P
F FruNilsson skrev:
Ett garage som står ”på” tomtgränsen kan knappas få sådant bygglov som ytterligare kommer kränka er fasighetsgräns. Gå inte med på sånt. Ni har väl fått grannehörande, men inte medgivit?
Har fått grannhörande men inte medgivit
 
Tror du att ditt medgivande krävs? Om du hade synpunkter, varför meddelade du dem inte när du fick frågan om du hade synpunkter? Inte för att jag trir att det skulle påverkat beslutet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Nordväst
Det betyder ju att det är sen eftermiddag/kväll som solen som eventuellt solinstrålningen påverkas. Det kräver också att det är en tid på året att solen står så lågt att det bildas långa skuggor, men inte heller att det är så tidigt/sent att solen redan gått ner vid den tiden på dygnet.
Svårt att bedöma säkert utan en riktig skuggstudie men ärligt talat känns det som största problemet till att ni har det mörkt i köket är att det är ett väldigt stort takutsprång och fönster i nordvästläge
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Har fått grannhörande men inte medgivit
Det handlar inte om medgivande, jag omformulerar hennes fråga.
Har du fått grannhöran och överklagat/lämnat synpunkt?

Har du fått en grannhöran och inte lämnat in synpunkter kommer du garanterat inte komma någonstans med överklagan
 
  • Gilla
SnickareHobb och 6 till
  • Laddar…
B
Jag tänker som många här skrivit att det nog inte är värt att ta en fight om. Att snarare vara tacksam att ni får ha växter så nära eftersom det inte är bra för deras byggnad.

Kanske skulle energin istället läggas på hur ert ljusinsläpp skulle kunna förbättras? Det är nog inte jättebilligt och kommer kräva bygglov men kanske ett burspråk hade gett er ett ljusare kök? Vill ni bygga ett sånt kommer det ju så nära tomtgräns att grannarna mest troligt kommer få en förfrågan om det. Men burspråk alt mindre utbyggnad i glas så att ni kommer ut från ert takutsprång kanske hade funkat?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag hade lagt energin på att montera egna takfönster så ni slipper bunkerkänslan oavsett grannen.🤗
 
  • Gilla
Lived och 6 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Har fått grannhörande men inte medgivit
Medgivit blir lite fel ord då det är ett yttrande.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Hej
Fick ett brev från byggnads-nämden att min granne fått bygglov att ändra taklutningen på sitt garage som står på tomtgränsen utanför vårt kök med sina 2 fönster och huvudentre. . Detta enligt plan- och
bygglagen, PBL, (2010:900) kap. 9 § 41b
Det är redan mörkt inne då vi knappt ser himlen.
Deras befintliga garagetak har en tak konstruktion som fungerat sedan 1987 då deras garage byggdes. Det är 36 år sedan. Förra året bytte de gummiduk, som då borde hålla minst lika länge till. De flesta garagen i området har platta garagetak.
Jag förstår att han vill ha bättre avrinning men 80cm tycker jag är mycket.
Jag tänker prova att överklaga men då måste jag kanske ha förslag på alternativ?
Höja i deras framkant i stället?
Lägsta höjning men med bra avrinning? Deras avrinning är längst bort på höger när vi tittar it från köket.
Hälsningar Per

[bild]

[bild]
[bild]
Idag vet man hur man bygger fuktsäkra platta tak, så grannen har egentligen ingen anledning att höja det, tycker jag är svaret på din fråga.

https://www.byggahus.se/bygga/bygga-platt-tak-saker-konstruktion
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Idag vet man hur man bygger fuktsäkra platta tak, så grannen har egentligen ingen anledning att höja det, tycker jag är svaret på din fråga.

[länk]
Det är väl grannens sak att avgöra om denne vill ha ett uselt platt tak eller inte.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Det är inte grannen som har ställt en fråga här.
 
tommib
Nej, men grannen kanske inte vill ha ett platt tak ändå. Även om det kanske går bättre idag att bygga ett sådant är det en större risk än ett lutande tak.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är inte grannen som har ställt en fråga här.
Nej, men du säger ju att grannen inte har anledning att höja taket för att "det går att bygga fuktsäkra platta tak", det är fortfarande grannen som avgör vad denne vill ha, inte TS.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ja, och enligt lag har TS rätt att överklaga.
 
Vi är inte anställd för att klappa dina ”kunder” medhårs för att de ska vara nöjda.
Personligen försöker jag vara objektiv, dvs svara ungefär på samma sätt oavsett om det är TS eller TS granne som ställer frågan. Jag har inget uppdrag att hjälpa TS och sätta dit TS granne. Vill man ha den tjänsten kan den köpas av tex en fastighetsjurist. Den betalar du för att stå på din sida i konflikten.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, och enligt lag har TS rätt att överklaga.
Den rätten har aldrig ifrågasatts.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.