Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
 
  • Haha
  • Gilla
Valloxen och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
 
  • Gilla
laguan
  • Laddar…
Vet inte nåt om det här men gubbgissar att man inte bara kan dölja oönskade dofter med ozon så där utan vidare utan man måste även eliminera orsaken till de oönskade dofterna, annars kommer de tillbaka?
 
  • Gilla
Hep och 15 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Vet inte nåt om det här men gubbgissar att man inte bara kan dölja oönskade dofter med ozon så där utan vidare utan man måste även eliminera orsaken till de oönskade dofterna, annars kommer de tillbaka?
Mmm, avd: No shit Sherlock!
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Den där reklamen är i Vi i Villa och Villaliv nu på senare tid.
Hade varit kul att veta med någon här som kan säga om det är så jäkla bra som Pernilla säger!
 
  • Gilla
LarsG68 och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mmm, avd: No shit Sherlock!
Exakt så. Och tar man bort orsaken till dålig lukt minskar behovet av en ozongenerator betydligt. Kanske räcker med att vädra efter att man eliminerat orsaken till dålig lukt?
 
  • Gilla
  • Älska
Alti och 15 till
  • Laddar…
Mats-S
Men är det någon som har testat den, funkar den lika bra som Pernillas reklamsnutt, den är så attans go :)
Kolla in fisken som ligger på stekpannan precis i början, så attans kul gjord 😆
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Fast den som Pernilla gör reklam för är utan ozon.
 
  • Gilla
Per Kronlid och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Men är det någon som har testat den, funkar den lika bra som Pernillas reklamsnutt, den är så attans go :)
Kolla in fisken som ligger på stekpannan precis i början, så attans kul gjord 😆
Lol måste kolla fisken! 😊
 
Kan man inte bara köra märklinjärnväg?


Tror inte gubben har problem med mögel i krypgrunden!

Roligare än vad produkterna nu heter, mögelvakten eller trygghetsvakten!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Hep och 13 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Fast den som Pernilla gör reklam för är utan ozon.
Hade det varit ozon hade det varit olämpligt att vara i samma rum som maskinen. Jag kan inte vistas längre stunder (räknar sekunder) i samma rum som den ozongenerator jag hyr ut.

Det enda som går att läsa om maskinen de har är att det är HEPA-filter och "Oxyplasma". HEPA-filter vet alla vad det är och att det fungerar. Oxyplasma är omöjligt att läsa sig till vad det faktiskt är i praktiken. Mest mumbo-jumbo från företaget, men de är tydliga med att det INTE är ozon. Gissningsvis är det inte mer än en väl marknadsförd jonisator.

Jag skulle aldrig ha en ozongenerator för att kontinuerligt rena luften. Däremot gör den jag har underverk med illaluktande utrymmen som källare, inrökta bilar och liknande. För allergi och liknande hade jag nog siktat på en vanlig luftrenare med HEPA-filter.
 
  • Gilla
Millgren och 26 till
  • Laddar…
4774
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Det är rent humbug. Du kan visserligen rena luften i ditt hem med den men du kan absolut inte vara i ditt hem samtidigt, inte husdjur av något slag heller och det dröjer upp till 2 veckor innan du kan vistas i ditt hem och vid det laget så lär alla luftburna molekyler vara tillbaka ( enligt forskning på Chalmers). Vilken jag inte har några ? kring då det är direkt skadligt för en människa att andas in det. Men en vanlig luftrenare fungerar helt annorlunda och hjälper om du köper en som är anpassad till ditt behov. Självklart är det inte ozon, utan en kemisk framställning som sägs likna ozon. Knappast sant det heller utan endast ett marknadsföringsknep för att få folk att bli nyfikna vilket man nog kan säga att de har lyckats med 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hade det varit ozon hade det varit olämpligt att vara i samma rum som maskinen. Jag kan inte vistas längre stunder (räknar sekunder) i samma rum som den ozongenerator jag hyr ut.

Det enda som går att läsa om maskinen de har är att det är HEPA-filter och "Oxyplasma". HEPA-filter vet alla vad det är och att det fungerar. Oxyplasma är omöjligt att läsa sig till vad det faktiskt är i praktiken. Mest mumbo-jumbo från företaget, men de är tydliga med att det INTE är ozon. Gissningsvis är det inte mer än en väl marknadsförd jonisator.

Jag skulle aldrig ha en ozongenerator för att kontinuerligt rena luften. Däremot gör den jag har underverk med illaluktande utrymmen som källare, inrökta bilar och liknande. För allergi och liknande hade jag nog siktat på en vanlig luftrenare med HEPA-filter.
Ja, det riktigt obehagligt att gå in för att vädra ur när man kört ozongeneratorn.
Jag har både en ozongenerator och en luftrenare, de funkar bra båda men på helt olika sätt. ingen av de är från Ozoneair eftersom jag tycker de är på tok för dyra.
 
  • Gilla
uhag och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Men är det någon som har testat den, funkar den lika bra som Pernillas reklamsnutt, den är så attans go :)
Kolla in fisken som ligger på stekpannan precis i början, så attans kul gjord 😆
Hur skulle ett rättvist test se ut?
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.