P Peter Petterson skrev:
Vad byggmax erbjuder spelar mindre roll, Det är vad konsumentköplagen säger som gäller.

Det är en lag som inte kall villkoras eller förhandlas bort utan bindande som tur är 🤓
Hör vad du säger men en tvist är inte riktigt så enkel och utfallet är tyvärr lika osäkert som man singlar slant med dagens utformning i tingsrätten. Men det hör inte riktigt till ämnen. Skönt att du iaf troligen hittat orsaken. 💪
 
  • Gilla
nevinator och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hör vad du säger men en tvist är inte riktigt så enkel och utfallet är tyvärr lika osäkert som man singlar slant med dagens utformning i tingsrätten. Men det hör inte riktigt till ämnen. Skönt att du iaf troligen hittat orsaken. 💪
Första instans blir ju ARN om byggmax inte vill ta sitt ansvar.

Vid bifall o ARN och byggmax fortfarande inte vill ta sitt ansvar blir nästa instans tingsrätten.

Har idag talat med besiktningsmannen som var ute på plats och uppdaterat han med all färsk info. Och att det är fel på golvet är ju utom allt tvivel då nya ouppackade paket inte håller måttet.

Detta innebär ju att golvet är defekt redan innan det lagts o i min värld en solklar reklamation 😁🍺
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Första instans blir ju ARN om byggmax inte vill ta sitt ansvar.

Vid bifall o ARN och byggmax fortfarande inte vill ta sitt ansvar blir nästa instans tingsrätten.

Har idag talat med besiktningsmannen som var ute på plats och uppdaterat han med all färsk info. Och att det är fel på golvet är ju utom allt tvivel då nya ouppackade paket inte håller måttet.

Detta innebär ju att golvet är defekt redan innan det lagts o i min värld en solklar reklamation 😁🍺
Sådär det. Men Byggmax kommer troligen hävda att golvet skulle kontrolleras INNAN det monterades och då reklameras. Uppförsbacken är inte att få golvet reklamerat utan snarare att få ersättning för uppbrutna socklar, målning och besiktningar.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Skönt att ni nu hittat förklaringen och man får bara hoppas byggmax tar sitt ansvar. Och att eventuella intressenter av barlineks golv hittar denna tråd innan köp
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Sådär det. Men Byggmax kommer troligen hävda att golvet skulle kontrolleras INNAN det monterades och då reklameras. Uppförsbacken är inte att få golvet reklamerat utan snarare att få ersättning för uppbrutna socklar, målning och besiktningar.
Ja golvet skall okulär kontrolleras och kollas innan läggning, att golvet är konvext är inget man ser med blotta ögat utan kräver ju att man mäter det med tex vinkelhake.

lägger man upp 10 brädor där 5 är konvexa och 5 raka så är det näst intill omöjligt att vid en okulär besiktning se att fel finnes.

Det fina med konsumentköpslagen är ju att man inte kan delgodkänna en reklamation.

Är det fel så skall alla kostnader för att åretställs/reparera felet bekostas av den som levererat varan/tjänsten kostnadsfritt för kund :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
@Marlen Eskilsson
Perfekt läge för byggahus gänget att skramla med "journalist pennorna" om det skulle skita sig för TS mot byggmax.
 
  • Gilla
Hjaal och 6 till
  • Laddar…
Men fy vilket dåligt golv. Det förklarar ju saken 🙁 Undrar om det är ett kasst märke generellt eller om Byggmax köper deras andrasortering och hoppas att ingen ska märka något 😕

På virkesavdelningen får jag ju känslan att Byggmax affärsidé är att köpa in andrasortering. Man får stå och sortera länge innan man hittar längder som inte är böjda eller vridna. Sortera får man såklart göra hos tex Bauhaus och Hornbach också, men hos Byggmax har vi fått ge upp helt några gånger. Numera försöker vi inte ens handla virke därifrån. Golv som levereras i paket bör man ändå kunna förvänta sig att det ska hålla måttet. Enstaka fula brädor kan man gå med på, men inte att 80% är konvexa.

Hoppas att ni får rätt mot dem, men det måste vara jobbigt att hela projektet blir ordentligt försenat på grund av det här. Kommer ni att kunna flytta in innan det är löst? Om det går vidare till tingsrätt osv kan det ju ta hur lång tid som helst.
 
Kampen för att få rätt mot Byggmax fortsätter.
 
  • Ett pappersdokument med text, troligtvis en reklamationsrapport, ligger på en bilens instrumentbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • E-post om reklamation av parkettgolv, kund och platschef upptäckte fel, nya paket köps för test.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Freniño och 3 till
  • Laddar…
Är det butiken där golvet är köpt?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det butiken där golvet är köpt?
Ja både butiken jag köpt golvet i samt butiken i grannkommun
 
  • Gilla
Thomas M och 2 till
  • Laddar…
Ny besiktning och nytt utlåtande!

Tycker jag nu bör ha på fötter för att få igenom reklamationen smärtfritt mot byggmax !
 
  • En besiktningsrapport med text och två fotografier, svart text på vit bakgrund, och personliga uppgifter suddade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Freniño och 8 till
  • Laddar…
Har du pratat något direkt med tillverkaren? Vore ju kul att dra ett "anonymt" mail och fråga mest för att se hur dom ställer sig i frågan
 
A atomlab skrev:
Har du pratat något direkt med tillverkaren? Vore ju kul att dra ett "anonymt" mail och fråga mest för att se hur dom ställer sig i frågan
Nej det har jag ju Inte! Jag reklamerar ju mot byggmax. Dom i sin tur mot sin leverantör misstänker jag!
 
Vore ju bra om Byggmax agerade skyndsamt för att undvika att onödigt många andra kunder hinner köpa och lägga samma golv. Lär ju redan nu finnas många fler olyckliga kunder.
 
P Peter Petterson skrev:
Nej det har jag ju Inte! Jag reklamerar ju mot byggmax. Dom i sin tur mot sin leverantör misstänker jag!
Skulle kanske kunna snabba på ärendet.
Jag köpte 3 dörrar och och karmar från bygghemma. Skruven som höll gångjärnen var för små, så de klarade inte tyngden av dörrarna. Bygghemmas kundtjänst är ju ett skämt. Så jag skrev direkt till sweedoor. De sa att det var tvunget att gå igenom bygghemma. Men tror de hjälpte till att snabba upp processen, för direkt efter hände det något.

Även om byggmax får dålig reklam av detta så får ju golvtillverkaren också det. Det vill de kanske minimera.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.