C
O Ossian K Olsson skrev:
Fördelen med ”förhandsvisning” är att mäklaren kan stämpla bostaden som ”såld innan visning” på Hemnet.
Kanske är lite trög idag, men vad är fördelen med det? Att man ger sken av att mäklaren är på hugget kanske?
Däremot hänger väl förhandsvisning ihop med förhandsbud, där man förväntar sig att budet är ett extra sockrat slutbud och affär utan besiktningsklausul. Och mäklaren slipper allt jobb som en budgivning innebär.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska man ta med sig barn på visningar? Det är inget underhållningsprogram. Man klampar inte runt i andras hem bara för det är roligt.
Varför skulle jag inte ta med mina barn? Vi går väl inte på en visning för att ”klampa runt”. Vi går på en visning för att hitta vårt nya hem. Det är väl självklart att barnen ska få vara med och känna in vårt eventuellt hya hem?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
O
C cpalm skrev:
Kanske är lite trög idag, men vad är fördelen med det? Att man ger sken av att mäklaren är på hugget kanske?
Däremot hänger väl förhandsvisning ihop med förhandsbud, där man förväntar sig att budet är ett extra sockrat slutbud och affär utan besiktningsklausul. Och mäklaren slipper allt jobb som en budgivning innebär.
Ja jag borde kanske förklarat varför det var ”bra”.

Det gör ju att mäklaren kan sälja in sig själv som en som säljer fort och effektivt. Det var ju attraktivt för många.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
E Ekerz skrev:
Som andra nämnt, det absolut mest irriterande är folk som släpar med sig sina små barn. Det är trångt som det är oftast, lägg då till massa skrikande småbarn som är i vägen överrallt, ska leka i trappor osv osv. Småbarn borde förbjudas på visningar eller borde föräldrar ha lite vett.

Ok om man har större barn som kanske vill ha en åsikt men helt meningslöst släpa med sig 4-åringar 😡

I övrigt så verkar det vara fortsatt mycket folk på visningarna där jag bor men bra mycket svårare få husen sålda. Många hus går under utropspris och mäklarna har det korrupta beteendet att inte offentliggöra dessa försäljningar på Booli och Hemnet. Borde vara lag på att allt ska offentliggöras där för transparens.
Varför ska alla försäljningssiffror vara offentliga menar du? Och har du testat att ringa mäklaren som sålt nåt som inte redovisades offentligt? Då får du säkerligen veta vad priset blev, även om det inte är någon skyldighet att redovisa det..

Och om det blir för trångt för dig på visningarna så får du väl be om en extra visning. Brukar också gå att lösa! ;)
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Varför ska alla försäljningssiffror vara offentliga menar du? Och har du testat att ringa mäklaren som sålt nåt som inte redovisades offentligt? Då får du säkerligen veta vad priset blev, även om det inte är någon skyldighet att redovisa det..

Och om det blir för trångt för dig på visningarna så får du väl be om en extra visning. Brukar också gå att lösa! ;)
Om inte så kommer det oftast i tidningen? Här redovisas lagfarter iallafall och då får man ju veta priset :p Om man nu är så nyfiken får man väl köpa blaskan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
R Rkarlsson skrev:
Om inte så kommer det oftast i tidningen? Här redovisas lagfarter iallafall och då får man ju veta priset :p Om man nu är så nyfiken får man väl köpa blaskan.
Ja, i mindre orter brukar det ofta skrivas i lokala blaskan både vem som köpt och vad de fått betala. Men är man nyfiken i större städer så får man ringa mäklaren om man är nyfiken eller vill föra statistik.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Ja, i mindre orter brukar det ofta skrivas i lokala blaskan både vem som köpt och vad de fått betala. Men är man nyfiken i större städer så får man ringa mäklaren om man är nyfiken eller vill föra statistik.
Ja inga större problem då. De flesta mäklare har ju att man får slutpriset om man anmäler sitt nr.

Varför man ska vara tvingad att redovisa pris på hemnet förstår jag inte då det är ett "vanligt" företag som äger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
R Rkarlsson skrev:
Ja inga större problem då. De flesta mäklare har ju att man får slutpriset om man anmäler sitt nr.

