D Daniel 109 skrev:
Jag och flera andra har förklarat flera gånger. Den fungerar inte.
Jag gör ett undantag och besvarar ditt inlägg.
Om nu det är så enkelt, varför kunde inte någon i hearingen svara? Om någon här tror sig veta så är det väl inte gör mkt begärt att man helt kort förklarar detta enkla?
Du har fö inte gjort det tidigare.
 
K karlmb skrev:
Vad menar du med det?
Att han tror sig slåss mot någon form av ondsinta jättar, när det i själva verket bara är verkligheten såsom den är.
 
K karlmb skrev:
Jag gör ett undantag och besvarar ditt inlägg.
Om nu det är så enkelt, varför kunde inte någon i hearingen svara? Om någon här tror sig veta så är det väl inte gör mkt begärt att man helt kort förklarar detta enkla?
Du har fö inte gjort det tidigare.
Jo, det har gjorts tidigare av både mig och andra. Mer än en gång.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag gör ett undantag och besvarar ditt inlägg.
Om nu det är så enkelt, varför kunde inte någon i hearingen svara? Om någon här tror sig veta så är det väl inte gör mkt begärt att man helt kort förklarar detta enkla?
Du har fö inte gjort det tidigare.
Jo nu kollade du en svensk hearing och av olika anledningar så går man ju inte på djupet med hur det ser ut inom EU. Vi följer det gemensamma elhandelsavtalet och hela regelverket.
De som styr och ställer inom EU är något som heter ACER SAMT ENTSO-E.
https://www.acer.europa.eu/the-agency/about-acer
https://www.entsoe.eu/
Båda dessa ligger då under EU-kommissionen och styrs av parlamentet i Bryssel.
 
K karlmb skrev:
Jag gör ett undantag och besvarar ditt inlägg.
Om nu det är så enkelt, varför kunde inte någon i hearingen svara? Om någon här tror sig veta så är det väl inte gör mkt begärt att man helt kort förklarar detta enkla?
Du har fö inte gjort det tidigare.
Ska jag samla inhop länkar till ett gäng tidigare förklaringar, eller ska jag göra ett nytt försök att förklara?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att han tror sig slåss mot någon form av ondsinta jättar, när det i själva verket bara är verkligheten såsom den är.
Verkligheten består inte av det han säger?
Märklig förminskning av någon som har gedigen bakgrund på området måste jag säga.
Hur vore det om du svarar på frågan om vilken paragraf som utesluter Bekenmodellen istället?
 
P paralun skrev:
Jo nu kollade du en svensk hearing och av olika anledningar så går man ju inte på djupet med hur det ser ut inom EU. Vi följer det gemensamma elhandelsavtalet och hela regelverket.
De som styr och ställer inom EU är något som heter ACER SAMT ENTSO-E.
[länk]
[länk]
Båda dessa ligger då under EU-kommissionen och styrs av parlamentet i Bryssel.
Fast nu försökte man ju verkligen gå på djupet men ingen kunde svara.
Att du länkar till ACER är ungefär lika smart som att jag länkar till Svensk författningssamling när vi undrar om något är lagligt eller ej.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska jag samla inhop länkar till ett gäng tidigare förklaringar, eller ska jag göra ett nytt försök att förklara?
Bara svara på vilken paragraf och hur den är relevant.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vilken paragraf som gör att det inte fungerar eller varför det inte är tillåtet att försöka?

Jag kan vara ärlig och säga att jag inte kan paragraferna, men det är inte tillåtet att har regler som diskriminerar vissa kunder.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken paragraf som gör att det inte fungerar eller varför det inte är tillåtet att försöka?

Jag kan vara ärlig och säga att jag inte kan paragraferna, men det är inte tillåtet att har regler som diskriminerar vissa kunder.
Ok som jag misstänkte då. Du har ingen aning. Men på ett principiellt plan då, hur är Bekenmodellen en diskriminering av någon?
 
Jo, det har jag.
Jag gissar att du vet att man måste stanna vid stoppskylt, men inte vet vilken paragraf det står i.

