Efter många om och men, sommarlov, prokrastinering och ett knä ur led, har jag äntligen börjat bila fram avloppsröret idag.

Att bila tog längre tid än jag trodde och tog kål på ryggen.

Nu behöver jag bara veta hur långt jag ska bila? Tycker ni att jag ska bila fram till tröskeln, nästa ”korsning” eller räcker det med detta tror ni?


Toalettstol avlägsnad, rörstående fram, plastpåse över, rasmassor, slitna väggar, renoveringsarbete eller vattenskada synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt, rörledningar, verktyg på betonggolv, kala väggar, byggarbetsplats inomhus, skyddsplast, dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myrmarken och 5 till
  • Laddar…
Den typen av rör skulle jag vilja byta så mycket som möjligt av. Är kringliggande ytor redan renoverade utan att detta är utbytt kanske inte värdet är så stort av att byta en meter till, men jag skulle nog ändå försöka byta fram till tröskeln så att man slipper riva detta nya golv när resten ska bytas.
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Bilmaskinen du har kanske fungerar bra, men inget slår en riktig Hilti. De är ganska billiga att hyra på din lokala maskinuthyrare, nån hundralapp eller tre för en hel helg.
Du sparar garanterat ryggen på ett bättre sätt i alla fall 😆

Håller i övrigt med föregående: Gjutjärnsrör rostar till slut så byt så mycket du kan när du håller på.
 
  • Gilla
klosp11 och 3 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Efter många om och men, sommarlov, prokrastinering och ett knä ur led, har jag äntligen börjat bila fram avloppsröret idag.

Att bila tog längre tid än jag trodde och tog kål på ryggen.

Nu behöver jag bara veta hur långt jag ska bila? Tycker ni att jag ska bila fram till tröskeln, nästa ”korsning” eller räcker det med detta tror ni?


[bild]
[bild]
Hej. Instämmer med föregående talare, du borde hyra en riktig maskin så kan du stå upp samt att det kommer gå fortare. Om du inte har tillgång till hyrmaskin eller vill lägga tiden på roligare saker så tycker jag att du ska nöja dig med den där biten. Du får väl bila upp ordentligt runt så att du kommer åt runt röret och kan kapa det på lämpligt vis. Gamla järnrör i betonggolv brukar man ju relinea nuförtiden och det ska tydligen fungera bra så varför lägga ner mödan på en liten snutt om du inte ska fortsätta och köra hela källargolvet. 🙂
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Bila så långt ut du kan så att man framöver inte behöver skada toautrymmet när rören i resten av källaren byts ut. Jag har inte sett i tråden när huset är byggt men mina gamla gjutjärnsrör byttes efter 80 år - och då hade jag ändå inga problem.

Fint att du insett att golvvärme är over-kill och att klinker utan tätskikt är lämpligast. En liten lös luddig matta om man är barfota är väl inte heller helt fel. Vägghängd toa är väl också lite onödig lyx. Gör det simpelt!

Följer tråden - tyvärr är inte mina barnbarn så initiativstarka som du😉.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Men sen är det väl inte enbart avlopp till toalett. Det måste ju finnas minst ett till. Då det sannolikt funnits ett handfat också. Det röret ska också bytas. För precis som flera andra nämnt, så sparar man inte gamla gjutjärnsrör, innan man renoverar en toalett/badrum. Fundera även på om handfat och toalett verkligen ska stå på samma ställe också. Nu kan du ju passa på att flytta det som du vill.
 
