Düsseldorff Düsseldorff skrev:
jag kan bara anta att upplevelsen är tämligen okänd bland yrkeskriminella. Annars tror jag att tortyr med spikpistol skulle vara en betydligt större grej...
Fram till nyss i alla fall... Trendsättare där! GAAAAHHHH!!!
 
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fick ett rejält djupt kattbett en gång. Då jag "hade hört" att just kattbett är rätt infektionsbenägna uppsökte jag en vårdcentral. De tittade på såret och sa att så länge det inte verkar infekterat gör vi inget. Jag fick alltså ingen antibiotika eller annan behandling och såret läkte bra av sig självt.

Vad nu detta inspel kan vara värt...
Det kanske klarar sig bra. Kattbett är sällan 6cm djupa dock.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Spikar i spikpistol är nog inte så särskilt smutsiga. Antibakteriell yta (nåja), direkt ur lådan och ingen som håller i dem med en smutsig hand innan de åker in. Det går nog bra.
Mycket möjligt det går bra. Men jag skulle inte chansa utan att ha talat med läkare eller vårdpersonal. Mycket lättare att förebygga en infektion än att bli av med en som hunnit sprida sig
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det var ett tag sedan jag var på akuten men jag hade nog inte gett något antibiotika i förebyggande syfte utan behandlat om det blir en infektion. I de flesta fall klarar man sig nämligen utan. Om man är immunsupprimerad av ett eller annat skäl eller träffade ben ser det annorlunda ut med den avvägningen.

Apropå farliga saker så finns det förvånansvärt lite farliga grejer där. Ett större blodkärl och ett knippe nerver, bägge på baksidan i huvudsak.

Så jag skulle tvätta noga, hålla koll och söka akut om det blir värre (rodnat, svullet, mer ont).
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det var ett tag sedan jag var på akuten men jag hade nog inte gett något antibiotika i förebyggande syfte utan behandlat om det blir en infektion. I de flesta fall klarar man sig nämligen utan. Om man är immunsupprimerad av ett eller annat skäl eller träffade ben ser det annorlunda ut med den avvägningen.

Apropå farliga saker så finns det förvånansvärt lite farliga grejer där. Ett större blodkärl och ett knippe nerver, bägge på baksidan i huvudsak.

Så jag skulle tvätta noga, hålla koll och söka akut om det blir värre (rodnat, svullet, mer ont).
Hur är det med senor och muskelfästen där?
Vad är din åsikt om att dra ut saker själv som man råkat sätta djupt i sig själv. Nu tänker jag på mindre saker som just spikar eller mindre knivar odyl?
 
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jävligt manligt iaf 💪

edit: btw jag fick lära mig att stelkramp inte håller hela livet ut. Har du fyllt på`?
Du lär väl passerat bäst-före-datumet på din spruta du tog som liten också 🤓😊

Förnyade min för ett eller två år sedan tror jag :)
 
Redigerat:
richardtenggren
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kom osökt att tänka på Stieg Larssons bok där skurken blev fastskjuten i golvet med spikpickan.
Där jag är uppvuxen går det en sägen om en bilhandlare som hade blåst några för många, vilket slutade med att man sköt fast en viss extremitet i parketten och sågade av nyckelbenen med tigersåg. Han flyttade i alla fall från stan enligt sägen…
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
N Niq skrev:
Mycket möjligt det går bra. Men jag skulle inte chansa utan att ha talat med läkare eller vårdpersonal. Mycket lättare att förebygga en infektion än att bli av med en som hunnit sprida sig
Jag fick ingen antibiotika när jag stoppa in en skruvmejsel 2cm bredvid ögat.
 
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
tommib
N Niq skrev:
Hur är det med senor och muskelfästen där?
Vad är din åsikt om att dra ut saker själv som man råkat sätta djupt i sig själv. Nu tänker jag på mindre saker som just spikar eller mindre knivar odyl?
Beror på var exakt det träffade men det läker oftast. Låret är väldigt grovt.

Svårt att säga något säkert generellt men i extremiteterna ska man ha en väldig otur om en spik eller liten kniv tar så illa. Har dock sett artärskada i handleden av glassplitter så helt säkert är det inte. I bålen ska man vara försiktigare.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du lär väl passerat bäst-före-datumet på din spruta du tog som liten också 🤓😊

Förnyade min för ett eller två år sedan tror jag :)
Min katt var ju bortsprungen i 10 dagar och instängd i en krypgrund. Han var inte sig själv där några dagar efter vi hittade honom och råkade iallafall mista mig för fara och bet mig hårt i låret. Googla på det och lärde mig då att sprutan man tog som barn inte räcker :) så har ny dos sedan något år tillbaka
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
btw jag fick lära mig att stelkramp inte håller hela livet ut.
Jodå, i ca 10 % av fallen.
 
På en arbetsplats en släkting basade på för längesedan var det en byggare som lyckades skjuta sig själv i hjärtat med spikpistol. Gubbarna hade sinnesnärvaro nog att inte dra ut den och mirakulöst nog klarade han sig. Han slutade tejpa skyddsmekanismen sen….
 
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du lär väl passerat bäst-före-datumet på din spruta du tog som liten också 🤓😊

Förnyade min för ett eller två år sedan tror jag :)
Jag ringde sjukvårdsupplysningen när jag trampade en rostig spik genom foten och de frågade om jag gjort värnplikt. Det har jag och de menade då att jag då fortfarande hade skydd mot stelkramp.
 
Jag har dom gånger jag gjort djupare sår åt mig själv behövt antibiotika. Efter dom 2 första gångerna lärde jag mig att kontakta läkare direkt istället för att vänta. Dom har alltid rekomenderat och skrivit ut antibiotika åt mig.
 
Gaaaaahhh
Sonens moppe således ikväll.
Vadå gaaaaahhh tänker ni, jo nu ska det bli epa istället... 🫣
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
  • Arg
Isakare och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.