@Harald Blåtumme - Om du tittar tillbaka på den bästa dagen under 2022, vilken maxeffekt och dagsproduktion nådde du upp till? Kan du posta en kurva?
 
Anläggningen är nyinstallerad och har bara producerat i 12 dagar så jag har inte mycket data. Senaste veckans produktion har varit så bra den kan bli så här års pga i stort sett klarblå himmel. Extra bra verkar det bli när det blåser litet, antar kylningen av panelerna spelar in också.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Anläggningen är nyinstallerad och har bara producerat i 12 dagar så jag har inte mycket data. Senaste veckans produktion har varit så bra den kan bli så här års pga i stort sett klarblå himmel. Extra bra verkar det bli när det blåser litet, antar kylningen av panelerna spelar in också.
Gratulationer till att du kom igång tidigt och i samband med det mycket fina vårvädret!

Min anläggning skulle ha varit klar i mars/april 2022 men det dröjde till den 18 juli innan allt var på plats för att köra igång och jag missade sannolikt 35-40 % av årsproduktionen på grund av detta.
 
G Gillar att bygga skrev:
Gratulationer till att du kom igång tidigt och i samband med det mycket fina vårvädret!

Min anläggning skulle ha varit klar i mars/april 2022 men det dröjde till den 18 juli innan allt var på plats för att köra igång och jag missade sannolikt 35-40 % av årsproduktionen på grund av detta.
Vad var det som gjorde att det drog ut på tiden ?
 
Min leverantör hade leveransproblem från sin underleverantör av solpaneler, de var också överbelamrade med försenade installationer som fick prioritet när nya paneler kom in. Det fanns inga eller få växelriktare att få tag på, de hade också långa leveranstider. Efter detta var installatörerna sena och efter det deras elektriker. Elbolaget (Ellevio) skötte sitt uppdrag bra och det tog bara några dagar innan de gav sitt ok att slå på produktionen efter att leverantören hade färdiganmält.
Leverantören hade en underbemannad kundservice och resultatet blev många gånger långa svarstider. Jag kunde jag inte göra så mycket mer än att bevaka ärendet och trycka på genom att regelbundet ställa frågor och visa intresse för min beställning.
 
Vet inte ens om ni vill ha en uppdatering men här kommer en, och håll i hatten….

Efter att optimerarna var på plats så beställde vi en besiktning i mars, i juli fick vi en tid och sedan fick vi protokollet. Vår leverantör var med under besiktningen och efteråt så satte vi oss alla ner och diskuterade allt som uppkommit (och det var inte lite), det var i princip det mesta kablaget som var fel, antingen låg det bara löst på taket eller så var det spänt så kablarna drogs på varsitt håll. Det fattades skruvar i taket alternativt var skruvarna för korta, det var blandade monteringsprodukter, växelriktaren saknade någon jordning… listan var lång. Vår leverantör menade på att de tar garanti så vi behöver inte någon produktgaranti och vi menade att den dagen hans firma inte finns mer så har vi då ingen garanti då det var blandade system. Han menade också på att besiktningsmannen var ute efter honom och att hans killar aldrig hade gjort fel.

Vi stod på oss och de tog nere alla paneler och satte dit nya system och drog nya kablar och sedan på med solcellerna igen.

Två dagar senare hade vi vår besiktningsman uppe på taket och han sa att det var dåligt gjort igen. Här blir vår leverantör arg, och på kvällen ringer en annan besiktningsman på ett annat företag upp och undrar om han får komma dagen efter. Vi ringer vår besikningsman som är snäll och möter upp och när den andra besitningmannen är klar och berättar vilka fel han hittat så går vår besiktningsman och visar vilka de har hittat ytterligare och den nya besiktningsmannen tackar för info och skriver ner det i sitt protokoll.


Och där står vi nu, tydligen hade vår leverantör frågat den nya besiktningsmannen (som även är solcellsleverantör) om han kunde fixa i ordning taket så det blev rätt, vi sa att det gick bra OM man hade en tät kontakt med vår besiktningsman (som vi är SÅ nöjda med). Den nya besiktningsmannen ville eventuellt ta ner ytterligare 2 paneler så de ligger för nära nock. Då sa vi att om det eventuellt görs så ska taket (papptak) åtgärdas av takläggare samt att det ska dras av för både paneler och vad arbetet kostat att sätta dit dem. Då har vi gått från 38 paneler från första offert, till 34 paneler på andra offert för att sedan landa på 28 och nu då 26. Katastrof hur fel man räknat.

Men men det var en liten uppdatering var vi ligger!
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
K. L och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.