P Pin skrev:
Naturligtvis. Vad vill du ha sagt med det? Elbilar är en ny företeelse och det finns inte lika många. Men det intressanta är väl risken att min bil börjar brinna? Det finns tillräckligt statistiskt underlag. Min diesel var nära härdsmälta pga dålig design av EGR. Flera plastdelar i motorn hade smält, men jag slapp brand.
Den bild jag laddade upp visar hur en tre dagar gammal ID brinner (brand startade i bilen inte i laddstation eller husets elanläggning).
Har du fått tag på brandutredningen?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Det finns lite olika undersökningar. DSB gjorde en där de kom fram till att fossilbilar brinner 5 gånger så ofta. I den har de tagit bort anlagda bränder.

MSB gjorde en och kom fram till att fossilbilar brinner 20 gånger så ofta (0.08% fossilbilar mot 0.004% elbil om jag kommer ihåg antalet nollor rätt). Den är jag inte lika säker på att de tagit bort anlagda bränder, de kan ha gjort det och de kan också inte gjort det.
Jag tror att den sistnämnda undersökningen eventuellt hade med anlagda bränder. Det är oftast negativt mot bensinbilen. Då det oftast dessa brinner. när de har skoj och tänder på en massa bilar så är det oftast få elbilar med. Dels för att det är oftast i områden där elbilen inte den vanligaste bilen. Dels för att stora parkeringar oftast inte är boplats för elbilar.

Som jag sagt förr. Det börjar bli dags att få till en ny undersökning. Nu när det finns några elbilar. Som det varit har det förstor skillnad för att det ska kunna bli en seriös undersökning. Även om man räknar om det i procent så håller det inte. Vilket en del inte vill erkänna! Jag vill inte erkänna att det skulle vara sådan skillnad. Däremot är det väldigt tydligt de är inte mer lättantändliga.
Dock kan man fundera på varför fb ställer vissa krav när det kommer till elbilen. För som det ser ut nu finns det ingen anledning
 
Mabs Mabs skrev:
Har du fått tag på brandutredningen?
Har pratat med några i grannskapet.
 
  • Gilla
Xillion
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Har du fått tag på brandutredningen?
Varför är det så intressant?
Elbilar kan börja brinna. Bara en idiot förnekar det.
Men om vi vänder på det. om det varit en vanlig bensin bil som hade börjat brinna hade du velat läsa utredningen?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har pratat med några i grannskapet.
Nu är så att i min Värld bil brinner inte elbilar. Det är den perfekta bilen. Den går inte sönder heller för den delen. Dessutom är man alltid oskyldig till allt om kör elbil
Så jag är helt övertygad om att du ljuger 😋😀😊
Dessutom kräver jag att haver kommissionen tar tag i detta.

Om det varit en bensinbil? Äh sånt som händer de brinner hela tiden de behöver man inte undersöka 😋😀😀

*obs inlägget kan innehålla spår av ironi*
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är det så intressant?
Elbilar kan börja brinna. Bara en idiot förnekar det.
Men om vi vänder på det. om det varit en vanlig bensin bil som hade börjat brinna hade du velat läsa utredningen?
Det hade varit väldigt intressant då de sällan självantänder när de är parkerade med motorn avslagen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är det så intressant?
Elbilar kan börja brinna. Bara en idiot förnekar det.
Men om vi vänder på det. om det varit en vanlig bensin bil som hade börjat brinna hade du velat läsa utredningen?
Klart de kan börja brinna (det visar de ca 20 som brunnit varje år de senaste åren) men det betyder inte att en specifik brand startades av elbilen. Det är dessutom intressant att veta exakt vad som gick fel så att det kan försöka undvikas.

Elbilar har blivit anklagade för bränder så oftast där det visat sig inte vara elbilar i efterhand. När det dessutom rapporteras om att det inte fanns någon laddbox blir man ännu lite mer luttrad.

