Vi tittade på en del hus före corona och standard var att det var en visning på helgen och en efterföljande måndag eller tisdag på kvällen. Båda visnngarna brukade vara en timme.

Under corona var det allmänt kaos med endast bokade visningar där man fick en slot inomhus på i värsta fall 10 min.

Efter corona verkar det som om en ny standard har etablerats, åtminstone bland de hus vi tittat på. Den första visningen är på helgen och ofta kort - 30 eller max 45 min. Om ingen köpare hugger direkt förväntas man kontakta mäklaren och antingen få en privatvisning eller komma på planerade visningar som inte ligger ut på mäklarens hemsida.

Någon som vet varför det har blivit så här? Jag gillade att gå med familjen på helgvisningen och sedan, om vi var intresserade, gå själv på kvällsvisningen (beväpnad med ficklampa och besiktningsprotokoll).

Känns som om nuvarande modell ger mer jobb för mäklaren och mer städning för familjen som bor i huset.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
O
Z ZipLock skrev:
Vi tittade på en del hus före corona och standard var att det var en visning på helgen och en efterföljande måndag eller tisdag på kvällen. Båda visnngarna brukade vara en timme.

Under corona var det allmänt kaos med endast bokade visningar där man fick en slot inomhus på i värsta fall 10 min.

Efter corona verkar det som om en ny standard har etablerats, åtminstone bland de hus vi tittat på. Den första visningen är på helgen och ofta kort - 30 eller max 45 min. Om ingen köpare hugger direkt förväntas man kontakta mäklaren och antingen få en privatvisning eller komma på planerade visningar som inte ligger ut på mäklarens hemsida.

Någon som vet varför det har blivit så här? Jag gillade att gå med familjen på helgvisningen och sedan, om vi var intresserade, gå själv på kvällsvisningen (beväpnad med ficklampa och besiktningsprotokoll).

Känns som om nuvarande modell ger mer jobb för mäklaren och mer städning för familjen som bor i huset.
Mäklarnas största problem just nu är att ingen kommer på visningar över huvudtaget. Så jag förstår de som inte vill boka upp varenda helg på visningar ingen kommer på.
 
  • Gilla
saltis99 och 10 till
  • Laddar…
Krilleman
I mina regioner så är det inga öppna visningar längre.

Oftast två planerade visningar på en vecka. Men du måste boka in dig på en visning dagen innan för att mäklaren ska vara på plats.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Här har de inte haft öppna visningar sen jag titta på hus första gången typ 2005.
Men de visningar vi gått på efter pandemin så har vi fått vara där så länge vi velat för mäklaren, de har en sluttid så vi får ju givetvis lämna innan de stänger igen. Vill man sen kolla mer noga så får man boka en privat visning.

Här går attraktiva husen åt som smör fortfarande och tomter med ruckel på går åt ännu värre.
 
Av någon konstig anledning så brukar det vara massa pengar när det gäller de risigaste.

För min del tror jag att jag skulle dra mig för att titta på ett om jag måste boka tid med mäklaren. ska jag sparka däck vill jag vara ensam. och inte ha mäklaren flåsande i nacken.
Sen är det för mig inte konstigt om man bestämmer sig strax innan visning. om man ska gå. Det huset vi köpte kom vi på samma dag att vi skulle gå på visningen.
Jag tror att det blir färre spekulanter om man inte har öppen visning.

Är det svårt att sälja hus så är det helt oförsvarligt att inte ha öppen visning. Det är då man måste jobba.
Det är då man får ha citroner i soffan och skoskav i ugnen.
Inte sluta med öppna visningar.
Jag skulle kräva det vid en försäljning.

Visst jag kan förstå mäklaren att det hade varit roligare att vara hemma. Men jag tycker inte att man ska klaga att man jobbar söndagar. De visste om det när de utbildade sig till mäklare. Jag har samma resonemang oavsett utbildning. De fel som finns i yrket ska man inte klaga på de visste man om. Om jag skulle lägga ut mig för dejting och de brister jag berättar om skulle jag bli irriterad om man klagade på det. Allt alla andra fel de hittar får de klaga på.
dock brukar det följa med en friskrivning gällande dolda fel. Det är att fel som hittas efter den fjärde dejten har jag inget ansvar för.😋
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Av någon konstig anledning så brukar det vara massa pengar när det gäller de risigaste.

För min del tror jag att jag skulle dra mig för att titta på ett om jag måste boka tid med mäklaren. ska jag sparka däck vill jag vara ensam. och inte ha mäklaren flåsande i nacken.
Sen är det för mig inte konstigt om man bestämmer sig strax innan visning. om man ska gå. Det huset vi köpte kom vi på samma dag att vi skulle gå på visningen.
Jag tror att det blir färre spekulanter om man inte har öppen visning.

Är det svårt att sälja hus så är det helt oförsvarligt att inte ha öppen visning. Det är då man måste jobba.
Det är då man får ha citroner i soffan och skoskav i ugnen.
Inte sluta med öppna visningar.
Jag skulle kräva det vid en försäljning.

