Värmer upp huset med en luftluft. Men på natten när sonens rum är stängt så blir det kallt i hans rum. Jag tänkte sätta in en värmeförflyttare, men som vanligt brukar det inte bara vara att "sätta in", utan det ska tänkas på massa saker. Vad ska man tänka på för att det ska fungera? Vilken sort ska man ha?
 
Vad har ni för typ av ventilation?

Det är lättare att flytta sval luft tillrum med varm luft, det förstärker också den naturliga luft-/värmespridningen.
Det måste även vara "överluft" till rummet där sval luft tas från.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har ni för typ av ventilation?

Det är lättare att flytta sval luft tillrum med varm luft, det förstärker också den naturliga luft-/värmespridningen.
Det måste även vara "överluft" till rummet där sval luft tas från.
Har självdrag. Tänkte borra ett hål i väggen med någon sorts fläkt. Men finns tusen varianter och prisklasser.
 
K
M Förstagångsköparen skrev:
Har självdrag. Tänkte borra ett hål i väggen med någon sorts fläkt. Men finns tusen varianter och prisklasser.
Fresh fläkt hade jag kört då de är relativt tysta och du kan justera flödet för olika temperaturer. De kostar runt 1000kr om jag inte minns fel. Köp ingen billig på jula/biltema, de brukar låta väldigt högt.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Värmer upp huset med en luftluft. Men på natten när sonens rum är stängt så blir det kallt i hans rum. Jag tänkte sätta in en värmeförflyttare, men som vanligt brukar det inte bara vara att "sätta in", utan det ska tänkas på massa saker. Vad ska man tänka på för att det ska fungera? Vilken sort ska man ha?
Finns inget element på rummet ? Står dörren alltid helt stängd?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns inget element på rummet ? Står dörren alltid helt stängd?
Det finns element, men det är inte billigt med el. Vid riktigt kalla nätter då sätter jag på elementet såklart. Barnen ska inte behöva frysa. Men går det att hitta en bättre lösning, typ som värmeförflyttaren så vore det bra.

Dörren är öppen på dagarna.
 
K Kirre2021 skrev:
Fresh fläkt hade jag kört då de är relativt tysta och du kan justera flödet för olika temperaturer. De kostar runt 1000kr om jag inte minns fel. Köp ingen billig på jula/biltema, de brukar låta väldigt högt.
Ok tack! Ska kolla upp den!
 
K Kirre2021 skrev:
Fresh fläkt hade jag kört då de är relativt tysta och du kan justera flödet för olika temperaturer. De kostar runt 1000kr om jag inte minns fel. Köp ingen billig på jula/biltema, de brukar låta väldigt högt.
Är det en frånluftsfläkt? Eller vad kallas dessa värmeförflyttarna?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det finns element, men det är inte billigt med el. Vid riktigt kalla nätter då sätter jag på elementet såklart. Barnen ska inte behöva frysa. Men går det att hitta en bättre lösning, typ som värmeförflyttaren så vore det bra.

Dörren är öppen på dagarna.
Vad har du för temperatur i rummet utanför? Det måste finnas stora volymer av värme i luften du ska flytta, annars är det döfött. Väldigt ovanlig lösning med en fläkt i en vägg, gissar att du bor i område 4, ännu är inte elen dyr....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för temperatur i rummet utanför? Det måste finnas stora volymer av värme i luften du ska flytta, annars är det döfött. Väldigt ovanlig lösning med en fläkt i en vägg, gissar att du bor i område 4, ännu är inte elen dyr....
Hur ska jag lösa det mitt i vintern då?

Exakt temperatur vet jag inte, men luftluften sitter i trappan och den varma luften som kommer upp till övervåningen ska gå in direkt till rummet till höger.
 
Så här ser det ut
 
  • Luftkonditioneringsapparat monterad på vägg, bredvid en trappa inomhus om natten eller i dåligt belyst rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg, vit vägg, trästaket med handduk, enkel heminredning, varm belysning, hemmiljö, inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvänta dig inga underverk med den lösningen, resten av befolkningen använder elementen, du blir inte ruinerad av ett element påslaget på pojkens rum på vintern.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förvänta dig inga underverk med den lösningen, resten av befolkningen använder elementen, du blir inte ruinerad av ett element påslaget på pojkens rum på vintern.
Elradiatorer med elpanna.. Man blir ruinerad
 
M Förstagångsköparen skrev:
Elradiatorer med elpanna.. Man blir ruinerad
Vi bodde i en ombyggd sommarstuga i 3 år med oljeradiatorer i sovrummen. Eldade på dagen och satte på elementen någon timme innan natten. Våran hyresvärd trodde vi hade kopplat förbi mätaren för vi gjorde av med så lite el 😂
Låg på 400-500kwh/mån dec-feb.
Låt dörren vara öppen på dagen och sätt på elementet någon timme innan grabben går och lägger sig och stäng dörren. Blir inte så dyrt som man tror.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.