Hep Hep skrev:
Testbyggt en fåtölj. Nu ska jag sitta i den en vecka för att se om den är bekväm nog att påbörja masstillverkning (två eller tre är många i min värld) nästa helg.
[bild]
Vad är tanken med vinkeln mot golvet på bakbenet?
Jag som inte är möbelsnickare hade försökt matcha vinkeln så benet stod med hela ändträt i kontakt med golvet och inte bara hörnet.
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Testbyggt en fåtölj. Nu ska jag sitta i den en vecka för att se om den är bekväm nog att påbörja masstillverkning (två eller tre är många i min värld) nästa helg.
[bild]
Snygg!
Behöver lite utemöbler till jobbet, får man sno designen?
 
A Anderscurl skrev:
Vad är tanken med vinkeln mot golvet på bakbenet?
Jag som inte är möbelsnickare hade försökt matcha vinkeln så benet stod med hela ändträt i kontakt med golvet och inte bara hörnet.
Ingen tanke alls. Bara blev så på teststolen. Så här är den tänkt att bli när den är ”på riktigt” om provsittandet går bra.
Träfotölj med grått tyg i 3D-programgränssnitt, visuell presentation, möbleringsdesign, gråskala bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hans G2 och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Snygg!
Behöver lite utemöbler till jobbet, får man sno designen?
Klart du får. Om du väntar en vecka tills jag eventuellt justerat måtten kan du få den i något format så att du kan vända och vrida i datorn. Gjord i Shapr3D, men jag tror jag kan exportera till de flesta format.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Klart du får. Om du väntar en vecka tills jag eventuellt justerat måtten kan du få den i något format så att du kan vända och vrida i datorn. Gjord i Shapr3D, men jag tror jag kan exportera till de flesta format.
Dicom?

Annars en vy från xyz och mått så kan jag lätt göra några ex att placera ut :)
 
Snart nog med spam om fåtöljer i tråden, men här är formaten som stöds. Fast först ska prototypen provsittas och jag bygga en första (ev justerad) fåtölj innan jag delar med mig. Långhelg i snickarskolan nästa vecka, så det borde inte ta så lång tid.
En tabell som listar filformat och om de stöds för import eller export.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kanelbullen123 och 3 till
  • Laddar…
Har umgåtts med mina tyska kompisar Fritz und Franz litegrand idag.

Håller på med ett utebord vers. 2.0 som ska ha avsmalnande ben. Gör det av hyllplan av fur från Biltema och benen har limmats av dubbla ämnen vilket också gav mig möjligheten att göra "falska" halvt-i-halvt fogar genom att förskjuta halvorna vid ihoplimningen. Benen är vinklade nittio grader för att ge mig något att fästa skivan i eftersom det inte ska ha sarg.
Bordet ska målas så inget kommer att synas när det är klart.

Framsidan av benen ska vara raka men baksidan och sidorna ska vara avsmalnande; sidorna kör jag på justersågen när benen är klara men baksidan måste köras nu.
Och där kommer mina tyska polare in. :)

Först en bild på ett av tre ben som visar tanken:

Två träbitar på en arbetsbänk med hål, troligen en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här sitter ingenting ihop men baksidan av benet är som synes sågad.
Det gick till såhär:

Person använder bordsfräs för att bearbeta träplanka, verktyg och sågspån synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ämnet sattes mellan F&F och en stållinjal användes för att måtta in vinkeln gentemot markeringarna. (Oerhört stolt över den här bilden — det är den första jag har tagit med min iPad genom att trycka av med näsan...)

Anhållen/käftarna på F&F är "zero clearence" så det är enkelt att se hur snittet kommer att gå, linjalen mot anhållen och markeringarna på ämnet mot linjalen så är man hemma.

Klämmer ihop F&F samt säkrar upp med en nedhållande tving och det är klart för sågning:

Verkstadsbild. Träbearbetningsverktyg och maskiner. Bordssåg. Snickeri. Verktygsklamp fäster träbit. Precision och säkerhet i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Rinse and repeat" — tre snitt senare har jag det här:

Trästycken med urtag och hål för sammanfogning, på perforerad arbetsbänk, märkta med penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I framkanten av benen har jag borrat försänkta hål för att skruva fast en hylla. De hålen ska täckas med träplugg som jag borrat ur det som såsmåningom ska kapas bort. Än sålänge sitter dock allt ihop.