Ja det hade varit intressant att veta exakt vad det var som startade branden i en bensinbil också så att man kan försöka undvika det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror att den sistnämnda undersökningen eventuellt hade med anlagda bränder. Det är oftast negativt mot bensinbilen. Då det oftast dessa brinner. när de har skoj och tänder på en massa bilar så är det oftast få elbilar med. Dels för att det är oftast i områden där elbilen inte den vanligaste bilen. Dels för att stora parkeringar oftast inte är boplats för elbilar.

Som jag sagt förr. Det börjar bli dags att få till en ny undersökning. Nu när det finns några elbilar. Som det varit har det förstor skillnad för att det ska kunna bli en seriös undersökning. Även om man räknar om det i procent så håller det inte. Vilket en del inte vill erkänna! Jag vill inte erkänna att det skulle vara sådan skillnad. Däremot är det väldigt tydligt de är inte mer lättantändliga.
Dock kan man fundera på varför fb ställer vissa krav när det kommer till elbilen. För som det ser ut nu finns det ingen anledning
Fb?
 
Bränsle drivna vilar brinner oftast på grund av läckande bränsleledningar under färd. Det händer främst äldre bilar. Jag har råkat för en sådan läcka, utan följdskada.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det hade varit väldigt intressant då de sällan självantänder när de är parkerade med motorn avslagen.
En brandutredning är väl att ta i... Inte att göra men att jaga rätt på.
 
Mabs Mabs skrev:
Fb?
Försäkringsbolag
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Klart de kan börja brinna (det visar de ca 20 som brunnit varje år de senaste åren) men det betyder inte att en specifik brand startades av elbilen. Det är dessutom intressant att veta exakt vad som gick fel så att det kan försöka undvikas.

Elbilar har blivit anklagade för bränder så oftast där det visat sig inte vara elbilar i efterhand. När det dessutom rapporteras om att det inte fanns någon laddbox blir man ännu lite mer luttrad.

Ja det hade varit intressant att veta exakt vad det var som startade branden i en bensinbil också så att man kan försöka undvika det.
Jag anser att om en elbil börjar brinna när den står på laddning så spelar det ingen roll för statistiken hur den laddades. Om du laddar bilen via en laddbox eller en taskig sladd så anser jag att båda beror på laddningen. Jag tror att elbilens nackdel är att den drivs av ett batteri.
Det är när man laddar bilen den är som farligast. Ett lithium batteri oavsett typ är mer eller mindre bra på att börja brinna.
När du väl är ute och kör borde den vara säkrare än bensinbilen.
Att släcka ett batteri som brinner är inte det lättaste.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag anser att om en elbil börjar brinna när den står på laddning så spelar det ingen roll för statistiken hur den laddades. Om du laddar bilen via en laddbox eller en taskig sladd så anser jag att båda beror på laddningen. Jag tror att elbilens nackdel är att den drivs av ett batteri.
Det är när man laddar bilen den är som farligast. Ett lithium batteri oavsett typ är mer eller mindre bra på att börja brinna.
När du väl är ute och kör borde den vara säkrare än bensinbilen.
Att släcka ett batteri som brinner är inte det lättaste.
Hur branden startar kan vara hjälpsamt att veta ur säkerhetssynpunkt. Bara för att en elbil brinner behöver den inte börja där, brinner det runt elbilen så kan de börja brinna precis som en bensin och dieselbil.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Hur branden startar kan vara hjälpsamt att veta ur säkerhetssynpunkt. Bara för att en elbil brinner behöver den inte börja där, brinner det runt elbilen så kan de börja brinna precis som en bensin och dieselbil.
Visst är de så.
Det gäller alla bilar oavsett drivmedel. Bilen har fått hjälp utifrån
 
Undrar vem är förtvivlad.
Modern som sover i sovrummet med neddraget persienn

Eller

TS ser sin sjunkande arv värde.

Gilla läget 👍
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.