Flera här rekommenderar alltså TS att bila upp hela golvet i toalettutrymmet samt lite till för att man inte ska behöva riva golvet när resterande avloppsstam eventuellt ska bytas. Förutom att det här är ett väldigt slitigt och skitigt jobb för en nybörjare så tillkommer sedan att hela golvet behöver gjutas igen, med mängder cement som kräver hyra av tombola.
Jag vidhåller att det här inte är nödvändigt för detta hobbyprojekt och att stambyte inte ingår i TS uppdrag. Nuförtiden så utför man relining av gamla avloppsrör och om inte TS familj planerar att bila upp stammen själva i hela källargolvet inom några år så skulle iaf jag rekommendera TS att göra det enklare för sig och låta framtida åtgärder bli någon annans problem 🙂. Sen så skulle det ju inte heller vara hela världen om man bestämmer sig för att riva upp klinkergolvet om några år - ingen jättekostnad och resten av renoveringen kan behållas.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Nu minns jag inte riktigt hur lönevillkoren för detta uppdrag slutligen förhandlades men arbetar man på löpande räkning får man inte tveka att hitta mer jobb inom ramen för uppdraget.

Dessutom, och det kanske är viktigare, ska man inte underskatta värdet av att göra saker ordentligt, bara för att man kan. Det känns alltid mycket bättre efteråt.
 
  • Gilla
Karrock och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu minns jag inte riktigt hur lönevillkoren för detta uppdrag slutligen förhandlades men arbetar man på löpande räkning får man inte tveka att hitta mer jobb inom ramen för uppdraget.

Dessutom, och det kanske är viktigare, ska man inte underskatta värdet av att göra saker ordentligt, bara för att man kan. Det känns alltid mycket bättre efteråt.
Haha, så talar en sann entreprenör 🙂. Givetvis så är det branschrekommendation och framför allt rekommendationer från din hantverkare att byta allt i förebyggande syfte, det skapar ju klirr i kassan. Den någorlunda duktiga hemmafixaren kan lika gärna vänta med att byta stammen i källargolvet tills den sprungit läck. Det är samma kostnad och arbete nu som efter ett eventuellt läckage.
 
Bila upp hela golvet? Det gäller ju bara att bila upp rören. Håller med @MathiasS (inte om penningersättning - det hör ju inte hit) men erkännandet och glädjen av att göra ett bra jobb.
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Det är samma kostnad och arbete nu som efter ett eventuellt läckage.
Det är det väl inte! Avsevärt enklare att fortsätta nu än att bila bort resten av röret när klinker ligger på plats och allt är städat.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Efter många om och men, sommarlov, prokrastinering och ett knä ur led, har jag äntligen börjat bila fram avloppsröret idag.

Att bila tog längre tid än jag trodde och tog kål på ryggen.

Nu behöver jag bara veta hur långt jag ska bila? Tycker ni att jag ska bila fram till tröskeln, nästa ”korsning” eller räcker det med detta tror ni?


[bild]
[bild]
Varför bila mer än nödvändigt?
Om du lossar röret i 1:a koppling så ser du nog i vilket skick röret är.
Sen är gjutjärn skört om man går för hårt fram.
 
"Sen är gjutjärn skört om man går för hårt fram."
Amen på det.
Knacka inte för hårt med hammaren när du ska ha isär rören, det blir lätt sprickor.
 
H hakan_975 skrev:
"Sen är gjutjärn skört om man går för hårt fram."
Amen på det.
Knacka inte för hårt med hammaren när du ska ha isär rören, det blir lätt sprickor.
Jo rörmokarna jag haft i huset var mycket försiktiga och valde med omsorg kapställe.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är det väl inte! Avsevärt enklare att fortsätta nu än att bila bort resten av röret när klinker ligger på plats och allt är städat.
Klinkern knackar du ju bort på nolltid. Det är bilandet av betongplattan som är tidskrävande. Det finns en god chans att det där röret håller fram tills det är dags att renovera på nytt, garanterat om man relinar. Så jag jämför alltså att bila upp längs hela stammen, med att ta en kalkylerad risk och troligtvis inte behöva bila hela stammen öht - vilket är jobbigast? Dessutom så blir klinkerkostnaden lägre än kostnaden för att hyra en bra maskin och framför allt jobbet man lägger ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.