Hej!

Nästa vecka ska en Zaptec Go laddbox installeras här hemma i villan. Installatören ringde upp idag och berättade att det inte ingick en egen jordfelsbrytare i standardinstallationen utan var något som man behövde betala extra för. Han rekommenderade att man satte en egen jordfelsbrytare men det var inget krav enligt honom.

Men när jag läser runt på nätet, speciellt kopplat till Zaptec Go så verkar det vara krav på att ha en egen jordfelsbrytare?

Såhär står det på Zaptecs hemsida (URL: https://zendesk.zaptec.com/hc/sv-se/articles/4415090529297-Zaptec-Go-jordfelsskydd):

För att få ett godkänt jordfelsskydd så ska varje Zaptec Go kompletteras med en separat jordfelsbrytare (JFB) typ A på 30mA. Man ska även komplettera varje laddare med säkring på max 40A. För att spara plats så går det självklart bra att installera ett kombinerat skydd som innehåller både säkringar (max 40A) och JFB typ A (30mA), ibland kallat PersonSkyddsAutomat eller PSA.

Man kan inte tillgodoräkna sig en redan befintlig JFB typ-A utan varje laddare måste ha en separat JFB som uppfyller kraven. Så om en central har en övergripande JFB typ-A på 30mA så måste man ändå installera en separat JFB till elbilsladdaren. Detta är inget unikt för Zaptec Go utan är föreskrivet i elinstallationsreglerna samt den europeiska standarden (IEC) som våra standarder bygger på. Läs mer om detta SEK Handbok 444 (722.531.2) eller i SEK Handbok 458.

Vad tycker ni att jag ska göra? Om jag inte tolkar texten helt fel så ska vi absolut ha en egen jordfelsbrytare och jag tycker det är konstigt att det inte ingår i en standardinstallation vilket jag har betalat för i och med att det var ett paket med laddbox + installation.
 
  • Haha
leifberggren
  • Laddar…
M MikaelJacob skrev:
För att få ett godkänt jordfelsskydd så ska varje Zaptec Go kompletteras med en separat jordfelsbrytare (JFB) typ A på 30mA.
Det är normalt att laddstationer kräver en yttre JFB typ A, inte alltid för att det behövs men för att paragrafer inte godkänner eventuella inbygga JFBer, förutom den som all verkar ha för skydd mot DC-felströmmar. Så visst borde det ingå. Men installatörer vill ju tjäna pengar och använder lockpriser.
M MikaelJacob skrev:
Man kan inte tillgodoräkna sig en redan befintlig JFB typ-A utan varje laddare måste ha en separat JFB som uppfyller kraven.
Detta krav är inte jättetydligt men jag menar att de har fel. Du kan ansluta laddstationen under en befintlig JFB typ A som även skyddar annat. Jag skrev ett svar nyligen. Jag ser att du redan hittat den tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/en-fundering-oever-jordfelsbrytare.500319/

Däremot kan det behövas och vara lämpligt med ett överströmsskydd, se https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-en-laddbox-fasadskap.500515
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är normalt att laddstationer kräver en yttre JFB typ A, inte alltid för att det behövs men för att paragrafer inte godkänner eventuella inbygga JFBer, förutom den som all verkar ha för skydd mot DC-felströmmar. Så visst borde det ingå. Men installatörer vill ju tjäna pengar och använder lockpriser.

Detta krav är inte jättetydligt men jag menar att de har fel. Du kan ansluta laddstationen under en befintlig JFB typ A som även skyddar annat. Jag skrev ett svar nyligen. Jag ser att du redan hittat den tråden [länk]

Däremot kan det behövas och vara lämpligt med ett överströmsskydd, se [länk]
Om man bortser från SEK handbok, är det inte viktigt att installatör gör som laddboxtillverkaren skriver? Jag tänker (förutom på själva produkten) på annat såsom garanti, försäkringar osv.
 
Inte enligt min mening: https://www.byggahus.se/quiz/336-quiz-kan-du-koppla-sakert (fråga 9)
Jag menar inte att man ska bryta mot dem, utan att tillämpa dem korrekt enligt lagar, föreskrifter, regler och god elsäkerhetsteknisk praxis. När det gäller just denna JFB så behöver man titta sig runt lite om andra förbrukare i huset som delar JFB med elbilen är stora tunga trefasiga apparater med kraftelektronik.

Det saknas faktiska fall. Men ett försäkringsbolag ska utreda den faktiska brandorsaken, inte om någon irrelevant regel inte har följts till pricka. Detsamma vid elchocksolyckor.

Tillverkarna slirar tyvärr allt mer och är inte pålitliga.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte enligt min mening: [länk] (fråga 9)
Jag menar inte att man ska bryta mot dem, utan att tillämpa dem korrekt enligt lagar, föreskrifter, regler och god elsäkerhetsteknisk praxis. När det gäller just denna JFB så behöver man titta sig runt lite om andra förbrukare i huset som delar JFB med elbilen är stora tunga trefasiga apparater med kraftelektronik.

