Såg det här på siten familjeliv.se
Min äldsta har också sagt att det är flera i hans klass om inte duschar utan byter om vill vanliga kläder direkt efter gympan. Känns som det är ganska äckligt och respektlöst mot övriga klasskamrater. Känns som det stämmer att de som har en vana att byta om med andra också kan duscha i skolan.

Vad tror panelen?

"Det är många barn som inte vill vara med på idrotten i skolan eftersom man behöver duscha efter lektionen.

Något som har fungerat för mina barn är att tränarna på deras fritidsaktiveter har bestämt man ska duscha och byta om tillsammans efter varje träning.

Det gör att tjejerna i laget kan prata och umgås i omklädningsrummet och lära känna varandra. Detta är viktigt eftersom barnen kom från flera olika skolor.

Det gör även att det inte är en stor sak att byta om och duscha med andra när man gör det på 2-3 träningar i veckan, en match och två gånger på skolidrotten.

Mina tjejer och deras kompisar från fotbollen eller innebandyn har aldrig haft något problem med att duscha efter skolidrotten, de som tycker det är jobbigt är de som aldrig varit med i något lag på fritiden."
 
Men det är väl inte besvärligt att begripa att en del tonåringar i varierande grad av pubertet och fysisk utveckling har betänkligheter mot att duscha och byta om i offentlig miljö. Twitter, snapchat, etc, finns många komplicerande faktorer som inte fanns för ett halvsekel sedan. Fixa individuella duschbås, problem solved.

Bara för att dessa offentliga dusch/omklädningsutrymmen varit norm sedan decennier betyder inte att det ska "bara vara så" idag.
 
  • Gilla
Prodigys och 17 till
  • Laddar…
Tycker det är bedrövligt att de inte duschar.
Hur gör dessa elever när de är på ett badhus?
 
  • Gilla
gustavxyz
  • Laddar…
Läste tråden på Familjeliv, och den här superpräktiga idrottsmamman som startade tråden har fått duktigt med mothugg.
https://www.familjeliv.se/forum/thread/82599000-duscha-efter-idrotten-i-skolan

Skolans idrott med tillhörande omklädning och dusch är vanliga arenor för mobbning. Vilket inte idrottsmammans exemplariska små barn drabbas av eftersom de redan är bra på idrott, och då slipper de mobbning (åtminstone på idrotten).
 
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Ja, detta verkar vara ett generellt problem. Min dotter (går på högstadiet) säger att nästan ingen på idrotten byter om. Få har med riktiga skor osv. Hon byter oftast om och duschar, klagar på att endel inte gör det utan luktar svett hela dagen. Jag är förvånad att inte lärarna säger till att man SKA vara ombytt och duscha efteråt.

Hon tränar karate, men byter om och dushar oftast hemma - ska man hem efter träing eller gymnastiken i skolan är sista lektionen kan jag köpa att man hellre gör det hemma.

Sonen som går på lågstadiet byter om och dushar vad jag vet alltid. Däremot verkar de inte ha skor på idrotten (om de är inomhus) - kanske är det nåt nytt påfund att man tränar fötterna bättre då, även om jag tycker det är lite ohygieniskt.
 
P Parkeringsvakten skrev:
Tycker det är bedrövligt att de inte duschar.
Hur gör dessa elever när de är på ett badhus?
Jag för min del tycker det är bedrövligt att barn och ungdomar utsätts för mobbning och trakasserier i omklädningsrummen. De flesta har dusch hemma, så de kan duscha efter skolan.

Att gå till badhuset är frivilligt (förutom när det är del av grundskolans idrott), och kidsen går dit på fritiden med sina kompisar eller familj. De föses inte ihop med 15-30 andra jämnåriga av samma kön, utan i badhusets omklädningsrum och dusch finns alla möjliga människor av samma kön. Har för egen del aldrig sett barn i skolålder, eller någon alls faktiskt, som inte duschar före och efter bad i simhallen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Läste tråden på Familjeliv, och den här superpräktiga idrottsmamman som startade tråden har fått duktigt med mothugg.
[länk]

Skolans idrott med tillhörande omklädning och dusch är vanliga arenor för mobbning. Vilket inte idrottsmammans exemplariska små barn drabbas av eftersom de redan är bra på idrott, och då slipper de mobbning (åtminstone på idrotten).
Kul tråd😀 men tror det ligger en del i det. Exempelet med barn som började 1an under pandemin och som fick börja duscha först nu visar ju att vanor gör det lättare.
 
Nu var det väl ett knappt halvsekel sedan för min del, sedan jag fick se mobbingen som pågick i grabbarnas omklädningsrum och duschen vid gympan. Inte för att just jag var drabbad men det var fanimig inte vackert. Tortyr mer eller mindre.

Som sagt, krydda detta med en massa sk "sociala medier" under senaste decennierna och du bör få en fullständig förståelse för varför detta är en extremt jobbig arena för många tonåringar av idag.

