Jag får notiser varje dag om dagens elpriser i appen från elbolaget.
Hela förra veckan tror jag priset pendlade mellan -1 - 2 öre.
Vad betyder det egentligen? -1 betyder det att om man skulle ha solceller får betala för produktionen om man skickar vidare? 😅
 
Plus subvention om 60 öre, men ja.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
B
@TheGame jo, men sen får du ju tillbaka 60öre/kWh från staten. Och några ören i nätnytta från elnätsleverantören. Ev lite för ursprungsgaratier med. Så det är ingen mening att stoppa produktionen av solel, även om man får betala något öre till sin elhandlare.
 
Och det är just pga dessa subventioner som priserna blir negativa.
 
  • Gilla
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
Vindkraften producerar just nu en tiondel av vad den gjorde igår och elpriset blir därefter, över 300 öre kWh vid middagstid.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och det är just pga dessa subventioner som priserna blir negativa.
Nu skojar du hoppas jag…
 
Z Zodde skrev:
Nu skojar du hoppas jag…
Det är definitivt en av orsakerna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt en av orsakerna.
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt en av orsakerna.
Tja, kan gå med på EN av ett flera men inte den tunga orsaken, vindkraft har nog mångdubbelt högre ”skuld ” till minuspriser
 
B BSOD skrev:
@TheGame jo, men sen får du ju tillbaka 60öre/kWh från staten. Och några ören i nätnytta från elnätsleverantören. Ev lite för ursprungsgaratier med. Så det är ingen mening att stoppa produktionen av solel, även om man får betala något öre till sin elhandlare.
Vad betyder det vid användadet av el, att det är gratis? förutom dom fasta avgifterna?
 
Z Zodde skrev:
Tja, kan gå med på EN av ett flera men inte den tunga orsaken, vindkraft har nog mångdubbelt högre ”skuld ” till minuspriser
Subventionerna av sol i Tyskland och Nederländerna är det som driver ned elpriserna till kraftigt negativa priser. Som jag skrivit i andra trådar så får man i Nederländerna kvitta sin produktion på sommaren mot konsumtion på vintern så länge som man inte producerar mer än man köper. Detta är en av de huvudsakliga orsakerna till att det lönar sig att producera el till minuspriser. Nederländerna har ibland på sommaren mer produktion av solel än vad man har avsättning för. Rekordet (av de priser jag sett) var när elpriset i Nederländerna låg på under -50kr/kWh....

Vinden driver ned priserna mot noll, men inte negativt, då ställer man hellre vingarna på tvären. Det finns inte samma typ av subventioner där.
 
T TheGame skrev:
Vad betyder det vid användadet av el, att det är gratis? förutom dom fasta avgifterna?
Nej, du har ju skatter och avgifter på runt 70 öre/kWh
 
De snurrade då på under helgen när priserna var negativa.
 
G
nikasp nikasp skrev:
Vi har försökt mildra ev. kommande dyra elpriser med en rejäl Daikin luftluft-VP samt solceller och även batteri sedan i våras. Ska strax få en Ngenic Tune installerad för att styra Nibe F370 lite smartare.
Ngenic, är det en sån där grunka som lurar pumpen att det är varmare ute än vad det är när elen är dyr? (och tvärt om)
Om det är kallt ute och man stänger av pumpen hamnar man snabbt i effektunderskott. Kan vara mycket svårt att komma i kapp om man inte har en överdimensionerad pump, i alla fall till då rådande omständigheter såsom effektbehov, ute temp över dygnet osv.
Men visst, är elen många ggr dyrare på tex morgonen än mitt på dagen kan man lura pumpen att stanna på morgonen för att sedan köra pump+elpatron men då ska priset skilja flera hundra procent.
 
I kväll ligger priset på dygt 3kr/kWh kl19-20 för att vara nere på 15öre kl 23.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De snurrade då på under helgen när priserna var negativa.
Då säljer de inte på spotmarknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.