Det saknas faktiska fall. Men ett försäkringsbolag ska utreda den faktiska brandorsaken, inte om någon irrelevant regel inte har följts till pricka. Detsamma vid elchocksolyckor.

Tillverkarna slirar tyvärr allt mer och är inte pålitliga.
Det är uppenbart att

1) Zaptec Go ska ha egen jordfelsbrytare typ A enligt tillverkaren samt
2) elsäkerhetsexperter såsom https://www.elinstallatoren.se/2022/02/kan-vi-lata-laddboxen-samsas-om-jfbn/ (jag har inte hört någon som säger tvärtom) menar att det inte är en fråga utan det ska vara en egen jordfelsbrytare

så känns det inte som en fråga längre. Det ska vara en egen jordfelsbrytare till laddboxen, klart och tydligt och då är fråganär om jag ska behöva betala extra för det eller inte.
 
  • Gilla
Lnen
  • Laddar…
Dra inte in IN i detta forum.
Mitt svar kvarstår.
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dra inte in IN i detta forum.
Mitt svar kvarstår.
Vad är IN?
 
"elinstallatören" - de organiserar elfirmor, dvs deras intresse är att sälja elinstallationstjänster. Givetvis vill de sälja på dig en extra JFB, helst en typ B.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
"elinstallatören" - de organiserar elfirmor, dvs deras intresse är att sälja elinstallationstjänster. Givetvis vill de sälja på dig en extra JFB, helst en typ B.
Mycket personliga åsikter från din sida.

I länken jag skrev så är det precis tvärtom; "kontrollera först om laddboxen har en inbyggd jordfelsbrytare. Då behöver du inte sätta ytterligare en jordfelsbrytare i centralen".

Vidare råder inget tvivel att Zaptec Go "bara" behöver typ A..
 
IN är starkt partiska. Jag lyssnar hellre på Elsäkerhetsverkets tolkningar av reglerna.

Jag har en typ A till boxen som även försörjer andra enfaslaster, mest i källarplan. Ser inget som helst problem med detta.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
IN är starkt partiska. Jag lyssnar hellre på Elsäkerhetsverkets tolkningar av reglerna.

Jag har en typ A till boxen som även försörjer andra enfaslaster, mest i källarplan. Ser inget som helst problem med detta.
Om vi ska bortse från IN så tycker jag Mikael Carlson, teknisk expert på Elsäkerhetsverket är tydlig här:

”Man gör en gruppledning som är rätt dimensionerad för det här uttaget”, berättar Mikael Carlson. Standarden säger att om du ska ha en laddpunkt för en bil får det inte finnas förgreningar. Det ska finnas en säkring, en ledning ut och ett uttag – som ligger på en egen jordfelsbrytare, och inte på fastighetens jordfelsbrytare. Detta ska ett elinstallationsföretag kunna.

(https://www.mestmotor.se/recharge/a...sakert-med-laddbox-detta-maste-du-ha-koll-pa/)

Håller du med?
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Rätt nyfiken på vad man menar med att standarden säger att det måste se ut just sådär. Ett så tungt argument vill man ju gärna se underbyggt med tydliga paragrafer och hänvisningar.

Gör man inte det kan det nästan upplevas vilseledande..

Det finns fördelar med egen jfb, men jag hittar inget skall/bör/måste.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag har noll behov att förstå varför egen separat jfb behövs. Jag behöver bara veta att det krävs och det är klart och tydligt.
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Men är det så mycket att bråka om då? En Schnider kostar ju dryga 400kr bör ta ca 5min att installera om det finns plats i normcentralen. Se bara till att du inte låter elektrikern köpa in den för sina priser samt att du lite upprört kräver att installationen ingår (och inte debiteras extra hel timme).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MikaelJacob skrev:
Om vi ska bortse från IN så tycker jag Mikael Carlson, teknisk expert på Elsäkerhetsverket är tydlig här:

”Man gör en gruppledning som är rätt dimensionerad för det här uttaget”, berättar Mikael Carlson. Standarden säger att om du ska ha en laddpunkt för en bil får det inte finnas förgreningar. Det ska finnas en säkring, en ledning ut och ett uttag – som ligger på en egen jordfelsbrytare, och inte på fastighetens jordfelsbrytare. Detta ska ett elinstallationsföretag kunna.

([länk])

Håller du med?
Rätt gammal artikel från tiden för debatten om alla ska ha typ B som har laddbox eller grannar med solceller. Den historian vet vi vad den slutade. Typ B behövs bara om laddboxen inte har eget DC-skydd och grannarna behöver inte alls någon typ B.

Min box är installerad av en installatör med egen auktorisation. Han såg inget problem med att sätta boxen på en av mina redan existerande JFB typ A. Boxen har en egen grupp med egen dvärgbrytare efter denna JFB.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.