a.o.f a.o.f skrev:
Var ser man det?
På svt igår kväll. Finns kanske på svt play?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Åsa Lund
Tv-skärm visar bild på svensk sjöpolisbåt, inomhus, blommig tapet, inredningsdetaljer framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser på havets hjältar tillsammans med barnen, samlar styrkorna för att göra äpplemos 😊
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[bild]
Ser på havets hjältar tillsammans med barnen, samlar styrkorna för att göra äpplemos 😊
Barnen fixade moset själva
Två personer lagar mat tillsammans i ett kök, ler, härlig gemensam stund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag såg på 👍
(apropå rubriken i tråden 😉)
 
Redigerat:
Åsa Lund
En skärmbild som visar titeln "DEAD RECKONING PART ONE" med digitala effekter, asiatiska tecken, i mörkblå toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tittar på "Husköp i blindo" på Trean.

Hur f*n kan man göra ett underhållningsprogram av att folk vill köpa ett hus osett och hur kan folk ställa upp på det här?

Att (antagligen) låna en massa pengar och sen låta någon annan leta upp och köpa ett hus utan att ens få veta det minsta om fastigheten, om de kommer att ha råd med driftskostnaderna eller kunna räkna på om de har råd med eventuella framtida renoveringsbehov?

Att sen inredaren i programmet målar insidan stick i stäv mot önskemålen från de som ska bo där är också nåt man kan fundera på.
 
Keiller Keiller skrev:
Tittar på "Husköp i blindo" på Trean.

Hur f*n kan man göra ett underhållningsprogram av att folk vill köpa ett hus osett och hur kan folk ställa upp på det här?

Att (antagligen) låna en massa pengar och sen låta någon annan leta upp och köpa ett hus utan att ens få veta det minsta om fastigheten, om de kommer att ha råd med driftskostnaderna eller kunna räkna på om de har råd med eventuella framtida renoveringsbehov?

Att sen inredaren i programmet målar insidan stick i stäv mot önskemålen från de som ska bo där är också nåt man kan fundera på.
Nu låter du som en riktigt sur-Ove! ;) Väldigt fina resultat om du frågar mig. Standardbananen skulle inte komma i närheten av dessa resultat!
 
Keiller Keiller skrev:
Tittar på "Husköp i blindo" på Trean.

Hur f*n kan man göra ett underhållningsprogram av att folk vill köpa ett hus osett och hur kan folk ställa upp på det här?

Att (antagligen) låna en massa pengar och sen låta någon annan leta upp och köpa ett hus utan att ens få veta det minsta om fastigheten, om de kommer att ha råd med driftskostnaderna eller kunna räkna på om de har råd med eventuella framtida renoveringsbehov?

Att sen inredaren i programmet målar insidan stick i stäv mot önskemålen från de som ska bo där är också nåt man kan fundera på.
Nu vet vi väl heller inte hur avtalen mellan produktionen och deltagarna ser ut, både det ena och det andra kan ju ingå där.
Men i sak håller jag med dig, låter orimligt att gå med på en sådan deal.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu låter du som en riktigt sur-Ove! ;) Väldigt fina resultat om du frågar mig. Standardbananen skulle inte komma i närheten av dessa resultat!
Jag är en sur-Ove 😃
Tänkte på de som bodde "ljust och fräscht", och även i det nya huset ville ha det så, fick olika nyanser av mörkt grönt och gula innertak. Inte direkt enligt deras önskemål.

Det jag mest tycker är egendomligt är förfarandet. Själv skulle jag aldrig investera i nåt så stort som ett hus osett. Och jag är inte ensam att vara kritisk till programidén:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/y6jaex/huskop-i-blindo-fjellborg-bortanfor-idiotisk
 
Keiller Keiller skrev:
Jag är en sur-Ove 😃
Tänkte på de som bodde "ljust och fräscht", och även i det nya huset ville ha det så, fick olika nyanser av mörkt grönt och gula innertak. Inte direkt enligt deras önskemål.

Det jag mest tycker är egendomligt är förfarandet. Själv skulle jag aldrig investera i nåt så stort som ett hus osett. Och jag är inte ensam att vara kritisk till programidén:

[länk]
AB, snälla nån. Jag hoppas att deltagarna medverkar frivilligt.

Jag tyckte alla köpare hittills blivit lyckliga av inredningen. Vit och fräscht är ett tecken på bristande fantasi och att våga testa annat. I dessa fyra program hittills är resultaten strålande om du frågar mig.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nu vet vi väl heller inte hur avtalen mellan produktionen och deltagarna ser ut, både det ena och det andra kan ju ingå där.
Men i sak håller jag med dig, låter orimligt att gå med på en sådan deal.
Vad jag förstått så får deltagarna ingenting gratis av vare sig produktionen (Viaplay) eller sponsorer utan budgeten de har att förhålla sig till är den budget som deltagarna har att röra sig med.
Så om de vid renoveringen hittar nåt som måste göras akut, t.ex läckande tak, så minskar utrymmet för att snygga till t.ex köket.

Och jag hoppas inredaren jobbade gratis för hennes smak skulle jag inte vilja betala för.

Skillnaden mot Stugfixarna i Norge, det bästa av programmen i husfixargenren är påtaglig, där de dels har en begåvad inredare, dels har sponsorer som möjliggör ett riktigt bra resultat.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
AB, snälla nån. Jag hoppas att deltagarna medverkar frivilligt.

Jag tyckte alla köpare hittills blivit lyckliga av inredningen. Vit och fräscht är ett tecken på bristande fantasi och att våga testa annat. I dessa fyra program hittills är resultaten strålande om du frågar mig.
Så Aftonbladets skribents kritik var fel?
Jo, deltagarna medverkar frivilligt men undrar ändå om de visste vad de gav sig in på.

Ett par, de i Örebro, har redan satt ut sitt hus till försäljning. Om det beror på att de blev lyckliga över resultatet eller om de blev missnöjda vet jag såklart inte.

Nåja, jag har i alla fall berättat vad jag ser på, i trådens anda, och recenserat det jag sett 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Så Aftonbladets skribents kritik var fel?
Jo, deltagarna medverkar frivilligt men undrar ändå om de visste vad de gav sig in på.

Ett par, de i Örebro, har redan satt ut sitt hus till försäljning. Om det beror på att de blev lyckliga över resultatet eller om de blev missnöjda vet jag såklart inte.

Nåja, jag har i alla fall berättat vad jag ser på, i trådens anda, och recenserat det jag sett 😉
Kanske fick en bra värdering och försöker sälja med vinst :)
 
Jag har sett och uppskattat den danska förlagan där de har en duktig arkitekt, en system där köparen alltid har en egen mäklare och en inredare som inte tar så stor plats utan mest kör finliret. Rent byggnadstekniska problem ser de till att lösa och inte bara det estetiska. Dessutom en betydligt sundare bostadsmarknad än vad vi haft i Sverige de senaste åren.
Den svenska ser jag bara för att det är lite underhållande hur illa det kan bli. En inredare som framstår som helt ointresserad av vad deltagarna vill ha som får driva hela projektet. Kan inte tänka mig att många blir nöjda av det här.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Muslimska partiet Nyans kommer ha ett uppsving nästa val då muslimer kommer vallfärda dit efter att Socialdemokraterna varit "tvunga" till att fördöma Hamas 😰

 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Estonia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.