Lustigt att detta inte lyfts mer, och att det man kan bygga bort med enkla medel verkligen fixas. Pronto.
 
  • Gilla
maria01 och 9 till
  • Laddar…
Såhär: Jag vill inte klä av mig naken och duscha tillsammans med mina kollegor, varför tvinga barn att göra motsvarande? Ärligt talat är det ett rätt märkligt fenomen här i Sverige, aldrig upplevt liknande när vi bott utomlands (USA och Australien), och jag kan inte tänka mig att det är någon extrem stank i klassrummen där. Minns hur överjävla taskiga många var i omklädningsrummen - elaka kommentarer om utseenden, val av underkläder och fan och hans moster. Och killar som smet in där för att ta sig en titt. ...lägg då till mobilkameror och 5G idag och jag har full förståelse för att många inte vill. Lite jäkla empati och förståelse kan vi väl försöka ha för barnen?
 
  • Gilla
  • Älska
maria01 och 14 till
  • Laddar…
Är själv van att duscha med andra efter träningar i många år. Förra året hängde en kollega med till gymmet. Kändes inte alls lika bekvämt längre🙄
 
  • Gilla
Cazyg
  • Laddar…
Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
Såhär: Jag vill inte klä av mig naken och duscha tillsammans med mina kollegor, varför tvinga barn att göra motsvarande? Ärligt talat är det ett rätt märkligt fenomen här i Sverige, aldrig upplevt liknande när vi bott utomlands (USA och Australien), och jag kan inte tänka mig att det är någon extrem stank i klassrummen där. Minns hur överjävla taskiga många var i omklädningsrummen - elaka kommentarer om utseenden, val av underkläder och fan och hans moster. Och killar som smet in där för att ta sig en titt. ...lägg då till mobilkameror och 5G idag och jag har full förståelse för att många inte vill. Lite jäkla empati och förståelse kan vi väl försöka ha för barnen?
På vilket sätt funkar det annorlunda i usa, där har man ett omklädningsrum och dushar precis som här?
 
Unikt namn
Problemet när folk inte duschar eller byter om är att de inte heller är så benägna att anstränga sig.
Så det blir 45minuters passivitet istället för idrott, helt värdelöst med dagens doomscrollande passiva mobilungar.

Men det är heltsamtidigt sjukt och ovärdigt att skolvärlden inte lyckas lösa detta omklädningsrumsproblem.
Kan väl inte vara raketkirurgi att sätta en vuxen resurs i omklädningsrummet så att det blir lugn och ro istället för mobbingfest?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Osäkerheten hos unga idag är total. Socialamedier och influensers fel..
Idealen är helt uppåt väggarna…
I Kanda uppmanas idag barnen att duscha i underkläder av skolan…
 
H
På min sons skola så har dom skilda dusch bås.
Men har själv problem med en son som knappt byter om på gympan på grund av hård mobbning av han som pågått i 4 år.
Skolan gör utredningar och ska åtgärda men det händer inget.
Blev erbjuden nu att han kan få byta skola då de kan erbjuda den som är mobbad något annat men de som mobbar har dom inte lov att flytta tyvärr.
Så ja jag ser tyvärr baksidan med att byta om flera ofta utan lärare.
 
  • Ledsen
tensiden och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Problemet när folk inte duschar eller byter om är att de inte heller är så benägna att anstränga sig.
Så det blir 45minuters passivitet istället för idrott, helt värdelöst med dagens doomscrollande passiva mobilungar.

Men det är heltsamtidigt sjukt och ovärdigt att skolvärlden inte lyckas lösa detta omklädningsrumsproblem.
Kan väl inte vara raketkirurgi att sätta en vuxen resurs i omklädningsrummet så att det blir lugn och ro istället för mobbingfest?
Jag tror det funkar bättre idag men i alla fall när jag gick i grundskolan (förra århundradet) så var det gymnastiklärarens ansvar att se till att alla duschade och skötte sig. I detta fall var det en ensam lärare som både skulle se till att folk inte slog ihjäl sig, lekte med vattenslangen, retades, i två skilda omklädningsrum. Samt förbereda inför nästa lektion, samtidigt. Funkade OK när det var den 'gamla damen' (ca 60 år) vi hade i högstadiet, för ingen av oss killar var ju direkt brydd över att mormor kom in i duschrummet och gav åthutningar. Värre var det (för tjejerna) när vi hade en man som var lite väl kladdig och som kom med konstiga frågor som nödvändigtvis behövdes ställas till tjejerna medan de var i duschen "Silja vad har du för skostorlek" vet jag att tjejerna väldigt upprörda kom ut en gång och sa att han kommit in oanmäld i duschutrymmet och frågat. Efter ett par anmälningar från tjejerna och någon utredning senare försvann han faktisk från skolan.

I dag gissar jag att den största anledningen till att färre duschar (för nog fasiken hoppade vi över det rätt ofta även på min tid) är att man helt enkelt inte vill riskera att finna sitt nakna jag cirkulerande över resten av skolan för att för evigt pryda internet som ett meme.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.