P
J JohanLun skrev:
Om man byter gedigna och hantverksmässigt tillverkade detaljer som fönster, foder, spegeldörrar mot moderna kopior eller ännu värre släta och blanka dörrar och fönster i nån slags plastartat material. Eller flyttar köket till salongen, river kakelugnen, lägger klinker istället för fiskbensparkett och gör en öppen planlösning och slänger skjut- eller pardörrarna. Sänker taket med stuck och putsade hålkäl för att fälla in LED-spottar. Slänger ut serveringsskåpen och sätter in en walk in closet med ikea-inredning. Ja. Då har man definitivt renoverat sönder en lägenhet.
En del beror väl lite hur man trivs också?
T.ex. så kräver nog klinker mindre underhåll än parkett.
 
P pmd skrev:
En del beror väl lite hur man trivs också?
T.ex. så kräver nog klinker mindre underhåll än parkett.
Japp, men det ingår i sönderrenoveringstermen, plastfönster och plastgolv, vaxduk på matbordet. Masonit över spegeldörrarna och eternit på fasaden. Gummistövlar på fötterna. Givetvis kan man vara 100% praktisk. Men min tanke är att då ska man inte köpa en välbevarad sekelskifteslägenhet.

Sen är alla fria att göra vad de vill (om det inte är k-märkt) - man får även köpa konst för att elda med eller vaska årgångviner. Jag tycker bara det är synd när det finns så få gamla fastihgeter kvar att inte låta de som uppskattar dem få bo där, om det ändå kvittar. Men visst. Läget. Vill man bo på strandvägen OCH ha släta MDF dörrar så är det väl en rationell tanke att blåsa ut paradvåningar... Om man nu gillar att vaska och slösa pengar...
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Claes Sörmland
GlennB GlennB skrev:
De som faktiskt jobbar på företaget brukar ganska snabbt upplysa HR om att dom behöver folk som kan saker på riktigt och inte bara har fina papper att flasha med.

Med det inte sagt att de med examen inte kan nåt, så är det förstås inte, däremot så är det en extremt dålig mätare på hur mycket folk kan.

Då är praktisk erfarenhet med referenser svårslaget.

Enda undantaget är väl egentligen konsulter där det tyvärr ofta är väldigt viktigt vad folk har för formella utbildningar (av oklar anledning), men konsulter är ju å andra sidan de första man sparkar ut med huvudet före så fort det blir en dipp också.
Det är väl tvärt om snarare. Om du anställer en ung människa idag utan större arbetslivserfarenhet, det som vi diskuterar, så har de vanligen en examen om de har någon drivkraft. Saknas utbildning och examen så finns det ofta något som spökar i bakgrunden som ställer till det. Något som kanske senare spökar vid anställningen.

Sen varierar det naturligtvis på individnivå och precis som du säger så är formell utbildning ingen garanti för någonting på det individuella planet. Det är bara ett grovt såll.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl tvärt om snarare. Om du anställer en ung människa idag utan större arbetslivserfarenhet, det som vi diskuterar, så har de vanligen en examen om de har någon drivkraft. Saknas utbildning och examen så finns det ofta något som spökar i bakgrunden som ställer till det. Något som kanske senare spökar vid anställningen.

Sen varierar det naturligtvis på individnivå och precis som du säger så är formell utbildning ingen garanti för någonting på det individuella planet. Det är bara ett grovt såll.
Min bror blev headhuntad precis som mig och hoppade av studierna. Är 10 år yngre än mig. Så det är sant även på millennials
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min bror blev headhuntad precis som mig och hoppade av studierna. Är 10 år yngre än mig. Så det är sant även på millennials
Han blev headhuntad utan utbildning för att han var en trevlig hemmaspelande kille? Något saknas i din berättelse?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Han blev headhuntad utan utbildning för att han var en trevlig hemmaspelande kille? Något saknas i din berättelse?
För att han är king på det han gör såklart. Utan utbildning ska jag inte säga. Han som jag har gjort klart hela utbildningen minus xjobbet.

Jag ångrar inte mina år på KTH dethär lärt mig att vara ingenjörsmässig.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För att han är king på det han gör såklart. Utan utbildning ska jag inte säga. Han som jag har gjort klart hela utbildningen minus xjobbet.

Jag ångrar inte mina år på KTH dethär lärt mig att vara ingenjörsmässig.
Där har du det, det fanns en efterfrågad utbildning på CVt! Makes my point.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Det är extremt fult av företag att göra så. Det minskar ju attraktiviteten när den anställde söker nästa jobb, även om det kanske går bra så är det ju en liten nackdel att behöva glida på om man är civilingenjör eller bara läst till civilingenjör... Om de anställer de som är i princip klara bör de erbjuda tex en bonus på 25.000 när examen är tagen. Är ni så smarta och effektiva som ni vill påskina är det ju en smal sak att ta ut examen. Jag hade ett gäng omtentor, kan inte säga att jag glänste under utbildningen men jobbade iofs parallellt samt läste andra kurser också, men lyckades ändå bli klar och året efter läsa 20p företagsekonomi C på distans parallellt med arbetet, det krävde förvisso att jag offrade lite kvällar och helger men jag fick ut den examen åxå. Min arbetsgivare tyckte det var positivt och gav mig friheten att köra obligatoriska moment på arbetstid utan behöva ta ledigt om jag skötte jobbet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
På företaget där jag gjorde exjobb och därefter anställdes var både cheferna och personalavdelningen måna om att vi skulle slutföra utbildningen. De erbjöd lite högre ingångslön till de som hade genomfört hela utbildningen.