Att olika grupper av kunder ges olika pris är en diskriminering. Även om det inte funnits den regleringen så skulle inte modellen fungera.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Verkligheten består inte av det han säger?
Nej , precis. Vill man bygga ett system som funkar i verkligheten gör man det rimligen med beaktande av hur mänskliga drivkrafter fungerar, inte på rosa drömmar.

Allt han föreslår är en protektionisdtisk sörja som bygger på att marknaden ska riggas till Sveriges fördel mot marknadsaktörernas intressen. Sånt funkar inte utan att man samtidigt får ett stort resursslöseri och/eller fusk.
K karlmb skrev:
Märklig förminskning av någon som har gedigen bakgrund på området måste jag säga.
Det är onekligen förvånande hur någon som har så mycket erfarenhet som han kan föreslå något så enfaldigt som det han gör. Och att han får uppmärksamhet och supportrar (om än mest väldigt långt till vänster). Jag antar att han är bättre på elsystem än nationalekonomi.
K karlmb skrev:
Hur vore det om du svarar på frågan om vilken paragraf som utesluter Bekenmodellen istället?
Jag kritiserar inte förslaget utifrån dagens regelverk, utan för att det är ett uselt förslag utan möjlighet att i praktiken fungera effektivt.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast nu försökte man ju verkligen gå på djupet men ingen kunde svara.
Att du länkar till ACER är ungefär lika smart som att jag länkar till Svensk författningssamling när vi undrar om något är lagligt eller ej.
Jo men nu försöker då alla hålla skenet uppe att vi själva kan bestämma vilket vi inte kan.
Energimyndigheten följer ACER dvs EU's Energimyndighet. (sen har vi en komplikation i Sverige att SvK både är en myndighet samt även ett affärsdrivande verk).

Varför man gör så här beror troligen på att man inte vill ha "Swexit" debatter och det håller jag med om.
Vi måste bli överrens inom EU annars är det nog kört för oss!

I Norge är det mycket mer debatt och det kan du studera om du har FB, Stopp ACER.
https://www.facebook.com/groups/206463990089439/?locale=sv_SE

Nu tror jag att man tvingas komma överens i Bryssel och eventuellt är det VW's aktiekurs som avgör...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej , precis. Vill man bygga ett system som funkar i verkligheten gör man det rimligen med beaktande av hur mänskliga drivkrafter fungerar, inte på rosa drömmar.

Allt han föreslår är en protektionisdtisk sörja som bygger på att marknaden ska riggas till Sveriges fördel mot marknadsaktörernas intressen. Sånt funkar inte utan att man samtidigt får ett stort resursslöseri och/eller fusk.

Det är onekligen förvånande hur någon som har så mycket erfarenhet som han kan föreslå något så enfaldigt som det han gör. Och att han får uppmärksamhet och supportrar (om än mest väldigt långt till vänster). Jag antar att han är bättre på elsystem än nationalekonomi.

Jag kritiserar inte förslaget utifrån dagens regelverk, utan för att det är ett uselt förslag utan möjlighet att i praktiken fungera effektivt.
Detta var nog ett av dina allra mest dumma inlägg, alla kategorier. Noterar att du inte har några verkliga argument alltså.
 
P paralun skrev:
Jo men nu försöker då alla hålla skenet uppe att vi själva kan bestämma vilket vi inte kan.
Energimyndigheten följer ACER dvs EU's Energimyndighet. (sen har vi en komplikation i Sverige att SvK både är en myndighet samt även ett affärsdrivande verk).

Varför man gör så här beror troligen på att man inte vill ha "Swexit" debatter och det håller jag med om.
Vi måste bli överrens inom EU annars är det nog kört för oss!

I Norge är det mycket mer debatt och det kan du studera om du har FB, Stopp ACER.
[länk]

Nu tror jag att man tvingas komma överens i Bryssel och eventuellt är det VW's aktiekurs som avgör...
Ja, att man inte vill höja rösten är ju typiskt svenskt sedan gammalt.
Men ingen har påstått att något måste ändras i regelverket så det kan ju inte vara anledningen här.
Om detta nu är något som nästan sänker hela vårt land så är det dags att man tar tag i frågan och inte hukar bakom EU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.