F
Kört ozoneair. Ena gången var i ett rum vi målade om men hur mycket vi än vädrade så luktade allt färg. En körning med ozone så förvann färglukten direkt! Även kört i en unken gardrob och i ett annat rum där unka möbler stått i 30 år och lukten försvann.

Så det funkar ju att sanera med, men det är inget man gör kontinuerligt och vill andas in .
 
  • Gilla
Alti och 9 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Kört ozoneair. Ena gången var i ett rum vi målade om men hur mycket vi än vädrade så luktade allt färg. En körning med ozone så förvann färglukten direkt! Även kört i en unken gardrob och i ett annat rum där unka möbler stått i 30 år och lukten försvann.

Så det funkar ju att sanera med, men det är inget man gör kontinuerligt och vill andas in .
Men då är det intressanta vilken modell du körde? Den med ozon eller utan.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
F
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Den med ozon.
[länk]
Grymt, då ska jag ta och hyra en sån till källaren
 
  • Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har inte läst ännu...
[länk]
Läste, men är fortfarande inte övertygad om att det är något annat än (en variant på) jonisator+UV-C. Dvs "samma" som övriga luftrenare på marknaden. Och fortfarande annorlunda än ozon.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Läste, men är fortfarande inte övertygad om att det är något annat än (en variant på) jonisator+UV-C. Dvs "samma" som övriga luftrenare på marknaden. Och fortfarande annorlunda än ozon.
Läs här: https://ozoneair.se/luftrenare/purify-120/
Text om luftrenare; Purify-apparater producerar normalt inte ozon, en modell har funktion för ozonnivåer under gränsvärdena.
Sen kan man ju ifrågasätta om ozonfunktionen på toppmodellen gör någon praktisk nytta om ozonproduktionen nu ligger "långt under gränsvärdena", eller om det är en gimmick.

Men det är ju rätt absurt att ozongeneratorer och luftrenare säljs under samma "ozoneair"-varumärke.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Läs här: [länk]
[bild]
Sen kan man ju ifrågasätta om ozonfunktionen på toppmodellen gör någon praktisk nytta om ozonproduktionen nu ligger "långt under gränsvärdena", eller om det är en gimmick.

Men det är ju rätt absurt att ozongeneratorer och luftrenare säljs under samma "ozoneair"-varumärke.
Vilket ytterligare pekar på att det är en jonisator, eftersom dessa faktiskt producerar små mängder ozon vid sidan av de laddade partiklarna.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Jag har läst flera seriösa studier om luftrenare och samtliga har kommit fram till att de inte gör någon skillnad.

Någon studie kunde till och med uppmäta sämre luftkvalité första året då mjukgörare i plasten skickades ut i rummet.

Här finns en studie.
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.estlett.1c00773
 
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Vilket ytterligare pekar på att det är en jonisator, eftersom dessa faktiskt producerar små mängder ozon vid sidan av de laddade partiklarna.
Fullt tänkbart. Den har i och för sig en dedikerad "Ozon"-knapp för att kontrollera funktionen, men det är ju möjligt att den bara ger extra boost till jonisatorn. Oavsett tycker jag det ger tydliga gimmick-vibbar.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
det dröjer upp till 2 veckor innan du kan vistas i ditt hem
Efter en ”ozonbehandling”???
 
Så här står det i manualen för Purify 120.
Instruktioner för luftrenarens rengöringslägen och information om lukter som kan uppstå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Pandre och 2 till
  • Laddar…
Har du ett friskt hus behövs inte dessa prylar. Luktar det skit så mår huset troligen inte bra. Ett friskt hus ger friska människor och vice versa.
Kan vara nått att hyra vid sanering möjligen.

Har du cancer funkar inte alvedon i längden man måste bota orsaken inte dölja den.

Haft unken luft med självdragsventilation. Satte in ny ventilation och avfuktare och nu är både jag och huset friska.
 
  • Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Absolut den gör underverk, man får dock inte vara i utrymmet när reningen pågår. vi skaffade en ozoneair när vi fick problem med minkar under trossbotten.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Fungerar sjukt bra. Jag har haft otroligt stora problem med bihålor under dom senaste 35åren, 1-2 toa rullar har gått åt om dagen. Både gått på kortison i årtionden och opererats utan effekt. Nu har vi 2st i huset och näsrinna och teppa är helt borta. Vi driver även en karateklubb där vi har personer med astma och problem med allergi (är i en källare) även här är skilldaden markant, dom med astma springer inte och tar inhalator under passen och dom med allergi behöver inte snyta sig. Hemma kör vi 1 vertion 30 i sovrum och 1 120 på nedervåningen. På klubben kör vi 5st 120 på 550m2. Skulle jag köpt idag skulle jag valt en 60 till sovrummet i stället för att kunna köra den på lägre effekt. (Går på max under dagarna) Obs att räkna med att byta filter mm typ var 6månad om du kör 24/7. 30 vertionen på medel effekt är för övrigt awsome som "brusmaskin" dvs saknar ljudet att somna till om man glömmer slå på den. Därimot är det gröna ljuset störande, vi satte 120 modellen i sovrummet för att testa med men den lyser alldeles för starkt och är för tyst på lägsta nivå.
 
T Tobbe_C skrev:
Jag har läst flera seriösa studier om luftrenare och samtliga har kommit fram till att de inte gör någon skillnad.

Någon studie kunde till och med uppmäta sämre luftkvalité första året då mjukgörare i plasten skickades ut i rummet.

Här finns en studie.
[länk]
Har en ozonair ,körde den över natten i ett hus som stått tomt länge och luktade väldigt unket.
Morgonen efter så var lukten helt borta istället så luktade det fräscht och lite som badhus.
Helt otroligt vilken skillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.