Trädelar med uthugg, hörselskydd, arbetsbänk med hål, handsnickeri, verkstadsutrustning, snickeriprojekt under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, där kom nästan hela historien om bordsbenen, hoppas jag inte tråkat ut någon eller gjort någon förbannad med en trivial post men det här är vad jag gjort idag. Med hjälp av justersåg, pelarborr samt lite olika mätinstrument och såklart Fritz und Franz.

Ha nu en fin lördagkväll!
//Ronnie

PS Det nya bordet ska ersätta ett annat — elva-tolv år gammalt — som också gjordes av hyllplan om än från Jem & Fix; de var såklart också gjorda för inomhusbruk.

Utebordet vers 1.0 grundades och målades med fönsterfärg och vi har inte haft några problem med att det inte tålt väder och vind. Tvärtom har det stått ute året runt sedan det gjordes.
Enda åverkan på det stod vår underbare mops Moltas för när han som valp tuggade i sig kanterna på hyllan (han nådde inte högre) men det tyckte vi gav en charmig patina så de skadorna målades bara över. :)

Så jag har inga empiriska erfarenheter som får mig att avstå ett nytt bygge. DS
 
  • Gilla
Rickard. och 12 till
  • Laddar…
”Hals und Beinbruch” Fritz und Franz! 🍺
 
Smällde ihop en ny sortimentshylla.
Fick bli ett snabbt spel. Så blev inte hundra i finish men det börjar bli yteffektivt runt kapstationen ;) Välorganiserad verkstad, arbetsbänk, verktyg, förvaringslådor, skrivtavla med anteckningar, inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frollic123 och 13 till
  • Laddar…
Fixat en vettig anslutning till vattentunnan istället för den rackliga plastkranen som följer med.

Sa jag att man blir lyckligare om man äger en supportsvarv..? 😇

En hand i skyddshandskar håller ett verktygsfäste nära en skruvstyckes käftar. Arbetsmiljö med metallspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svarv i arbete, bearbetar metall, roterande rörelse, flisor flyger, precision, maskinbearbetning, verktyg, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallbearbetning, svarvning, roterande arbetsstycke, gnistor, svarvspån, industriellt, verktyg, maskin, närbild, precision, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild på en hand som håller en mekanisk komponent, möjligtvis en snabbkoppling eller adapter, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Rickard. och 16 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Sa jag att man blir lyckligare om man äger en supportsvarv..? 😇
Nej, men det är sen gammalt :D
 
  • Haha
  • Gilla
Jarlingar och 3 till
  • Laddar…
E
Vänt knivarna i kompostkvarnen, alternativt förstått vitsen med slagskruvdragare.
Verktyg, skruvar, anteckningsblock, överkryssad bild och borrar, röd markeringar på grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Medföljande parksidenyckel - hikoki: 0-1 !

(ifall mina artistiska skills inte når hela vägen så är alltså den högra markeringen tumme upp:) )
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
slugger och 8 till
  • Laddar…
Den minsta har fått en dedikerad plats.

 
Redigerat:
  • Gilla
slugger och 10 till
  • Laddar…
Städinsats.
Behöver utöka lagermöjligheterna.
Tagit ner några m2 frenchcleats för att sätta upp hyllor för skruv.
Hyllor med skruvlådor, trämaterial, färgburkar i en verkstad eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Franska hakarna hamnade istället utanpå som skjutluckor. 2100mm hyllor delat på tre blev 700mm långa. Därmed kan alla hyllor bakom nås utan besvär.
Verkstadshyllor med virke och förvaringslådor för diverse byggmaterial och verktyg. Oorganiserat utseende, arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett enkelt sågspår uppe och nere för styrning. De stående reglarna har fått kullager att rulla på.
Timrade trästycken närbild, skivor staplade, arbetsyta bakom, hantverk, snickeri, suddig bakgrund, materiallager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enklaste sättet jag kunde hitta på den här gången😉.
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
frollic123 och 29 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Städinsats.
Behöver utöka lagermöjligheterna.
Tagit ner några m2 frenchcleats för att sätta upp hyllor för skruv.
[bild]
Franska hakarna hamnade istället utanpå som skjutluckor. 2100mm hyllor delat på tre blev 700mm långa. Därmed kan alla hyllor bakom nås utan besvär.
[bild]
Ett enkelt sågspår uppe och nere för styrning. De stående reglarna har fått kullager att rulla på.
[bild]
Enklaste sättet jag kunde hitta på den här gången😉.
Mvh Findus
I det enkla bor det vackra som Ernst sa.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.