H HenrikHuslöse skrev:
Det är ingen brandrisk. Släpp det. Det krävs inget tillstånd för att parkera på sin egen tomt.

Bodar på kommunens mark däremot kan kommunen förelägga att de ska tas bort.
”Det är ingen brandrisk” hur tänker du nu ???
 
Primus falk Primus falk skrev:
”Det är ingen brandrisk” hur tänker du nu ???
Kolla statistiken. Det är bensinbilar som brinner. De borde inte få parkera i närheten av byggnader.
 
  • Gilla
Mgrape och 3 till
  • Laddar…
Eriksgatan
M maxmsm skrev:
Skitsnack??
Det händer även att elbilar som inte ens är kopplade på laddning självantänder , sug på den du!!
Japp skitsnack. Finns mycket statistik du kan googla fram om detta. Minns att det är i häraden 20 gånger mer sannolikt att en fossilbil spontant börjar brinna än att en elbil gör det.
Fossilbilar bör därför endast få tillåtas att parkeras i sjöar.
Edit: Ser att @falmark precis skrev 19 gånger. Minnet fungerar! 😇
 
Redigerat:
E
Varit inblandad i ett liknande situation där vi monterade laddare för en förening i en stor stad. Någon klagade till staden och det va bara att för föreningen att återställa. 6 månader efter vi varit där fick vi som jobb att montera ner allt igen. Körbana och gångbana, parkering på gatan. Att ta bort parkering på gatan för att tillåta folk att köra upp och parkera på sin tomt var inget som uppskattades av lokalbefolkningen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:
Diskussionen verkar ganska spretig. Man måste nog skilja mellan två saker, rätt att ha bilen på tomten och rätt att köra bilen in och ut från tomten.

Grannen får kanske ha bilen på sin friköpta tomt, men det är nog ytterst tveksamt om han får anlägga en in- och utfart till tomten, eller använda asfalterade ytor som in- och utfart, utan tillstånd från markägaren, må det vara kommun eller samfällighet.

Om tomten ansluter direkt till allmän väg är det kanske okej, men han får ju inte köra som han vill över andras mark.
Håller med, flera olika frågor. För att sammanfatta allt som har kommit fram i tråden:

1. Detaljplanen kan innebära begränsningar. Den kan dels förbjuda att tomtmarken framför radhuset används för parkering och dels att det är förbjudet att anlägga utfart över gränsen mellan tomtmarken och del allmänna platsen. Det får man kolla i detaljplanen för radhusområdet. Vem håller då koll på att sådana regler efterlevs om de alls finns i detta område? Ja det är kommunens byggnadsnämnd och dess tillsyn.

2. Ska en utfart nyanläggas så ska väghållaren kontaktas. Väghållare för gatan är antingen kommunen eller samfällighetsföreningen, beroende på hur det är ordnat med detaljplanen och med gemensamhetsanläggningar. Det kan t ex vara allmän plats gata som kommunen är huvudman för utanför tomten men det kan också vara t ex kvartersmark med en gemensamhetsanläggning i form av en körväg som samfällighetsföreningen förvaltar. Båda är vanliga lösningar i radhusområden. Är det samfällighetsföreningen så är ju grannen ordförande för dess styrelse.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Cheesen
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Japp skitsnack. Finns mycket statistik du kan googla fram om detta. Minns att det är i häraden 20 gånger mer sannolikt att en fossilbil spontant börjar brinna än att en elbil gör det.
Fossilbilar bör därför endast få tillåtas att parkeras i sjöar.
Edit: Ser att @falmark precis skrev 19 gånger. Minnet fungerar! 😇
Statistik från 2020 ger att mer än var 10e fosilbilsbrand uppstår vid laddning eller fel på elanläggning..
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-siffror-fa-brander-i-elbilar-hogre-risk-i-fossilbilar
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som vänder på det ts mamma vill ordna en plats för sin elbil. Hur mångaå
P Pin skrev:
[bild]
Anekdotiskt, men här är en WV ID i grannskapet som brinner upp och huset samt två grannhus brinner ner.
Ingen rolig syn. Visst kan elbilar börja brinna. Jag har alltid trott att det är större risk att elbilar börjar brinna. Sen läste jag någon undersökning som visade att det inte var så illa.
De ville få det till att det skulle vara säkrare än bensin bil. Men säkrare?
Lika säker absolut men inte säkrare.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Japp skitsnack. Finns mycket statistik du kan googla fram om detta. Minns att det är i häraden 20 gånger mer sannolikt att en fossilbil spontant börjar brinna än att en elbil gör det.
Fossilbilar bör därför endast få tillåtas att parkeras i sjöar.
Edit: Ser att @falmark precis skrev 19 gånger. Minnet fungerar! 😇
En parkerad bensin/dieselbil börjar inte brinna spontant när den står parkerad hemma, det måste vara extremt sällsynt.

Att släcka en brand i en bränslebil är möjligt med rejäl brandsläckare medans batteribrand går knappt att släcka ens med proffsgrejer.

Hoppas inte dom här kommer hit...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
BirgitS BirgitS skrev:
Men är det inte så att det krävs tillstånd för att anlägga en utfart från ens tomt till vägen?
Det kan behövas marktillstånd för att anlägga en parkering.
 
L LeffeA1 skrev:
Det kan behövas marktillstånd för att anlägga en parkering.
Bara om marknivåerna ändras betydligt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Kolla statistiken. Det är bensinbilar som brinner. De borde inte få parkera i närheten av byggnader.
Alla bilar kan brinna. Jag är inte så säker att en elbil är så mycket säkrare. Statistiken kommer säkerligen förändras när antalet elbilar ökar. El är ganska farligt att leka med.
Så egentligen borde inga bilar få parkera i närheten av en byggnad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:

Säkerhetsföreskrifter​

Laddning av el- och hybridbilar ska ske på annan plats än i produktions- eller i tillhörande lagerbyggnad. Anordning för laddning ska placeras 6 meter eller längre ifrån sådan byggnad.

[länk]
Nu tolkar jag detta som byggnader som har någon typ av affärsverksamhet.

Sen tror jag att om du laddar din bil i ett garage och det går åt helvete
Så undrar jag om de skulle kunna neka ersättning. Eftersom de undersökningar som finns visar att elbilar inte är farligare. Om det inte står i villkoren förstås.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Bara om marknivåerna ändras betydligt.
Eller parkeringsplatsen inte anläggs för att betjäna en tomt med ett en- eller tvåbostadshus. Är det t ex en samfällighets parkering eller en företagsparkering så krävs bygglov, detta p g a att det är en anläggning som listas i PBF som bygglovspliktig.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu tolkar jag detta som byggnader som har någon typ av affärsverksamhet.

Sen tror jag att om du laddar din bil i ett garage och det går åt helvete
Så undrar jag om de skulle kunna neka ersättning. Eftersom de undersökningar som finns visar att elbilar inte är farligare. Om det inte står i villkoren förstås.
Jag har inte hört eller sett något FB som nekar ersättning för brand ännu. Det viktigaste är att du har en korrekt anläggning.
 
L LeffeA1 skrev:
Det kan behövas marktillstånd för att anlägga en parkering.
Inte för parkering. Däremot om du gör större förändringar på höjd eller ibland även träd. Det spelar ingen roll om du ska ha en terass eller parkering.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.