Visst jag kan förstå mäklaren att det hade varit roligare att vara hemma. Men jag tycker inte att man ska klaga att man jobbar söndagar. De visste om det när de utbildade sig till mäklare. Jag har samma resonemang oavsett utbildning. De fel som finns i yrket ska man inte klaga på de visste man om. Om jag skulle lägga ut mig för dejting och de brister jag berättar om skulle jag bli irriterad om man klagade på det. Allt alla andra fel de hittar får de klaga på.
dock brukar det följa med en friskrivning gällande dolda fel. Det är att fel som hittas efter den fjärde dejten har jag inget ansvar för.😋
Om vi skulle få för oss att sälja vårt hus så skulle jag förbjuda öppna visningar med oanmälda besök. Så som folk betedde sig i alla hus jag varit och kollat på så hade jag aldrig låtit en bananskalare komma oanmäld och kanske bete sig som en del gjorde.
Det är fortfarande någons hem ändå.
Det allra värsta jag varit med om var en nybörjarmäklare som bokade in alla på samma tid, 60 stycken anmälda klockan 17 en kväll. Inkl alla byggherrar och privata hyresvärdar.

Det var trångt.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Varför ska man ta med sig barn på visningar? Det är inget underhållningsprogram. Man klampar inte runt i andras hem bara för det är roligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska man ta med sig barn på visningar? Det är inget underhållningsprogram. Man klampar inte runt i andras hem bara för det är roligt.
För att de inte kunnat fixa barnvakt? Jag hade kunnat ta med mitt barn om jag inte kan fixa barnvakt. Men han hade inte fått leka runt såklart.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska man ta med sig barn på visningar? Det är inget underhållningsprogram. Man klampar inte runt i andras hem bara för det är roligt.
Barnen ska också bo där?
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Finns videovisningar kvar?
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Man klampar inte runt i andras hem bara för det är roligt.
Det är precis vad många gör. Hade en granne som gick på visningar nästan varje helg utan att ha några planer på att köpa. Hon hade örnkoll på alla hus i området. Och själv får man väl erkänna att man varit inne och kikat när någon granne sålt.

Mäklarna/säljarna har inte haft något emot det historiskt iallafall. En välbesökt visning har ett mervärde i sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Kan ju göra som en mäklare gjorde när en släkting skulle sälja gården, släktingen i fråga hade redan flyttat. Mäklaren gav helt enkelt nyckeln till den intresserade och denna fick sedan själv klampa runt på gården. Nej, vi rekommenderar inte den mäklaren till någon...
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När vi letade hus (köpte för 1,5 år sedan) var det aldrig öppna visningar utan man anmälde sig till alla och även efter coronarestriktionerna valde man en tidsslott, det var dock rätt bra eftersom det gjorde att det ofta var lagom med personer inne samtidigt.

Oftast fanns det två visningstider men ibland bara en. Efter att vi varit med om flera gånger då hus sålts innan visning så lärde vi oss att maila mäklaren och fråga om förhandsvisning, framförallt när det bara fanns en visningstid. Det visade sig vara standard med förhandsvisningar. Förstår inte riktigt vitsen eftersom de i övrigt var precis som en vanlig visning men gissar att det är en förhoppning om att det bara ska vara de "riktigt intresserade" spekulanterna som kommer och att det ska bli budgivning och försäljning fort.
 
O
bygg_katt bygg_katt skrev:
När vi letade hus (köpte för 1,5 år sedan) var det aldrig öppna visningar utan man anmälde sig till alla och även efter coronarestriktionerna valde man en tidsslott, det var dock rätt bra eftersom det gjorde att det ofta var lagom med personer inne samtidigt.

Oftast fanns det två visningstider men ibland bara en. Efter att vi varit med om flera gånger då hus sålts innan visning så lärde vi oss att maila mäklaren och fråga om förhandsvisning, framförallt när det bara fanns en visningstid. Det visade sig vara standard med förhandsvisningar. Förstår inte riktigt vitsen eftersom de i övrigt var precis som en vanlig visning men gissar att det är en förhoppning om att det bara ska vara de "riktigt intresserade" spekulanterna som kommer och att det ska bli budgivning och försäljning fort.
Fördelen med ”förhandsvisning” är att mäklaren kan stämpla bostaden som ”såld innan visning” på Hemnet.

En grannlägenhet såldes ”innan visning”. De hade visserligen haft 3-4 förhandsvisningar men ändå…
 
E
Som andra nämnt, det absolut mest irriterande är folk som släpar med sig sina små barn. Det är trångt som det är oftast, lägg då till massa skrikande småbarn som är i vägen överrallt, ska leka i trappor osv osv. Småbarn borde förbjudas på visningar eller borde föräldrar ha lite vett.

Ok om man har större barn som kanske vill ha en åsikt men helt meningslöst släpa med sig 4-åringar 😡

I övrigt så verkar det vara fortsatt mycket folk på visningarna där jag bor men bra mycket svårare få husen sålda. Många hus går under utropspris och mäklarna har det korrupta beteendet att inte offentliggöra dessa försäljningar på Booli och Hemnet. Borde vara lag på att allt ska offentliggöras där för transparens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.