H Hallerudsbo skrev:
På min sons skola så har dom skilda dusch bås.
Men har själv problem med en son som knappt byter om på gympan på grund av hård mobbning av han som pågått i 4 år.
Skolan gör utredningar och ska åtgärda men det händer inget.
Blev erbjuden nu att han kan få byta skola då de kan erbjuda den som är mobbad något annat men de som mobbar har dom inte lov att flytta tyvärr.
Så ja jag ser tyvärr baksidan med att byta om flera ofta utan lärare.
Varför är det så att man alltid flyttar på den utsatta och inte på dom som mobbar?
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 9 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Varför är det så att man alltid flyttar på den utsatta och inte på dom som mobbar?
Därför att i nuvarande PK-värld är det förövaren det är synd om, och också där resurserna läggs, aldrig på brottsoffer.
Tragiskt att det börjar redan i skolan, kanske därför samhället ser ut som det gör...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Han har det jobbigt hemma och om han skulle tvingas byta skola så kommer antagligen hans frånvaro i skolan att öka vilket inte är bra.

Nu vet jag inte vilken ålder det handlar om men efterssom vi har skolplikt så måste hans föräldrar se till att han kommer till skolan och det blir ju ett extra stress moment för dom om sonen måste skjussas till en annan skola mil bort.

Det är bättre att skolan får dom extra resurser så dom kan göra sitt jobb ordentligt.❤️
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Tror att det stora problemet är att alla har en kamera med sig in i omklädningsrummet idag.
Vilket kan ta mobbingen till helt nya nivåer.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
M
Allting har blivit så mycket råare idag. Mobbing upplevde iaf. jag inte som handbegripligheter på 80-talet. Det var mera som lite glåpord, kommentarer om nåns utseende, glasögonorm osv. Idag ser ungarna så mycket skit på youtube att man tar till fysiskt våld.

Och detta med att man till 100% ska skydda den som gör fel?!?! När jag var liten och man gjorde fel så fick man kvarsittning, uppkallad till rektorn för en reprimand. Idag, vad f-n händer? På min yngstes skola har dom en ungjävel, han drog en sten i huvudet på en annan så blodet sprutade, lever om dagligen, min unge har kommit hem flera gånger och haft ont i genitalerna för denna ungen gillar att sparkas just där. Tror ni det blir några åtgärder? Skolledningen är livrädda för att skolan ska få negativ publicitet och hela det köret...man blir så förbannad!
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Allting har blivit så mycket råare idag. Mobbing upplevde iaf. jag inte som handbegripligheter på 80-talet. Det var mera som lite glåpord, kommentarer om nåns utseende, glasögonorm osv. Idag ser ungarna så mycket skit på youtube att man tar till fysiskt våld.

Och detta med att man till 100% ska skydda den som gör fel?!?! När jag var liten och man gjorde fel så fick man kvarsittning, uppkallad till rektorn för en reprimand. Idag, vad f-n händer? På min yngstes skola har dom en ungjävel, han drog en sten i huvudet på en annan så blodet sprutade, lever om dagligen, min unge har kommit hem flera gånger och haft ont i genitalerna för denna ungen gillar att sparkas just där. Tror ni det blir några åtgärder? Skolledningen är livrädda för att skolan ska få negativ publicitet och hela det köret...man blir så förbannad!
Då gick du i en skyddad skola, åttiotalet var en kavalkad av slagsmål och blodvite på rasterna där jag gick. Något besök hos kuraton och kanske någon kvarsittning råkade förövarna väl ut för, men annars hände inte speciellt mycket.

Jag tror den stora skillnaden med just omklädningsrum är kameror och sociala medier. Jag misstänker att det är därför ungdomar inte super i samma utsträckning också. En sak att göra bort sig och alla kommer ihåg det lite dimmigt, en annan sak att ha det filmat i HD och få det cirkulerat på måndagen.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Har också historier där jag har varit kontakt med rektorn och lärare. Intresset av lösa konflikter är i princip noll. Läraren va snäsig mot mig ( mail konversation) och rektorn tog inte ens tag i det, trotts att det är hennes plikt enligt skollagen.
Dottern min säger inte ens till lärarna längre då dom förstår att det ej blir bättre, dom löser det själva.
 
