja så beror det högst troligen på att priset är för högt. (Förenklat förstås; om efterfrågan är noll hjälper det inte att sänka priset till noll).

Du tycks ha missförstått och trodde att det var ett förslag om hur man sänker produktionskostnaden, trots att jag i samma inlägg (#942) skrev att "hur säljaren ska ändra på varan/tjänsten och produktionen för densamma så att den går att sälja är högst individuellt för varje vara/tjänst (eller åtminstone för varje typ av vara/tjänst)".

Så du är ute på en slags "wild goose chase" här. Vi tar det en gång till: jag har inte föreslagit något sätt att sänka kostnaderna för bostadsproduktion.
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
För mig idag är dessa tester ett varningstecken då det visar de som rekryterar inte riktigt vet vad de pysslar med.
Varning för vad? Att rekryterarna för ett företag till en tjänst är inkompetenta säger väl inte nödvändigtvis speciellt mycket om hur man i en framtid kan komma att trivas på arbetsplatsen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så tänkte nog Refaat också...
Nja, det var väl tvärtom.
Han påstod sig ha disputerat för att han bedömde att det skulle ge fördel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nja, det var väl tvärtom. Han påstod sig ha disputerat för att han bedömde att det skulle ge fördel.
Och att skriva exempelvis "IT-Programmet 180p" och därmed antyda att man är civilingenjör när man i verkligheten kanske bara gått där en kortare tid är väl något liknande?
 
J JohanLun skrev:
Att kunna sälja in sig verkar nästan vara viktigare än att kunna prestera och vara kompetent, så det är en viktig egenskap. Vet många blygsamma och kompetenta som det går betydligt sämre för än de som sticker ut hakan även om de inte alltid presterar lika bra som de utgör sig för. Med det inte sagt att Anders och hans bror är duktiga, det tror jag nog. Men blygsam är ju A inte av det vi sett här i forumet. :D :p ;)
Orsaken till det är att cheferna är oroliga för att den blygsamma inte har någon inre motor. Man är ovilliga att anställa folk som måste mikromanageras för att det skall komma ut något.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Håller inte helt med. Skriver man exempelvis "IT-Programmet 180p" och det visar sig att man gick där i två veckor finns det nog en påtaglig risk att man skaffar sig lite problem. Det är en glidande skala mellan att vara aningen otydlig till att bete sig direkt bedrägligt...
Hur svårt kan det vara?
Om IT-programmet ger en examen efter 180p så kan man inte skriva "IT-Programmet 180p" om man inte har tagit examen från det programmet. Om det bara är exjobbsrapporten som fattas så får man dra ifrån så många poäng som exjobbet ger.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har varit med om ett par intervjuer där man gjort bland annat personlighetstester, problemlösningstester och intelligenstester.
Har ingen aning om vad de ska vara bra för, de brukar säga att det är för att mina chefer ska veta hur jag är som person och kunna jobba bättre tillsammans.
Upplever dock att man efter anställningen börjat helt skiter i det och gör som man alltid gjort...

För mig idag är dessa tester ett varningstecken då det visar de som rekryterar inte riktigt vet vad de pysslar med.
Hm, du säger att du inte förstår dig på A.
Och sedan säger du att de som ägnar sig åt A därför inte vet vad dom håller på med.

Varför skulle inte andra kunna förstå sig på A och därför kunna använda A på ett framgångsrikt sätt?
Du har uteslutet att andra kan förstå, därför att du själv inte förstår.
 
P pmd skrev:
Hur svårt kan det vara?
Nej det borde inte vara svårt. Men om man skriver något som på minsta sätt kan tolkas som en avlagd examen, fast man inte har det, anser jag att man slirar med sanningen och är ute på fel väg. Även om man skulle kunna komma undan med formuleringen är det för mig uppenbart att personen i fråga är ointressant för mig!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.