Någon som har någon site, eller annan rekommendation, där man kan hitta altanräcken som uppfyller följande spec:

-Enkelt
-Minimalistiskt
-Relativt billigt

Någon som byggt ett altanräcke med trästolpar och wire?

Är detta en ny avdelning eller har jag missat den förrut?
 
Jupp denna avdelningen stratade för någon vecka sedan av marlene.
Finns bilder på wirestaket om du letar lite under trädgårdsavdelningen.

Jag själv sitter och spånar på altanräcken.. har försökt söka inspiration ute men alla har sammma räcken ju, antingen vnaliga lodräta brädor eller X-staket. har barn själv så X-staket ramlade bort. någon som vet bra sidor med exempel på staket till en altan??PLZ
 
Jag hittade i mitt tycke ett fint räcke på Bauhaus.
Fanö hette det. Är helnöjd. 8)
 
Inga fler tips? Inga wireräcken?
 
Har inga bilder men funderar på att hitta någon konstruktion som ingen annan (eller åtminstone få) har. Just nu så finns två ideér som verkar någotsånär ovanliga:
1. "Spjälstaket" med 22mm rundstav och 10-20mm mellanrum. Lite "classic" kanske...
2. Liggande 45x45 eller 25x25 typ wire fast i trä.

Tycker annars att ex. kryss är ganska snyggt (och billigt)men det är så förbannat många som har det, tyvärr.
Annars kan man göra andra mönster än kryss (sol, Y etc.) och köra med färgad canvas bakom. Då får man både ett insynsskydd och möjligheten att ändra utseende på räcket när man tröttnar, för det gör man på allt förr eller senare.
 
Wire verkar dessvärre bli ganska dyrt. För man vill ju inte ha för tunn wire (av estetiska skäl). Den wire jag tittat på verkar inte vara av det estetiska slaget, utan mer att draghållfastheten är det primära.

Detsamma gäller tyvärr rostfria stålrör. Inte heller särskilt billigt, utan riktigt dyrt. Föga förvånande dock.

Hrm. Det verkar bli lurigt att tillverka ett staket som är både speciellt, snyggt och billigt....
 
Här var något:

http://www.jkrostfritt.se/Fotoalbum .htm

Hemsidan är lite 'B'-betonad. Men det är inga priser angivna, vilket borde borga för att det är rejält dyrt.

Vad tror Ni pay-off tiden är på ett rostfritt altanräcke med avseende på minskade underhållskostnader ;)
 
Don Tom skrev:
Här var något:

[länk]

Hemsidan är lite 'B'-betonad. Men det är inga priser angivna, vilket borde borga för att det är rejält dyrt.
Ojj....., vad snyggt :surprised:, dessvärre delar jag farhågorna ang. priset, hör av dig här i tråden om du får några prisuppgifter :)

MVH//Christina.
 
Vi har, inomhus, vantskruv med fransk träskruv (med ögla) och plastad wire.
Klättringsbart iofs, men det har funkat hittills.

040214-019.JPG

040215-051.JPG
 
Jättesnyggt, men får man ha såna inomhus med tanke på klätterrisken?

På vårt byggsamråd fick vi upplysningen att man i princip bara kunde göra räcken med vertikala stolpar, max avstånd 10 cm. Alla lösningar som innebär klätterrisk måste förses med ex glas/plexi.

Vi har valt bort trappa + räcke från vårt hus (lofthus) och tänkte hitta på någon egen "roligare" lösning men blev lite avskräckta då vi inte tänkt på risken att barn skulle klättra på räcket och trilla ner (vi har inga egna barn)
 
Nej det får man inte ;D 8)

Vi har en plan att sätta segelduk för när behov finnes.
Behov har ännu ej uppstått...

Husmyran skrev:
Jättesnyggt, men får man ha såna inomhus med tanke på klätterrisken?

På vårt byggsamråd fick vi upplysningen att man i princip bara kunde göra räcken med vertikala stolpar, max avstånd 10 cm. Alla lösningar som innebär klätterrisk måste förses med ex glas/plexi.

Vi har valt bort trappa + räcke från vårt hus (lofthus) och tänkte hitta på någon egen "roligare" lösning men blev lite avskräckta då vi inte tänkt på risken att barn skulle klättra på räcket och trilla ner (vi har inga egna barn)
 
Nix, det där var snyggt.

Givetvis skall man ha respekt för klätterrisken osv. men som vanligt gäller nog att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Med det menar jag att visst kan man vara förutseende och bygga ett staket med endast vertikala stolpar vilket teoretiskt minskar den uppenbara klätterrisken, men man har ofta utemöblerna framme vilket trots allt gör det möjligt för barnen att via dem ta sig över staketet.

Har Ni aldrig glömt en stege framme?

Tror att man med ett permanent staket kan få barnen att förstå att man inte får klättra på det, vilket kan vara värre med alla "temporära" dödsfällor man ideligen sprider omkring sig......
 
byggimpert skrev:
Ojj....., vad snyggt :surprised:, dessvärre delar jag farhågorna ang. priset, hör av dig här i tråden om du får några prisuppgifter :)

MVH//Christina.
Kostar 2.300 per m + moms och montering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.