H hempularen skrev:
Men då får du ju skjuta upp skatten.
Det får du ju bara göra i ett steg, sedan är du i rävsaxen. Fast i ditt hus, eller byt ner dig rejält.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad menar du med det?
 
G
D Daniel 109 skrev:
Får man in några miljoner på kontot så räcker det nog livet ut för en pensionär.
Så om någon har något är det OK för andra att ta?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Sa jag det?
 
D Daniel 109 skrev:
Sa jag det?
Kan tolkas så om man vill, se ditt inlägg nr 12 "Det är inte rimligt att ta bort den, det finns ju dessutom möjlighet till uppskov."
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Med tanke på att alla andra inkomster beskattas, tex aktier mm så ser jag ingen rimlig anledning att ta bort den. Det går ju dessutom att få uppskov så att man inte behöver betala för att man byter bostad.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 6 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Precis så. Det fanns ett fönster att avveckla ränteavdragen under många år, men nu är det fönstret stängt.
Man skulle ganska enkelt kunna rampa ner ränteavdragen under en 10års period.
Då skulle marknaden ges tid till anpassning och inga drastiska förändringar skulle ske.

Egentligen är det ju ganska korrekt att man betalar skatt på inkomst och drar av för utgifter.
Men för min del får man gärna ta bort den, om man nu ska förändra någonting kring bostäder och skatter. 1000ggr hellre än att höja skatten på folks privata bostäder de har köpt för skattade pengar.
 
Borde gå att lägga en skatt på hyresavin så att även vpk'are och gråsossar får bidra till välfärden, med det sagt så finner jag reavinstskatten som en ren stöld!

Hade kunnat tänka mig att betala dessa 22% om det räknas upp med inflation/deflation och att vi faktiskt har eget bestämmande över fastigheten dvs ingen expropriation ska vara möjlig. Vill dom köpa så är det fastighetsägaren som bestämmer om och för hur mycket.

Bygglov, nä skulle inte tro det! Min fastighet inte kommunens eller statens, ska inte behöva be om lov för saker.

Finns mycket mer som ska ändras innan jag finner det rätt att staten ska ha pengar av mig bara för att dom kan.

Vill dom ha in degen får dom fan beskatta alla o inte bara en liten klunga
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Borde gå att lägga en skatt på hyresavin så att även vpk'are och gråsossar får bidra till välfärden, med det sagt så finner jag reavinstskatten som en ren stöld!

Hade kunnat tänka mig att betala dessa 22% om det räknas upp med inflation/deflation och att vi faktiskt har eget bestämmande över fastigheten dvs ingen expropriation ska vara möjlig. Vill dom köpa så är det fastighetsägaren som bestämmer om och för hur mycket.

Bygglov, nä skulle inte tro det! Min fastighet inte kommunens eller statens, ska inte behöva be om lov för saker.

Finns mycket mer som ska ändras innan jag finner det rätt att staten ska ha pengar av mig bara för att dom kan.

Vill dom ha in degen får dom fan beskatta alla o inte bara en liten klunga
Så om din granne vill bygga ett 10 vånings hus 5m från din tomt söder om ditt hus, då är det ok? Civilserade länder har byggregler och planbestämmelser.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 4 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Vill dom ha in degen får dom fan beskatta alla o inte bara en liten klunga
Betalar inte alla fastighetsägare fastighetsskatt medan man äger och reavinstskatt när man säljer?
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
Enkelt att lösa: man får betala en (mindre) skatt som går till ett särskilt konto. Vid försäljning av huset får man tillbaka hela beloppet (vinstskatten jämkas mot beloppet).

Då har du samma pris som idag, men man blir aldrig inlåst för man tvingas spara till vinstskatten. Helst ska alltså beloppet man betalar in varje år täcka in vinsten, men varje liten bit hjälper.

Skulle kunna kallas något annat än skatt.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Sa jag det?
Ja, om man är pensionär och säljer ett hus va det ju ok? I alla fall om man har " miljoner" kvar. Framgick inte var gränsen ska gå, 1 miljon, 5 miljoner eller annan godtycklig summa,?
 
G
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man skulle ganska enkelt kunna rampa ner ränteavdragen under en 10års period.
Då skulle marknaden ges tid till anpassning och inga drastiska förändringar skulle ske.

Egentligen är det ju ganska korrekt att man betalar skatt på inkomst och drar av för utgifter.
Men för min del får man gärna ta bort den, om man nu ska förändra någonting kring bostäder och skatter. 1000ggr hellre än att höja skatten på folks privata bostäder de har köpt för skattade pengar.
Visst, men då bör nog kvittning och skatt på ränteinkomster också tas bort, så det funkar nog tyvärr inte.
Vi i Sverige bör inte få låna upp till 75%, det bör trappas ned rejält över tid. Problemet är att då kan inte politikerna fortsätta pyramidspelet.
 
G
G gaidin skrev:
Det är så härligt att läsa gubbars inlägg.

Jag köper ertt hus, tjänar flera miljoner på affären men tycket att man inte skall betala skatt.
Idéerna och argumenten är ju helt idiotiska.
Fastighetsskatt kan jag förstå att det är kontroversiellt men vinstskatt. Skärp er för helvete.
Varifrån kommer ni? Afrika? 🤣
Jösses

I en demokrati och ett samhälle som fungerar så betalar man skatt när man tjänar pengar.

Ni som tycker annorlunda kan ju flytta till Kongo eller något annat land som fungerar bra utan skatteuttag.

Obildade barbarer....
Jag tycker du ska köpa ett hus genast, gärna ett dyrt och tjäna dina miljoner. Lycka till!
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så om din granne vill bygga ett 10 vånings hus 5m från din tomt söder om ditt hus, då är det ok? Civilserade länder har byggregler och planbestämmelser.
Ja men faktiskt, men många gånger skulle ett sådant bygge falla på sin egen rimlighet.
Jag skulle faktiskt inte kunna bry mig mindre om grannen sätter in fler fönster i sitt hus eller har liggande istället för stående panel.
Men klart för känsliga personer kan det säkert vara hemskt att grannen flexar med fönsterdörr istället.
F fribygg skrev:
Betalar inte alla fastighetsägare fastighetsskatt medan man äger och reavinstskatt när man säljer?
Nu menade jag alla med en inkomst, bort med fastighetsskatten och reavinstskatten o så lägger man det på skattsedeln istället så får alla vara med och bidra till välfärden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.