Problemet är väl att det inte längre finns några OBS klasser att dumpa de som inte fungerar i möblerade rum. När alla nu ska gå i vanlig klass oavsett förutsättningarna så räcker det ju med att det finns en elev som tar upp 50% av lärarens uppmärksamhet och är allmänt omöjlig för att resterande elever ska få en otrygg upplevelse i 9 år. Att flytta eleven till en ny klass hjälper ju inte. Då blir det ju bara nya elever (som än mindre lärt sig leva med stollen) som ska få ta problemet. Fanns alternativet specialklass kvar hade det kanske även motiverat personen lite extra att skärpa sig också, fanns ju helt klart ett socialt stigma över dessa klasser. Rätt diagnos och medicinering kan ju också hjälpa i vissa fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Problemet är väl att det inte längre finns några OBS klasser att dumpa de som inte fungerar i möblerade rum. När alla nu ska gå i vanlig klass oavsett förutsättningarna så räcker det ju med att det finns en elev som tar upp 50% av lärarens uppmärksamhet och är allmänt omöjlig för att resterande elever ska få en otrygg upplevelse i 9 år. Att flytta eleven till en ny klass hjälper ju inte. Då blir det ju bara nya elever (som än mindre lärt sig leva med stollen) som ska få ta problemet. Fanns alternativet specialklass kvar hade det kanske även motiverat personen lite extra att skärpa sig också, fanns ju helt klart ett socialt stigma över dessa klasser. Rätt diagnos och medicinering kan ju också hjälpa i vissa fall.
Precis, alla problem löses med "assistenter" eller vad de nu kallas till klassen och individen som av olika anledningar inte fungerar i klassen/på lektionen.

Var tog OBS-klasserna vägen...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Unikt namn
Jsg vet inte jag.... tycker nog att passivitet alltid varit skolans recept mot mobbing. Det är egentligen inget nytt.
Det är ju lättare att be den misshandlade fly än att tvinga psykpaten att flytta, eftersom det skulle innebära att skolan tar aktiv del i konflikten. Då empatibristen troligen gott i arv blir det en obekväm situation med en icke så resonabel motpart.

Något som möjligen skiljer nu mot förr är skolans argument för att passivitet är bra och att mobbaren kan följa sina offer dygnet runt mha mobilen. Så offren blir inte ens trygga i sina hem.
Möjligtvis fanns det fler icke behöriga lärare förr, som inte blivit skolade i passivitetens lära som faktiskt röt till.
Men de ensamma stackarna med skin på näsan har sedan länge pensionerats...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skolan har väl inga möjligheter att flytta på elever, t ex en elev som anklagas av en annan elev att vara en mobbare? Eller? Har det hänt något med lagstiftningen som jag har missat?

Och rimligen är det väl dags för föräldrarna att ingripa om det finns relationsproblem mellan deras barn?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skolan har väl inga möjligheter att flytta på elever, t ex en elev som anklagas av en annan elev att vara en mobbare? Eller? Har det hänt något med lagstiftningen som jag har missat?

Och rimligen är det väl dags för föräldrarna att ingripa om det finns relationsproblem mellan deras barn?
Många av föräldrarna skulle aldrig nånsin tro att deras lilla gullunge skulle kunna vara en mobbare, på sin höjd missförstådd, men absolut inte mobbare, tyvärr. 😐
Och skolan ser sällan så det blir ord mot ord vad som skett.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
FredrikR FredrikR skrev:
Många av föräldrarna skulle aldrig nånsin tro att deras lilla gullunge skulle kunna vara en mobbare, på sin höjd missförstådd, men absolut inte mobbare, tyvärr. 😐
Och skolan ser sällan så det blir ord mot ord vad som skett.
Och här har vi nog problemet. Det är svårbevisat och lilla bubbis får inte anklagas. Men att tro att skolans medarbetare kan lösa det är nog mer än lovligt naivt. Inte minst eftersom barn och ungdom bara tillbringar korta timmar i skolan varje dag, det mest av deras liv är utanför skolans domäner.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skolan har väl inga möjligheter att flytta på elever, t ex en elev som anklagas av en annan elev att vara en mobbare? Eller? Har det hänt något med lagstiftningen som jag har missat?

Och rimligen är det väl dags för föräldrarna att ingripa om det finns relationsproblem mellan deras barn?
Skolan har den möjligheten. Iaf om det är en kommunal skola. Skärmavbild av webbsida med text om skolregler och åtgärder vid regelbrott, inklusive varningar och omplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skolan har väl inga möjligheter att flytta på elever, t ex en elev som anklagas av en annan elev att vara en mobbare? Eller? Har det hänt något med lagstiftningen som jag har missat?

Och rimligen är det väl dags för föräldrarna att ingripa om det finns relationsproblem mellan deras barn?
Ett av problemen med mobbing är väl just att många vuxna förringar mobbingen till att det bara är relationsproblem mellan barn?

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.