Vi har en V60 från -11 där bytte tidigare ägare höger framskärm pga rost, när jag tvättade bilen så såg jag blåsor på den skärmen.
Lilla delen bakom framhjulet långt ner.
Ska prova fixa det innan vintern.
Men det är nog det jag sett på den, 23'mil
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Observerar du några rostiga V60 och V90?
Eller har du personer i bekantskretsen som har rostproblem på ovan nämnda modeller?
Läser du inte alla inlägg? Från Niq i #4 500 ovan:
"Volvo mfl har blivit väldigt bra på att hålla dom synliga ytorna fria från rost. Det är när man kryper under eller plockar bort något som man hittar rosten."

Jag kryper aldrig under mina bekantas bilar så jag har därför inte sett några Volvo eller andra bilar med gravrost i underredet. Bilderna från ViBilägare räcker för mig. De har även jämfört med de Tyska konkurrenterna. Den jämförelsen är pinsam för Volvo men dom har anställt folk för att ljuga och blåneka. Tyvärr löser inte det problemet.
 
T TommyC skrev:
Läser du inte alla inlägg? Från Niq i #4 500 ovan:
"Volvo mfl har blivit väldigt bra på att hålla dom synliga ytorna fria från rost. Det är när man kryper under eller plockar bort något som man hittar rosten."

Jag kryper aldrig under mina bekantas bilar så jag har därför inte sett några Volvo eller andra bilar med gravrost i underredet. Bilderna från ViBilägare räcker för mig. De har även jämfört med de Tyska konkurrenterna. Den jämförelsen är pinsam för Volvo men dom har anställt folk för att ljuga och blåneka. Tyvärr löser inte det problemet.
Jo jag läser så mycket jag hinner, men det var dina observationer som jag var nyfiken på.

Jag läser också att ViBilägare verkar haft lite otur i bedömningen tidigare

Att en tillverkare anställer personer för att ljuga låter inte bra så klart, vill du dela med dig av var du läst eller sett detta?

Jag får hålla tummarna att Volvon håller vårt ägande ut, att inte all krimskrams i elektronisk väg eller rosten knäcker den. 😉👍
 
RoTe RoTe skrev:
Jag har nog aldrig känt mig så gammal som när ni jämför funktioner på bilar jag aldrig hört talas om. Blev tvingad att köra kompisens ganska nya VW en gång pga han var för lat att ta körkort och den bara klagade på att jag var trött hela tiden och radarhelvetet gjorde att jag såsade bakom folk istället för att köra om. Bestämde mig ungefär då att aldrig köpa en ny bil.
Om en vw klagar på att man är trött och skall ta en paus, så är det också läge att ta en paus. Den känner av mönster i rattrörelser mm.

För egen del har den aldrig haft fel. Är snarare tacksam över att den påminner och hjälper mig att göra mindre dumheter (dvs fortsätta köra när jag egentligen borde ta en paus).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Om en vw klagar på att man är trött och skall ta en paus, så är det också läge att ta en paus. Den känner av mönster i rattrörelser mm.

För egen del har den aldrig haft fel. Är snarare tacksam över att den påminner och hjälper mig att göra mindre dumheter (dvs fortsätta köra när jag egentligen borde ta en paus).
Funderade på den funktionen, har den inte aktiverad, men jag kör ju oftast med "självkörande" och automatisk farthållare, klarar den det?
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, det var nog en av dom bästa bilarna jag ägt. Ingen rost öht. Inga problem alls under dom 8 åren jag ägde den, varav 7 år gick den med 320hk. Jag hade en fullutrustad T4 fas2 med sportpaket och läderinredning.

Jag köpte den när den var 1 år gammal och sålde den innan den fyllt 10. Du och din kompis kanske hade äldre bilar?
Jag hade som sagt en fas1. Men det var inte rost som var problemet utan de var styrbox och bromsservon som gav upp. Det gick hjullager på hjullager hela tiden. Så den fick gå vidare till nån som orkade med en problembil.
Kompisen hade en fas2. Han hade rätt mycket strul med.

Det är klart att du inte bör ha haft problem på en bil som du ägt från 1-10 år :) Kommer inte ihåg hur gammal min var när jag hade den då jag förträngde den.
 
T TommyC skrev:
Tycker du att jag hyllar Saab så tycker jag att du ska läsa det jag skrev noga. Saabs kvalitéer är att dom är (oftast) prisvärda och kul att köra. Hade dom haft rostskydd som en V70 från år 2000 så hade jag hyllat dom.
Men v70 hade inte världbäst runt rutan ?

De flesta som fått ett litet stenskott man knappt ser börjar rosta ovanför rutan =)
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Volvo V70/S70 1997-2000 hade ett mycket väl utfört rostskydd. Detta enligt både ViBilägare och vad jag har kunnat observera bland bilar i bekantkapskretsen. Jag har observerat flera exemplar som trots många år av vanskötsel vägrade rosta. Nästa generation var fortfarande bra men något sämre än föregångaren.

Det är sälllan man ser riktigt rostiga bilar på gatan även av de som fick rostbetyg ett som många Toyota och andra japaner. Det beror på att dom hamnar på skroten när dom blir underkända av bilprovningen. När såg ni senast en 20 år gammal japansk bil i trafik? En 20 år gammal Fiat, Citroen eller Peugot som körts vintertid?

