F fsn skrev:
Det där finns inte, det är en ”urban legend” som fått fäste. En felmärkning från början. Kinesen som tillverkar nåt tar inga risker och kan fö lika gärna klistra på ett helt korrekt CE-märke. Det betyder inte ett skit utan bakomliggande dokumentation och conformity. Och det är importören till EU som är den ansvariga. Så i fallet med motorlyften är det Jula som är fullt ansvariga för CE-märkningen.
Jag har uppfattningen att det inte stämmer. Det är tillverkaren som bär ansvaret för CE-märkningen?
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
F
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Jag har uppfattningen att det inte stämmer. Det är tillverkaren som bär ansvaret för CE-märkningen?
Det är den som sätter den på EU-marknaden som är ansvarig. Är det en produkt som är producerad utanför EU så är det importören som är ansvarig. Är det tillverkat inom EU, för EU-marknaden så är det rimligtvis tillverkaren. Jag har från och till jobbat med det i över 20 år, både på enstyckstillverkning och serieproduktion samt asiatisk import med tvivelaktig dokumentation. Som importör gör man ett stort misstag om man blint litar på leverantörens ord och ett klistermärke.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Nja typ all armering najas i plattor o.s.v.
Det går ju mycket snabbare och kan göras av vem som helst.
Nåja, lastbärande armering brukar svetsas.
ISO 17660-1 beskriver reglerna, den är dock så idiotiskt skriven så folk skiter i att använda den..
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
F
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nåja, lastbärande armering brukar svetsas.
ISO 17660-1 beskriver reglerna, den är dock så idiotiskt skriven så folk skiter i att använda den..
På vilket sätt är den idiotiskt skriven? Har du standarden i sin helhet och kan du I sådana fall skicka den?

jag förutsätter att den specificerar svetsprocess, WPS, överlapp som krävs, kritiskt lastbärande och sånt?
 
F fsn skrev:
På vilket sätt är den idiotiskt skriven? Har du standarden i sin helhet och kan du I sådana fall skicka den?

jag förutsätter att den specificerar svetsprocess, WPS, överlapp som krävs, kritiskt lastbärande och sånt?
Jo jag har standarden men sånt delar man inte ut..
Man blandar ihop svetsarprövning, WPQR, produktionsprover.

Det är en ny på gång.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
På vilket sätt är den idiotiskt skriven? Har du standarden i sin helhet och kan du I sådana fall skicka den?

jag förutsätter att den specificerar svetsprocess, WPS, överlapp som krävs, kritiskt lastbärande och sånt?
Läste lite snabbt i den nu, förstår inte vad som skulle vara konstigt med den.

Men ja den tar upp det du pratar om. Innefattar vad wpqr och site test för att validera wpqr resultatet inkl. praktiskt prov av varje svetsare.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jo jag har standarden men sånt delar man inte ut..
Man blandar ihop svetsarprövning, WPQR, produktionsprover.

Det är en ny på gång.
Fast.... det är ju så man gör kvalificerade svetsar....
 
M mrmlz skrev:
Fast.... det är ju så man gör kvalificerade svetsar....
Öh va?

De blandar ihop dessa så man inte kan utröna hur man följer standarden.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Öh va?

De blandar ihop dessa så man inte kan utröna hur man följer standarden
... du måste ha alla delarna för att få en godkänd svets.

Det är ju inte bara utförandet...
 
M mrmlz skrev:
... du måste ha alla delarna för att få en godkänd svets.

Det är ju inte bara utförandet...
Ja såklart men det är inte det vi pratar om överhuvudtaget.

Jag sa att standarden är idiotiskt skriven. Har du läst den?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja såklart men det är inte det vi pratar om överhuvudtaget.

Jag sa att standarden är idiotiskt skriven. Har du läst den?
Som jag skrev i #96 så skummade jag den och har läst sämre standarder så vet inte hur den sticker ut. Det var ju du i inlägg #95 som skrev

Jo jag har standarden men sånt delar man inte ut..
Man blandar ihop svetsarprövning, WPQR, produktionsprover.
Så...det är ju du som tog upp det ... Men skit samma.
 
M mrmlz skrev:
Som jag skrev i #96 så skummade jag den och har läst sämre standarder så vet inte hur den sticker ut. Det var ju du i inlägg #95 som skrev


Så...det är ju du som tog upp det ... Men skit samma.
Som jag sa så blandar man ihop svetsarprövning, wpqr, produktionsprover i texten.
Det är det som är dåligt i den. Hade du läst den hade du förstått.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Som jag sa så blandar man ihop svetsarprövning, wpqr, produktionsprover i texten.
Det är det som är dåligt i den. Hade du läst den hade du förstått.
Så du har svårt att tolka texten? Eller förstår du inte att allt det krävs för en godkänd svets?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Så du har svårt att tolka texten? Eller förstår du inte att allt det krävs för en godkänd svets?
Det är alltså tolkningen av standarden som är svår.
 
Ja, standarder ÄR svåra att tolka..

Är väl den mest värdefulla kunskapen jag bär med mig från min IWS-utbildning, HUR standarder (aktuella för mig) bör tolkas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.