Varför man ska vara tvingad att redovisa pris på hemnet förstår jag inte då det är ett "vanligt" företag som äger.
Det är många svenskar som vill ha allt serverat. Man ska ju inte behöva lyfta ett finger för något i dagens samhälle. Allt ansvar är någon annans.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
60 stycken anmälda klockan 17 en kväll. Inkl alla byggherrar och privata hyresvärdar.
Byggherrar???
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Byggherrar???
Jag förfinade det lite från ägare till byggföretag.
Såna som vissa här inne kallar för lycksökare :)

Om husen ligger för billigt på marknaden så dyker de upp på alla visningar, de skrämmer alltid slag på folk här då budgivningarna brukar skjuta i höjden så inte dessa herrar vill köpa det.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Ja, i mindre orter brukar det ofta skrivas i lokala blaskan både vem som köpt och vad de fått betala. Men är man nyfiken i större städer så får man ringa mäklaren om man är nyfiken eller vill föra statistik.
Lagfarten dyker upp på Booli också, efter tillträde iofs.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
Z ZipLock skrev:
Vi tittade på en del hus före corona och standard var att det var en visning på helgen och en efterföljande måndag eller tisdag på kvällen. Båda visnngarna brukade vara en timme.

Under corona var det allmänt kaos med endast bokade visningar där man fick en slot inomhus på i värsta fall 10 min.

Efter corona verkar det som om en ny standard har etablerats, åtminstone bland de hus vi tittat på. Den första visningen är på helgen och ofta kort - 30 eller max 45 min. Om ingen köpare hugger direkt förväntas man kontakta mäklaren och antingen få en privatvisning eller komma på planerade visningar som inte ligger ut på mäklarens hemsida.

Någon som vet varför det har blivit så här? Jag gillade att gå med familjen på helgvisningen och sedan, om vi var intresserade, gå själv på kvällsvisningen (beväpnad med ficklampa och besiktningsprotokoll).

Känns som om nuvarande modell ger mer jobb för mäklaren och mer städning för familjen som bor i huset.
Det här beror ju på var i landet man köper och säljer.

I Norrland är det mycket vanligt med bokade besök och mäklaren är inte ens med. Jajjamensan jag har både köpt och sålt på de viset.

Det lite halvjobbigt och är en norm att man stajlar inte, jag stajlade dock mitt hus av egna erfarenheter med mäklare i södra Sverige och fick även sålt på första försöket 👌

Men mycket har ändrats till de sämre efter covid man skall boka hit och dit och binder sig till vissa tider, är tidsbegränsningar osv så nä där håller jag med att det blivit skit. Men företagen inklusive mäklarna tjänar väl på det har dem märkt (kan förbereda sig och se just vem som är seriösa köpare istället för att ha en massa "däcksparkare" som snokar runt).
 
kisumisu
H HenrikP skrev:
Lagfarten dyker upp på Booli också, efter tillträde iofs.
Det som är lite intressant att allt står inte där och hur kan man undvika att vara med där?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Man klampar inte runt i andras hem bara för det är roligt.
Tvärtom är detta en mycket populär hobby. Fått berättat av en mäklare att i vissa byar/stadsdelar vet han att han måste boka två visningar, en som kan läggas på vilken skittid som helst typ en torsdag förmiddag, sedan en seriös på helgen eller kväll tidigt i veckan. Första visningen är till för alla som inte har något bättre för sig och tycker om att gå in och glo och snoka hos andra, i synnerhet om det är en granne de aldrig blivit inbjudna till. Andra visningen är till för spekulanter. Skulle han bara ha en visning skulle spekulanterna behöva trängas med patrasket (mitt ordval, inte hans) och det skulle bli en sämre visning. (Som ett litet surt äpple kan jag tillägga att samme mäklare berättat för mig att skapligt många av de märkta "borttagen innan visning" är för att de haft en liten privat visning för kända och kassastarka kunder som köper upp och hyr ut hus).

Till ursprungsfrågan:

Jag ser inget konstigt i mäklarnas beteende. De vet att de går in i kärva tider och många byråer börjar redan se över vilka de kan sparka, här är inte läge att bränna bensinpengar och arbetstid på en visning det kanske kommer någon på. Att köpa en fastighet är för de absolut flesta en noga övervägd och försiktigt studerad fråga, och det är nog en pyttenliten minoritet av alla hus som säljs till någon som föll för det för att de spontant fick för sig att dra på visning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
kisumisu kisumisu skrev:
Det som är lite intressant att allt står inte där och hur kan man undvika att vara med där?
Enligt Booli själva skall "allt" komma in där. Men lagfarten tar ju lite tid. Potentiellt avsevärt lång tid om det är något fel/problem eller köparen dröjer med att söka. Men så är det sådana överlåtelser där det inte finns lagfart - bostadsrätter, fastighetsregleringar, bolagsöverlåtelser, osv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.