Rostskyddsmetoder har lång erfarenhet av att rostkydda och inspektera bilar avseende rost. Dom plockar bort alla plastkåpor och använder fiberoptik för att titta inne i balkar. Kul att det finns folk här som genom en yttre okulärbesiktning gör en bättre bedömning. Man upphör aldrig att förvånas. 😆
Man ser många 900 och 9000 på vägarna här ännu faktiskt
 
T TommyC skrev:
Volvo V70/S70 1997-2000 hade ett mycket väl utfört rostskydd. Detta enligt både ViBilägare och vad jag har kunnat observera bland bilar i bekantkapskretsen. Jag har observerat flera exemplar som trots många år av vanskötsel vägrade rosta. Nästa generation var fortfarande bra men något sämre än föregångaren.

Det är sälllan man ser riktigt rostiga bilar på gatan även av de som fick rostbetyg ett som många Toyota och andra japaner. Det beror på att dom hamnar på skroten när dom blir underkända av bilprovningen. När såg ni senast en 20 år gammal japansk bil i trafik? En 20 år gammal Fiat, Citroen eller Peugot som körts vintertid?

Rostskyddsmetoder har lång erfarenhet av att rostkydda och inspektera bilar avseende rost. Dom plockar bort alla plastkåpor och använder fiberoptik för att titta inne i balkar. Kul att det finns folk här som genom en yttre okulärbesiktning gör en bättre bedömning. Man upphör aldrig att förvånas. 😆
Corolla ser man fortfarande jävligt många av. Och de flesta ser bra ut.

Du tänker inte ännu längre tillbaka? Typ på 90 talet? Volvo blev ju sämre med s70.

Var själv på toyota 2004 och kan inte komma ihåg något om rost egentligen på 10 år gamla bilar då, vilket såklart kan vara sönderrostade nu =)

De var aldrig så illa som med vw och mercedes. De måste ju fan vinna klåparligan.
 
900 hade ett ganska uselt rostskydd. 9000 var nog också ganska kass från början men fick gradvisa förbättringar i rostskyddet under dess livslängd. Ni kanske inte saltar lika mycket i Finland som i stora delar av Sverige?
 
RoTe
tensiden tensiden skrev:
Om en vw klagar på att man är trött och skall ta en paus, så är det också läge att ta en paus. Den känner av mönster i rattrörelser mm.
Grejen var att jag körde med bil på biltrailer bakpå lastat upp till max släpvagsvikt för bilen och körde på spårig körbana. Jag var absolut inte trött eller så.
 
Jo, Mercedes katastrof under första halvan av 2000-talet är ovanlig, premiumrost 😂 Deras kundbemötande i Sverige är i en klass för sig själv. 30 år rostgaranti, hur f-n är det möjligt att ha det och sedan vägra att åtgärda rosthögarna. Corolla minns jag inte när jag såg senast.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag har nog aldrig känt mig så gammal som när ni jämför funktioner på bilar jag aldrig hört talas om. Blev tvingad att köra kompisens ganska nya VW en gång pga han var för lat att ta körkort och den bara klagade på att jag var trött hela tiden och radarhelvetet gjorde att jag såsade bakom folk istället för att köra om. Bestämde mig ungefär då att aldrig köpa en ny bil.
Trötthetsfunktionen är valbar på vår.
Sedan förstår jag inte hur radarfunktionen hindrar omkörning förklara? Med automatisk farthållare är det ju bara att gasa på.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag hade en etta och en kompis hade en tvåa.

Att volvo ens la in en mitsubishi motor i turbofria versionen var ju dömt att misslyckas direkt. Det var ju inte en överraskning att deras motorer var rätt kass.

Och som sagt, helt värdelös bil hela vägen rakt genom, det var motorer, rost, styrboxar, bromsar osv osv som var felet. =)
Motorn var inte kass, men den tålde inte vårt bränsle, Japanerna som tillverkade motorn viste inte att vi hade etanol i bensinen.
Körde man bara på 98 oktan utan etanol och gasade på som vanligt funkade den fint.
Det gjorde inte kundgruppen som köpte V40 och Carisma GDI.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Corolla ser man fortfarande jävligt många av. Och de flesta ser bra ut.

Du tänker inte ännu längre tillbaka? Typ på 90 talet? Volvo blev ju sämre med s70.

Var själv på toyota 2004 och kan inte komma ihåg något om rost egentligen på 10 år gamla bilar då, vilket såklart kan vara sönderrostade nu =)

De var aldrig så illa som med vw och mercedes. De måste ju fan vinna klåparligan.
VW och MB tex hade i grunden bra rostskydd, det var, i VWs fall är, lacken som är dålig.
MB tex hade tjocka lager plastmassa under bilen, det skyddar bra.....men under plasmassan fanns ingen grund/galv.
En del äldre Audi, Citoen mfl hade galv under, lacken lossnade, men det hände typ inget mer.
Japanerna rostade i kanter, skarvar, i balkar = dåligt rostskydd, men som gick att förhindra med extra behandling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.