Jag har en diskussion med min snickare om hur överblecket ska sitta. Vi är inte helt överens. Finns det någon här som är plåtslagare som kan visa bilder på hur det ska se ut? Träpanel
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Uppviket på blecket ska upp bakom panelen.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
J Joak skrev:
Uppviket på blecket ska upp bakom panelen.
Är du plåtslagare? Har du bild? Det är mycket lilla gumman från min snickare nämligen. Han vill ha blecket bakom vindpappen. Jag kan inte se hur det ska gå till. Jag vill bara ha svart på vitt att han är dum i huvudet nämligen
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Hellwiz och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[länk]

Det verkar avhandlat tidigare, kolla om info finns här t.ex.
Fattar faktiskt inte ritningarna.
 
  • Haha
Daggew
  • Laddar…
Exempel från Planja:

Instruktion för montering av plåtdelar vid fönster; inkluderar mått och infästningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Fattar faktiskt inte ritningarna.
Hur vill du montera blecken och hur vill snickaren montera blecken ?
Vi kanske skulle börjat där.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Exempel från Planja:

[bild]
Ser många som monterat bara under locken. Är det fel?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur vill du montera blecken och hur vill snickaren montera blecken ?
Vi kanske skulle börjat där.
Snickaren säger att det ska sitta bakom vindpappen. Hur nu det ska gå till. Svårt när man ska byta fönster tänker jag
 
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Snickaren säger att det ska sitta bakom vindpappen. Hur nu det ska gå till. Svårt när man ska byta fönster tänker jag
Denna video besvarar din fråga
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Snickaren säger att det ska sitta bakom vindpappen. Hur nu det ska gå till. Svårt när man ska byta fönster tänker jag
Det ska sitta på spikläkten. Jag har aldrig varit med om att det sitter bakom vindpappemn, det blir bara onödig håltagning i pappen.
 
  • Gilla
Hellwiz och 11 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Ser många som monterat bara under locken. Är det fel?
Ja, ska vara på spikläkten,under panelbrädorna. Sen kan man väl stoppa den under vindpappen men känns överkurs till knappt någon nytta.
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Denna video besvarar din fråga
[media]
Tack som jag misstänkte snickaren är dum i huvudet helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Johanjj83 och 9 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Ser många som monterat bara under locken. Är det fel?
Fel skulle jag inte säga. Om man tex tittar på Nordiska Fönsters anvisning så säger den bakom panelen men man skriver också att det är bättre att den sitter bakom spikläkten.

När du säger "lock" så tänker jag på den främre av två brädor i en fasad med stående panel, dvs så att man ser blecket mellan locken. Det är fel. Den måste sitta bakom bottenbrädan och helst bakom spikläkten också.

Teknisk ritning av träkonstruktion detalj med benämningar, vinkelangivelse, mått och komponenter för byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att montera bakom någon vindduk eller motsvarande är också fel. Den ska ju vara hel och utan hål för något bleck.
 
  • Gilla
Hellwiz och 12 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fel skulle jag inte säga. Om man tex tittar på Nordiska Fönsters anvisning så säger den bakom panelen men man skriver också att det är bättre att den sitter bakom spikläkten.

När du säger "lock" så tänker jag på den främre av två brädor i en fasad med stående panel, dvs så att man ser blecket mellan locken. Det är fel. Den måste sitta bakom bottenbrädan och helst bakom spikläkten också.

[bild]
Att montera bakom någon vindduk eller motsvarande är också fel. Den ska ju vara hel och utan hål för något bleck.
Ja lock är precis det. Ja montera bakom vindpapp är ju bullshit och bara ett sätt för han att komma undan och säga att detta begriper inte du lilla gumman. Funderar faktiskt på att anmäla till Arn. För att han har så pissig attityd
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.