Z Zodde skrev:
Tycker du själv det låter logiskt…??

Det är Alldeles för riskfyllt å binda upp vindkraftsproduktionen på det sättet. Ponera att de har sålt mycket på långa kontrakt. De dagar det INTE blåser måste man isåfall ut å KÖPA kraften i spotmarknaden för att kunna leverera det man tidigare sålt. Gissa om priset man måste täckningsköpa på spotmarknaden (dagar utan vind) i snitt är högre eller lägre än vad man fått på det långa kontraktet…? .

Planerbar kraft , typ Vattenfall säljer en betydande del på långa kontrakt men att osäker väderberoende produktion gör det stämmer helt enkelt inte.
Svensk vindenergi verkar anse annorlunda: https://svenskvindenergi.org/rapporter/ppa-en-nyckel-i-finansieringen-av-ny-kraftproduktion

Det finns förstås risker inblandade, och man kan inte bli av med dem helt. Så det får prissättas. https://www.dnv.com/article/corporate-ppas-are-you-covering-all-the-risks--179426

En stor fördel med att ha ett PPA är att man ser till att ordna det innan man ens börjar bygga vindkraftparken. Det är mycket lättare att få finansiering om man har tecknat en fast inkomstkälla för sin producerade el. Sen tecknar man förstås inte för all el, precis som vattenkraften.
 
K krfsm skrev:
Svensk vindenergi verkar anse annorlunda: [länk]

Det finns förstås risker inblandade, och man kan inte bli av med dem helt. Så det får prissättas. [länk]

En stor fördel med att ha ett PPA är att man ser till att ordna det innan man ens börjar bygga vindkraftparken. Det är mycket lättare att få finansiering om man har tecknat en fast inkomstkälla för sin producerade el. Sen tecknar man förstås inte för all el, precis som vattenkraften.
K krfsm skrev:
Svensk vindenergi verkar anse annorlunda: [länk]

Det finns förstås risker inblandade, och man kan inte bli av med dem helt. Så det får prissättas. [länk]

En stor fördel med att ha ett PPA är att man ser till att ordna det innan man ens börjar bygga vindkraftparken. Det är mycket lättare att få finansiering om man har tecknat en fast inkomstkälla för sin producerade el. Sen tecknar man förstås inte för all el, precis som vattenkraften.
PPA gäller i all huvudsak nybyggnation.

I broschyren säger man att befintliga (vind) kraftverk tecknar sällan långa elhandelsavtal.

Att då påstå att det inte är vindkraftverk som pressar priser ned till negativt territorium för att vindkraftverken har redan sålt sin produktion på fasta långa kontrakt är fortfarande lika fel.

Men självklart är inte vindkraften helt utlämnade till spotmarknaden utan möjlighet till fördelning av risk, men PPA är nåt helt annat än att sälja på termin på Nasdaq à la Vattenfall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Subventionerna av sol i Tyskland och Nederländerna är det som driver ned elpriserna till kraftigt negativa priser. Som jag skrivit i andra trådar så får man i Nederländerna kvitta sin produktion på sommaren mot konsumtion på vintern så länge som man inte producerar mer än man köper. Detta är en av de huvudsakliga orsakerna till att det lönar sig att producera el till minuspriser. Nederländerna har ibland på sommaren mer produktion av solel än vad man har avsättning för. Rekordet (av de priser jag sett) var när elpriset i Nederländerna låg på under -50kr/kWh....

Vinden driver ned priserna mot noll, men inte negativt, då ställer man hellre vingarna på tvären. Det finns inte samma typ av subventioner där.
Greenwashing i form av ursprungsgarantier gör att mycket vindkraft säljs till fasta priser om lite drygt 60 öre /kWh.

Systemet är rätt bisarrt där tyska tåg sägs drivas av norsk vattenkraft trots ingen fysisk länk. Istället går den fysiska länken till ett kolkraftverk.

Det är också anledningen till varför i princip all vindkraft inte är byggd med reglerbara turbiner.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Menar du att vindturbinerna är byggda med fast anfallsvinkel? Hur hanterar de då varierande vind?
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att vindturbinerna är byggda med fast anfallsvinkel? Hur hanterar de då varierande vind?
Här i Norge kan bladen regleras.