Exjobbsrapporten är en bra träning i att dokumentera sina resultat. Bristande förmåga att dokumentera är mycket vanligt hos majoriteten av tekniker inklusive civilingenjörer. Detta får ofta stora konsekvenser för produkternas kvalité och möjligheten att förvalta, rätta fel och förbättra i framtiden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Stockholm kan vara ett ganska stort område för en del, men för andra är det bara innerstaden som räknas.
Delar av Stockholm, i vid bemärkelse, är ganska trevliga.
Javisst, men det finns många trevliga ställen i Sverige, och mer prisvärda. ☺️ 90% av befolkningen bor ju någon annanstans. ☺️
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Javisst, men det finns många trevliga ställen i Sverige, och mer prisvärda. ☺️ 90% av befolkningen bor ju någon annanstans. ☺️
Är det inte nästan 1/4 som bor i stockhom om man räknar med kranskommuner / hela länet? Men innerstan är det väl bara knappa 5% (400.000?)

Men jag håller med, jag hade nog hellre bott på nåt mindre ställe men beroende på vilka yrken man har så är det mer eller mindre lätt att hitta ett bra jobb. Har aldrig bott i innerstan, men väl centralt i Uppsala. Jag kan absolut se fördelar med det, men beroende på var i livet man är så kan villa i förort vara mer lockande. Skulle jag blivit kvar i uppsala hade jag försökt hitta en villa "i stan" (inte absoluta city, men på promenadavstånd finns mkt) - det skulle jag se som största fördelen med en mindre stad (bo både centralt och i villa) - plus att man slipper de restider som man i många fall får i stockholm - både till jobb och ftitidsaktiviteter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Han blev headhuntad utan utbildning för att han var en trevlig hemmaspelande kille? Något saknas i din berättelse?
Han var säkert minst lika blygsam som dirren också.
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Är det inte nästan 1/4 som bor i stockhom om man räknar med kranskommuner / hela länet? Men innerstan är det väl bara knappa 5% (400.000?)

Men jag håller med, jag hade nog hellre bott på nåt mindre ställe men beroende på vilka yrken man har så är det mer eller mindre lätt att hitta ett bra jobb. Har aldrig bott i innerstan, men väl centralt i Uppsala. Jag kan absolut se fördelar med det, men beroende på var i livet man är så kan villa i förort vara mer lockande. Skulle jag blivit kvar i uppsala hade jag försökt hitta en villa "i stan" (inte absoluta city, men på promenadavstånd finns mkt) - det skulle jag se som största fördelen med en mindre stad (bo både centralt och i villa) - plus att man slipper de restider som man i många fall får i stockholm - både till jobb och ftitidsaktiviteter.
Orkar inte kolla, men det är klart att det blir fler ju större region man räknar in. Räknar man in Västra götaland till Göteborg så blir det många där också..

Men man brukar ju säga att det bor ”en dryg miljon” i Stockholm. 😉
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen varierar det naturligtvis på individnivå och precis som du säger så är formell utbildning ingen garanti för någonting på det individuella planet. Det är bara ett grovt såll.
Vi har några på jobbet som saknar formell universitetsexamen, några som bara är gymnasieingenjör och några som aldrig blev klara. Är de intresserade så kan de vara precis lika bra på de dagliga arbetsuppgifterna, en på mitt jobb har inte formell examen men är extremt nyfiken och intresserad och läser in sig på ämnen och snappar upp saker på möten - och har som många säkert gjort, varit teknikintresserad, fixat med saker, byggt elektronik, programmerat osv under sin uppväxt. Han är nog den som kan mest på jobbet. Sen vet jag inte om man drar fram avancerad matte eller partikelfysik om han skulle greja det, men det jobbar vi inte med och är man smart och snabbtänkt så kan man väl läsa in det som behövs, trots allt så läste jag nog max 10p (10 veckor) "kvantfysik", om det ens var det och jag har aldrig haft nån nytta alls av det. Så även om jag läst endel skumma saker så skulle jag behöva en rätt lång startträcka för att läsa på för jag har glömt detta. Så... Jag tror att i praktiken har examen och formell utbildning inte så stor påverkan på resultatet, givet man är nyfiken och intresserad. Däremot ger ju all utbildning en bas att stå på och att man lärt sig hur man ska ta in ny kunskap. Det är ju helt oberoende om man tog ut examen eller inte. Så utbildningen är absolut inte bortkastad även om man inte fick examen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Orkar inte kolla, men det är klart att det blir fler ju större region man räknar in. Räknar man in Västra götaland till Göteborg så blir det många där också..

Men man brukar ju säga att det bor ”en dryg miljon” i Stockholm. 😉
:) Jag tror som sagt det är en knapp halvmiljon innanför tullarna och nästan 3 om man räknar det som många säger att man "bor nära stockholm" i det att man bor på pendlingsavstånd. Men frågan är, Norrtälje, Bålsta, Trosa - är det stockhom? Men många där jobbar ju i sthlm så de är i innerstan mycket mer än den som inte rör sig utanför "den stora världen utanför sundbyberg" som många tycker i princip är sthlm. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.