T
hsd hsd skrev:
Ja man ser flisbilarna är helt täckta men grusbilarna har ingen form av täckning ovanpå lasten
Det är för att flis är dyrt och de inte vill tappa något... 🤪
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 3 till
  • Laddar…
Går ju utmärkt, raka vägen hem
 
  • Bil kör med öppen baklucka, långa plankor i släpvagn under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
Skrothandlare kom och hämtade kassaskåpet idag. Tackar för tips om att lägga ut på säljsidor.
[bild]
Tyckte det kunde passa här 😁
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Fick en bil med släp framför mig igår, uppenbart på väg till återvinningen. Blå plastpåse i mängder och sen en en Europapall högst upp. Spännremmar eller nät? Nej, Europapall räcker väl?
 
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Kanske lite off topic men kom att tänka på den här tråden, någon som känner igen sig.
En serie med fyra rutor visar samtal om byggprojekt och "helg" mellan två figurer. Humoristisk ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 17 till
  • Laddar…
Akta er ifall ni är bakom en hästtransport med sulky hängande på baksidan. Det finns fästen på finkan ,oftast har med nån gummistropp men vissa orkar inte ens dra fast den eller så har den gått av utan förlitar sig på gravitationen. Själv kör jag med gummistropparna på de 4 fästpunkter som finns och kompletterar med små spännband. Bortsett från olycksrisken om den ramlar , vilket händer, kostar ju dylikt 10 000 -> oändlighet
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Räcker med att köra för fort. Då börjar släpet att wobbla och då slutar det såhär om man inte omedelbart säker farten genom att motorbromsa (INTE trycka på bromspedalen). Inte kul alls.
Hur menar du att motorbromsning skulle göra skillnad?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du att motorbromsning skulle göra skillnad?
Som jag förstår det handlar det bara om det blir för mycket broms om du använder färdbromsen och då gör man saken värre. Även motorbromsning är en risk i ett sådant läge. Vissa menar att det hjälper att öka faraten momentant, men det kan ju få konsekvenser om det onte löser problemet.....

Helst skulle man ju vilja bromsa lätt bara med bakbromsarna eller med släpet (och kanske är det därför motorbroms-rådet hängt kvar från tiden då många bilar var bakhjulsdrivna).
 
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du att motorbromsning skulle göra skillnad?
Som @MathiasS skriver ⬆️. Man vill sänka farten så lugnt och försiktigt som det bara går. Farten måste ned av sig själv så att säga. Man ska inte motorbromsa för kraftigt heller utan liksom låta hela ekipaget lugna ned sig på egen hand, om du förstår hur jag menar. Alltihop handlar om att inte tillföra fler krafter än dem som redan är inblandade.

Använder man bromspedalen i ett plötsligt skarpt läge finns stor risk att man råkat trampa till lite för hårt i stundens hetta, och då går det åt skogen bokstavligt talat.

Och nej, man ska INTE öka farten ens momentant. Det kan göra olyckan ofrånkomlig på bara några sekunder.

Det där är förbaskat obehagligt när det sätter igång kan jag säga.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det där är förbaskat obehagligt när det sätter igång kan jag säga.
Den som vill studera detta fenomen kan bänkas sig i södra änden av Vårby backe på E4 straxt söder om Stockholm. Här hamnar släpvagnsekipage regelbundet i en hög vid sidan av vägen nedanför backen. Tyvärr ofta hästsläp.

Fel viktfördelning, ökad fart i slutet på backen, någon bromsar och sedan är cirkusen igång.
 
  • Wow
  • Ledsen
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Min far gjorde alltid ett snabbt tryck på bromsen så att släpets broms gick in. Då upphörde "svängningarna" med en gång. Har själv varit med några gånger (före jag själv fick köra) när det inträffat att släp eller husvagn har börjat "vobbla". Och då har ett snabbt "bromstryck" gjort att "vobblingen" har försvunnit, men man får inte vänta för länge för då blir det nog diket eller något annat som man inte vill träffa.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
G
Stavabacken nedför, 80 talet, vinter och halt, jag och en kompis kör en modifierad/lättad Volvo Duett med tveksamma däck och snedragade trummbromsar, kopplat biltrailer med bil på.
Började orma sig nedför, bromsade lätt men bara ett hjul på Duetten låser sig direkt och ekipaget ormade sig än värre. Det va bara att öka farten och släppa nere i svackan.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Edit: En pall betong står mitt på släpet, ingen lastsäkring alls. De översta säckarna ligger löst.
800 kg på ett släp som antagligen får lasta cirka 500 kg.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Som jag förstår det handlar det bara om det blir för mycket broms om du använder färdbromsen och då gör man saken värre. Även motorbromsning är en risk i ett sådant läge. Vissa menar att det hjälper att öka faraten momentant, men det kan ju få konsekvenser om det onte löser problemet.....

Helst skulle man ju vilja bromsa lätt bara med bakbromsarna eller med släpet (och kanske är det därför motorbroms-rådet hängt kvar från tiden då många bilar var bakhjulsdrivna).
På äldre bilar var det effektivt att bromsa och gasa samtidigt. Då dämpade hårt ansatta bromsar svängningarna utan att retardationen blev så kraftig att bakvikten på släpet lockades att köra om bilen (dvs vika hela ekipaget).
Men idag släpper många bilar gasen själv om man bromsar, oavsett vad chauffören gör.
Man undrar idag hur i hela helsifyr man kunnat skaffa sig denna kunskap... men jag tror att brädorna var längre och släpen kortare förr.
 
ja den enklaste lösningen är ju att bara lasta korrekt så är problemet borta.....:)
 
  • Gilla
  • Älska
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.