Källa Statkraft
”Vingene på en vindturbin fanger opp vindens bevegelsesenergi og overfører kraften via en drivaksel til generatoren i maskinhuset (også kalt nacellen). Vingebladene kan dreies og tilpasses vindretning og -styrke for best mulig utnyttelse av vindressursen, enten vinden blåser mye eller lite.
 
nikasp
G OMathson skrev:
Ngenic, är det en sån där grunka som lurar pumpen att det är varmare ute än vad det är när elen är dyr? (och tvärt om)
Om det är kallt ute och man stänger av pumpen hamnar man snabbt i effektunderskott. Kan vara mycket svårt att komma i kapp om man inte har en överdimensionerad pump, i alla fall till då rådande omständigheter såsom effektbehov, ute temp över dygnet osv.
Men visst, är elen många ggr dyrare på tex morgonen än mitt på dagen kan man lura pumpen att stanna på morgonen för att sedan köra pump+elpatron men då ska priset skilja flera hundra procent.
Yes, inte så himla avancerad (tror jag) men jag tänker kör grundvärme med Daikin LLVP och sedan sätta innetemp och ljussensorn på något bra ställe. Ngenic ska även se till att man inte tokladdar varmvatten på dyrtid utan lägger det på billigaste timmarna.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
nikasp
D Daniel 109 skrev:
Menar du att vindturbinerna är byggda med fast anfallsvinkel? Hur hanterar de då varierande vind?
Oops, jag menar förstås generatorer…
 
Vad är det med generatorerna?
 
B
nikasp nikasp skrev:
Yes, inte så himla avancerad (tror jag) men jag tänker kör grundvärme med Daikin LLVP och sedan sätta innetemp och ljussensorn på något bra ställe. Ngenic ska även se till att man inte tokladdar varmvatten på dyrtid utan lägger det på billigaste timmarna.
Nope. Ngenic påverkar inte varmvattenproduktionen, bara värmen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
nikasp nikasp skrev:
Det var en grov generalisering. Jag tog i från tårna så vi har en Daikin Caldo II XRH40 som presterar bra i många minusgrader. Väldigt sällan vi har -25 här i Stockholm. [länk]
Det va inte du som skrev "nån timme" det va väl Daniel 109. Man kan säkert spara pengar på att flytta viss effekt till någon annan timme, särskilt höst och vår men svårare med luftvp när det är riktigt kallt. 5kW @ -15C nominellt räcker inte jättelång för de flesta.
 
Z Zodde skrev:
PPA gäller i all huvudsak nybyggnation.

I broschyren säger man att befintliga (vind) kraftverk tecknar sällan långa elhandelsavtal.

Att då påstå att det inte är vindkraftverk som pressar priser ned till negativt territorium för att vindkraftverken har redan sålt sin produktion på fasta långa kontrakt är fortfarande lika fel.

Men självklart är inte vindkraften helt utlämnade till spotmarknaden utan möjlighet till fördelning av risk, men PPA är nåt helt annat än att sälja på termin på Nasdaq à la Vattenfall.
Du får gärna förklara vad du menar i det här inlägget, för det är extremt förvirrande.

Inlägget du citerade nämnde bara "direkta kontrakt med köpare", i vilket åtminstone jag inkluderar PPA.
 
K krfsm skrev:
Du får gärna förklara vad du menar i det här inlägget, för det är extremt förvirrande.

Inlägget du citerade nämnde bara "direkta kontrakt med köpare", i vilket åtminstone jag inkluderar PPA.
Vad förstod du inte. ?
Mitt svar och min argumentation var mot han som påstod att vindkraftsproducerad el inte såldes spot och därmed inte kunde bidra till negativa elpriser.
 
G OMathson skrev:
Det va inte du som skrev "nån timme" det va väl Daniel 109. Man kan säkert spara pengar på att flytta viss effekt till någon annan timme, särskilt höst och vår men svårare med luftvp när det är riktigt kallt. 5kW @ -15C nominellt räcker inte jättelång för de flesta.
Vi gjorde något liknade i vintras, satte låg värmekurva på golvvärmen och körde LLVP som huvud källa och funka hyfsat även vid -14 en dag här i Skåne.

Dock så är Ngenic en ganska dyr lösning och svårare att räkna hem. Har precis installerat en Shelly plug i vår IVT 690 som startar spar/semester läge och sänker börsvärdet (nyare pumpan kan man stänga av elpatron etc). Samt höjt värmekurvan så golvvärmen ska laddas under kväll/natt och pumpen bara göra varmvatten på dagen.
 
nikasp
B buffyin skrev:
Vi gjorde något liknade i vintras, satte låg värmekurva på golvvärmen och körde LLVP som huvud källa och funka hyfsat även vid -14 en dag här i Skåne.

Dock så är Ngenic en ganska dyr lösning och svårare att räkna hem. Har precis installerat en Shelly plug i vår IVT 690 som startar spar/semester läge och sänker börsvärdet (nyare pumpan kan man stänga av elpatron etc). Samt höjt värmekurvan så golvvärmen ska laddas under kväll/natt och pumpen bara göra varmvatten på dagen.
Jag betalar 4000 för min men väntar på att få den inkopplad. Räknar med att den är ”betald” inom max 2 år.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.